Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Hur stora portioner äter han? Ren nyfikenhet bara Vi gör ordning 180 ml varje gång och ibland äter han upp och ibland inte. Det blir oftast 5 mål om dagen, ibland 6.
Jag har också lågt blodtryck, för ett par veckor sedan var det 95/45. Läkaren undrade hur jag överhuvudtaget kunde stå och gå.
Dottern var 60cm lång och vägde ungefär 5300g för ett par veckor sedan. Hon äter 100-160ml per gång. Storasyster var 5cm längre och ett halvt kilo tyngre vid samma ålder, trots att lillasyster var större vid födseln. Det är så olika, det där.
Nora dricker på sin höjd 120 ml, oavsett det är min mjölk eller pulver. Däremot äter hon fulla portioner gröt.
Vad rolit att läsa utvecklingarna på bebisarna! Vad fort det går. Ingen liten bebis man har längre hehe..
Här är matningarna ganska oregelbundna, gör alltid 150 ml, färdigblandat 165ml och oftast lämnas 20-30 ml och ibland dricks hela upp. Men vill äta varannan timme ungefär, ibland var tredje men det är sällan. Förut var det nästan jämnt var 3dje.
Dock på natten går det längre mellan målen.
Skulle vart skönt att få in rutin igen vad gäller ersättningen men det är väl bara hålla ut, kommer väl tids nog antar jag. :)
Hej på er
Känner så väl igen det ni skriver om era små. Julian gnäller, är missnöjd och rastlös och suger frenetiskt på händerna och dreglar massor. Dessutom ska det snuttas hela nätterna och till råga på allt fick jag bröstinflammation. Haft feber i några dygn, sen blev det rött och ömt på ena bröstet. Fått antibiotika nu så jag hoppas på att må bättre inom kort. Här har vi också problem med amning. Känns som han inte har ro i kroppen att ligga ner och amma. Blir arg om inte mjölken rinner till fort nog. Men jag tror inte jag behöver oroa mig för att han inte skulle få tillräckligt med mat; 6880 g & 61 cm strax efter 3 månader
Ser fram emot att få börja med lite puréer och gröt snart. 4 månader den 15:e
Småföljt här lite då och då men inte skrivit hittills, men kul att läsa om alla bebisar och utvecklingen :)
Min flicka föddes 25/10 på bf +13, vägde 4405g och var 54 cm lång.
Helammar och fröken vägrar allt vad napp och flaska heter.
Hatar att ligga på mage, men ska sitta hela tiden och de senaste dagarna stå upp med :)
Äter med ca 1,5 tim emellan oftast med 5-6 tim nattetid, men är väldigt svårsövd, kämpar emot sömnen in i det sista.
Annars är hon en glad och nöjd tjej för det mesta som sitter med händerna i munnen all vaken tid i princip >_<
På 3-månaders vägde hon 8110g och var 67cm så växer i en väldans fart!
Imorgon blir Viktor 4 månader. För att fler i familjen skulle få vara med på grötpremiären tjuvstartade vi idag så vi kunde filma lite också. Att sitta i matstolen med dyna runt sig gick superbra. Jag vet inte om jag vågar säga det, men han satt i princip hela frukosten, dock åt jag bara en tallrik yoghurt, men jag hade räknat med att han skulle tröttna mycket tidigare. Gröten kom nog mer in i munnen än väntat även om han knappast hjälpte till med att gapa precis, men han har ju gott om tid på sig och skulle han inte äta en halv portion på några veckor spelar det ingen roll, han får amma upp till året utan problem, kompletterat med mat förstås..
Annars är han förkyld med rinnande näsa ibland, nu har det inte varit några snorkråkor att få ut. Yngsta systern har klet i ögonvrån så misstänkt ögoninflammation. Tack och lov verkar den äldsta sluppit bli förkyld.
Så sömnen var usel även i natt. Han började vakna redan vid ett och sedan åt han, somnade och vaknade snabbt igen. Värst var mellan 5 och 6 sedan sov han till 9, men jag vaknade ju vid halv nio och kunde inte somna om. Jag hoppas denna natten blir bättre och att vi slipper allt besvär med näsan.
Sambon och bonusdottern har haft honom mycket idag, så jag har hunnit fixa en del, vilket varit jätteskönt. Man kan ju tro man hinner en massa en dag man är hemma med barnen, men här är precis tvärtom. Han har börjat bli så ledsen när man lägger ner honom att läppen börjar darra och sedan kommer den hjärtskärande gråten "överge mig inte". Så det är skönt om han kan sitta med en stund vid bordet framöver i alla fall. Är det fler vars bebisar reagerar så?
Ja, amningen är också annorlunda. Ibland äter han sitt vanliga race för att sedan antingen ligga och tutta i evigheter eller också kör han omväxlande titta upp, flina och sedan ta en slurk till sådär 10-15 gånger, så man håller på att bli tokig. Det är också jättejobbigt om någon pratar, hostar, skrattar, skriker till eller jag själv behöver säga till barnen för då börjar den hjärtskärande gråten, vilket inte är helt smidigt när jag är själv med barnen och de hittar på hyss i sitt rum. Jag hoppas han växer till sig snart och inte blir så rädd för mycket.
Tack och lov verkar jag ha en gladare kille idag. Igår på 4-månadersdagen var han på uselt humör nästan hela dagen och vägrade sova längre stunder. Det räckte med att jag var tvungen att nysa så vaknade han med ett räddskrik. Hans systrar har ju lite svårt att inte skrika och bråka så det gjorde ju inte saken bättre. På kvällen fick han följa med och handla i bärselen med avsikt att han skulle få sova ordentligt. Antagligen var det också lite kämpigt att få första gröten att passera genom magen, så efter han bajsade idag har jag fått tillbaks min lille goding igen, även om han nästan har feber. På skötbordet undersökte han vänsterfoten grundligt. Likaså var han riktigt nöjd med att få sitta i soffan med amningskudden runt sig även om han dippade framåt en del. Med honom har vi nog bara tagit månadskort dagen efter. Det är lite kul att följa utvecklingen så. Sedan måste jag bara ta tag i barnens album också, nu när jag äntligen har lyckats besluta mig för att köpa en pärm som varade fram till 8 år till alla tre när Coop hade utrensning.
Efter några hemska veckor med gråt och gnäll konstant och vakna nätter så har Julia äntligen gått tillbaka till sitt vanliga jag! Jag känner mig helt slut i både kropp och huvud.
Idag fick hon ligga på divan delen i soffan och helt plötsligt vände hon från rygg till mage! Både jag och Julia blev så förvånade, hon bara låg ocj tittade och brast sedan ut i världens skratt!
Är det någon mer som har börjat ge gröt? Julia har fått smaka och hon äter redan en hel smakportion, är lite rädd att det är för mycket när hennes mage inte är van? Känner mig så dum om jag tar bort skeden efter bara någon tugga, hon blir så ledsen