Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Vi ger en full portion gröt på morgonen och en portion av något matigt på eftermiddagen/kvällen. Magen har klarat det förvånansvärt bra och hon gillar verkligen att äta. Idag gjorde jag en liten portion pasta med köttfärssås utan salt och mixade och den försvann på nolltid
Det en kan tänka på är väl att ge katrinplommon-, aprikos-, eller päronpuré till gröten och efter maten för att hålla igång magen. Mogen/övermogen banan är också lösande.
Vi ger en full portion gröt på morgonen och en portion av något matigt på eftermiddagen/kvällen. Magen har klarat det förvånansvärt bra och hon gillar verkligen att äta. Idag gjorde jag en liten portion pasta med köttfärssås utan salt och mixade och den försvann på nolltid
Hur länge har hon ätit gröt?
Vi har testat att ge lite i två dagar och dagen efter vi gav var humöret hemskt hela dagen. Efter han bajsade så är han nöjdare. Nu har han inte fått sedan i måndags och natten till idag var den bästa sedan helgen, han bara åt vid 12, 4 och 7 efter att ha somnat vid halv nio, sedan sov han inte mer efter 7, men har sovit mer när vi har varit iväg idag. Bajsat flera lass så det läckt upp på ryggen också.
Så det viktiga är väl att hålla koll på att magen är med, d v s att de bajsar ungefär lika ofta som innan och att konsistensen inte blir för tjock. Börjar de knorra och sova dåligt på natten kan det ju ha med maten att göra. Viktors första tog ca 2 dygn att komma ut. Sedan kan man ju välja att amma eller flaska kanske 30-40 minuter innan så de inte är så hungriga.
Betänk bara att morötter, majs och banan kan vara väldigt stoppande. Enligt läkare ska vi inte ge vår dotter på 2,5 år de mer än enstaka gång per vecka då hon har problem med förstoppning.Dessa tips håller jag också med om. Banan hade jag dock passat mig för i större mängd även om det är smidigaste frukten. Det brukar ta sin lilla tid för en känslig mage att vänja sig.
Yngsta syster har bekymmer och hennes pappa har stomiopererats p g a sina problem, så det återstår att se hur Lilleman blir. Pappan har/hade en egen variant på Crohns/Ulecerös colit och det är mer ärftligt bland pojkar.
Vi har också börjat ge lite smakisar. Avokado var väl helt okej, honungsmelon var tydligen jättegott, banan funkar om det är jättemosat. Apelsin var däremot inte alls gott, förmodligen för surt.
Ni som ger gröt, kör ni på köpegröt eller gör ni egen? Jag vill helst göra egen, har hittat en del recept online men det vore ändå kul att veta hur andra gör.
Jag ska göra egen katrinplommonpuré hade jag tänkt. Vi har redan katrinplommon hemma så det blir ju skapligt mycket biligare än att köpa färdig. Plus att man kan göra pyttelite. Det lär ta ett tag att göra slut på en hel burk.
Nils har inte vänt sig från rygg till mage än, men han har upptäckt hur man vänder sig till sidan :) Han klarar mer och mer att underhålla sig själv och är oftast nöjd så länge han bara kan ha koll på vad mamma och pappa gör. Härom dagen var han väldigt fascinerad när jag dammade vid teven och organiserade alla kablar. Han blev lite rädd när jag satte på dammsugaren, men insåg snart att det inte var nåt farligt.
Vi ger pulvergröt. Jag lagar gärna egen mat men just gröten gillar jag att köpa mig lite frihet med (4 barn här varannan vecka och oftast bara en vuxen hemma på morgonen).
Jag har också pulvergröt från Semper. Provat idag och igår att ge lite med lite päronpuré till. Han gapade liksom inte utan jag fick lägga lite mellan läpparna som han skeptiskt smakade på. Det här kommer att ta tid
Idag är jag så fruktansvärt trött. Mellan 5 och 10 uppvak inatt, fast han somnar ju om om han får tutte. Är lite less just nu på att inte få nån egentid på kvällen eftersom han vill sitta fast på mig från kl 19 ca och resten av natten. Men förr eller senare ger det väl med sig. Tycker det är så svårt, för min mamma förstår inte hur jag orkar gå runt och bära. Nej hon vande såklart alla oss (mig och mina syskon) att sova i spjälsäng etc etc. Jag kanske är mesig men det känns fel att försöka få honom att somna nånstans där han blir ledsen. Även om det tär på krafterna. Det kan väl inte vara så dåligt att göra som bebisen vill? Vad tycker ni? Eller bäddar man för dåliga vanor som senare är svåra att bryta?
Jag har också pulvergröt från Semper. Provat idag och igår att ge lite med lite päronpuré till. Han gapade liksom inte utan jag fick lägga lite mellan läpparna som han skeptiskt smakade på. Det här kommer att ta tid
Idag är jag så fruktansvärt trött. Mellan 5 och 10 uppvak inatt, fast han somnar ju om om han får tutte. Är lite less just nu på att inte få nån egentid på kvällen eftersom han vill sitta fast på mig från kl 19 ca och resten av natten. Men förr eller senare ger det väl med sig. Tycker det är så svårt, för min mamma förstår inte hur jag orkar gå runt och bära. Nej hon vande såklart alla oss (mig och mina syskon) att sova i spjälsäng etc etc. Jag kanske är mesig men det känns fel att försöka få honom att somna nånstans där han blir ledsen. Även om det tär på krafterna. Det kan väl inte vara så dåligt att göra som bebisen vill? Vad tycker ni? Eller bäddar man för dåliga vanor som senare är svåra att bryta?