• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-02-15 16:44:12 följande:

Åh fy :/ Stackars liten! Vad gjorde dina föräldrar när du hade de problemen?

Mamma fick smörja mig varje dag i ett antal månader... Jag hoppas Julia slipper ha det så läge. Man märker hur det kliar på hela magen och att hon tycker det är extremt jobbigt
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-02-15 16:19:15 följande:
    Vi var på vårdcentralen för 3 veckor sedan då Julia haft sån hosta samt att hon fick massa röda utslag på hela magen. Läkaren sa att det var en allergisk reaktion, hade dock inte börjar ge henne några smakisar då. Vi fick rekomendationen att smörja med kortison två gånger om dagen samt en fet kräm. Men nu tre veckor sedan har hon fortfarande massa utslag... Jag skulle gissa på att det är nässelutslag, jag hade precis likadant som henne när jag var liten. Någon som har erfarenhet av det? Hon har blivit mycket gnälligare sen dess, det måste ju klia enormt på henne :(
    Du har inte bytt tvättmedel eller sköljmedel?

Kom din mamma på vad du inte tålde?

Annars får du försöka fundera på om det är något särskilt du har ätit sista veckorna? Jag antar att du inte äter semlor dagligen i alla fall, så vi kan skylla på det. Det brukar ju ta tid att komma på vad det kan vara. Annars äter man väl mer clementiner, apelsiner och kivi så här års.

Du får läsa på om nässelutslag och se om du får några ledtrådar där.

Min dotter fick prickar p g a virus, fick vi veta när vi kollade upp det då det inte utvecklades som vattenkoppor, men det gick över på en vecka.
  • ccjapp

Min "lille" bebis har nu snart i en månads tid ätit var 3dje timme på natten och sen på morgonen ha ett långt uppehåll. Hade ju varit lite skönare ifall han åt upp sig och har det där uppehållet på natten istället. Suck!

• Simone
    mammalovis skrev 2016-02-15 18:04:13 följande:

Du har inte bytt tvättmedel eller sköljmedel?

Kom din mamma på vad du inte tålde?

Annars får du försöka fundera på om det är något särskilt du har ätit sista veckorna? Jag antar att du inte äter semlor dagligen i alla fall, så vi kan skylla på det. Det brukar ju ta tid att komma på vad det kan vara. Annars äter man väl mer clementiner, apelsiner och kivi så här års.

Du får läsa på om nässelutslag och se om du får några ledtrådar där.

Min dotter fick prickar p g a virus, fick vi veta när vi kollade upp det då det inte utvecklades som vattenkoppor, men det gick över på en vecka.

Ne jag kör på samma och hon har även fått samma ersättning från start så det kan inte bero på det heller...

Ne hon fick aldrig reda på det tyvärr.. Har hört att det tydligen ska vara väldigt ärftligt, men jag hoppas verkligen hon slipper det och att det bara är något tillfälligt. Läste även att det kan komma när man har en infektion i kroppen och just nu är hon förkyld och hostig, så jag håller tummarna
  • cookie82

Precis så är det här också. Hon gjorde en helomvändning från att sovit nästan hela natten till nu då att vakna varannan, var tredje timme. Undra när det ordnar upp sig...

ccjapp skrev 2016-02-15 21:58:48 följande:

Min "lille" bebis har nu snart i en månads tid ätit var 3dje timme på natten och sen på morgonen ha ett långt uppehåll. Hade ju varit lite skönare ifall han åt upp sig och har det där uppehållet på natten istället. Suck!

ccjapp skrev 2016-02-15 21:58:48 följande:

• mammalovis

ccjapp och cookie82: Hur gamla är era nu?

Min busunge hade en svängning för ett tag sedan då han åt tätare på natten, nu har det börjat bli bättre igen. Som tur var varade det bara några dagar, jag trodde det berodde på förkylningen. I natt  åt han innan 22.10, sedan 2.30 och 6.20 för att sedan ligga och tjata i 50 minuter.. När jag la honom bredvid mig somnade han äntligen.

Sedan har han börjat med en ny variant, att bli arg när han släpper bröstet och har ätit färdigt, suck. En annan grej är att sikta in kräkningarna vid sidan av handduken jag har framför bröstet på honom. Dessa kräkhanddukar gosar han gärna in sig i när han ska somna. Som sagt vi gör åt ett gäng om dagen.

Idag tänkte jag fått gjort lite när de äldsta var på förskolan, men lilleman körde skrikmaraton istället. Jag vet inte om det är magen som strular då han skriker och spänner sig i en båge bakåt. Lite massage lugnade en stund, men han fiser väldigt illaluktande. Inte ens äta var okej, men att gå och äta fungerade bättre.

Nu, några timmar senare känns det bättre då han fick bajsat ett rejält lass. Senast han fick gröt var igår på morgonen. Jag hoppas att magen rättar till sig snart, så han inte behöver tycka det är så obehagligt när maten ska igenom tarmarna.  

• Iowhannah

Det är så kul att läsa om hur era bebisar beter sig nu :)

Nils är det ett himla liv på! Varje vaken stund så rör han på sig (om han inte äter) och han hade tydligen vänt sig från rygg till mage i dag. Han har upptäckt tjusningen i att sova på sidan också, så det börjar bli dags att lägga undan hans Coccoonababy.

I dag provade vi katrinplommonpuré och även om han var lite skeptisk till konsistensen så verkade det vara ganska gott ändå :) Men så tyckte han att limejuice var gott också...

I övrigt så ska allt in i munnen hela tiden. Gärna ska det tuggas på också. Han kan stoppa in halva näven och dregla och tugga på fingrarna. Antar att det kliar i tandköttet, men det verkar vara ett tag kvar innan det kommer någon liten tand.

• Rulltrappa

Igår begravdes Noras gammelfarmor. Hennes gammelmormor dog 6 dagar efter att Nora föddes och den begravningen var rätt självklar att hon inte skulle vara med på och jag tvekade in i det längsta om hon skulle med på den här då hon inte är särskilt förtjust i folksamlingar och främlingar som "håller på". Men vi följde med. Hon sov genom hela ceremonin och halva fikat. :P

• ccjapp
    mammalovis skrev 2016-02-16 16:49:32 följande:

ccjapp och cookie82: Hur gamla är era nu?

Min busunge hade en svängning för ett tag sedan då han åt tätare på natten, nu har det börjat bli bättre igen. Som tur var varade det bara några dagar, jag trodde det berodde på förkylningen. I natt  åt han innan 22.10, sedan 2.30 och 6.20 för att sedan ligga och tjata i 50 minuter.. När jag la honom bredvid mig somnade han äntligen.

Sedan har han börjat med en ny variant, att bli arg när han släpper bröstet och har ätit färdigt, suck. En annan grej är att sikta in kräkningarna vid sidan av handduken jag har framför bröstet på honom. Dessa kräkhanddukar gosar han gärna in sig i när han ska somna. Som sagt vi gör åt ett gäng om dagen.

Idag tänkte jag fått gjort lite när de äldsta var på förskolan, men lilleman körde skrikmaraton istället. Jag vet inte om det är magen som strular då han skriker och spänner sig i en båge bakåt. Lite massage lugnade en stund, men han fiser väldigt illaluktande. Inte ens äta var okej, men att gå och äta fungerade bättre.

Nu, några timmar senare känns det bättre då han fick bajsat ett rejält lass. Senast han fick gröt var igår på morgonen. Jag hoppas att magen rättar till sig snart, så han inte behöver tycka det är så obehagligt när maten ska igenom tarmarna.  

Min blir 4 månader nästa vecka! Hoppas det vänder snart med att äta var 3dje timme varje natt.

Känner igen det där, att skrika direkt efter dom ätit, min lilla har varit så nån enstaka gång oxå, dock ett tag sen nu. Jobbigt när man inte vet vad det är, möjligt att magen spökar men vet inte. Hoppas det ger med sig snart för dig också!
  • ccjapp
    cookie82 skrev 2016-02-16 08:51:03 följande:

Precis så är det här också. Hon gjorde en helomvändning från att sovit nästan hela natten till nu då att vakna varannan, var tredje timme. Undra när det ordnar upp sig...

Ja det är lite omvänt känns det som, tycker det speciellt är jobbigast på morgonsidan när han knappt vill äta nått, ibland små duttar här o där, men imorse så åt han sista gången klockan halv 7, sen vid 11 åt han ungefär 50-60 ml och sen efter 13 börjar han äta mellan 140-165 igen.

Jobbigast är när man ska iväg och göra saker, också ska han bara "snutta" på flaskan titt som tätt. Nöjd efter 20ml i 15min sen tar vi 20 till, nöjd 20 min osv.. Haha! Ja, det blir nog bättre snart hoppas jag :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015