• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    ccjapp skrev 2016-04-08 13:55:50 följande:
    Jag har provat lite av varje, potatis broccoli, potatis majs, potatis med sill, lasagne, pasta bolgonese m.m. Banan, gröt och puree går bra att äta.
    Det handlar kanske om konsistensen eller temperaturen då. En del vill ju ha varmare mat, andra svalare, du får testa dig fram. Sedan säger de ju att det kan ta uppåt 10 gånger innan barnet vänjer sig. Sill kommer dock Lilleman inte få på länge då det är så salt.
  • mammalovis

En knäpp fråga kanske, men hur ofta bajsar era bebisar nu när ni kör matintroduktion?

Lilleman kör ju fortfarande på 5-6 bajsblöjor om dagen, men jag är osäker på om vi fortfarande ska betrakta honom som avvikande och ringa barnmottagningen igen. I morse väntade han till kl 7 mot 5-6 annars, men nu är vi uppe i 5 blöjor idag igen och sista läckage på ryggen då jag inte tog prutten på allvar direkt när vi åt. Blöjbytena har i alla fall gått bättre utan missöden.

• ccjapp
    mammalovis skrev 2016-04-08 19:29:25 följande:

Det handlar kanske om konsistensen eller temperaturen då. En del vill ju ha varmare mat, andra svalare, du får testa dig fram. Sedan säger de ju att det kan ta uppåt 10 gånger innan barnet vänjer sig. Sill kommer dock Lilleman inte få på länge då det är så salt.

Ja men visst, vi får prova oss fram, förr eller senare så borde han acceptera.

Jag menade potatis och sej! Inte sill.

:)
  • Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2016-04-08 19:29:25 följande:
    Sill är samma sak som strömming, det är bara fiskat i olika hav. Inlagd sill däremot är kanske lite väl salt för en bebis.Flört
  • Simone

Här har det bakats doptårtor hela dagen, vilket jobb! Imorgon är det daga för dop för lilltjejen och såklart har hon dragit på sig årets förkylning...

Någon mer som har haft/ska ha dop? :)
  • garin
    Simone skrev 2016-04-09 20:09:16 följande:

Här har det bakats doptårtor hela dagen, vilket jobb! Imorgon är det daga för dop för lilltjejen och såklart har hon dragit på sig årets förkylning...

Vi har dop om en vecka och jag tänker inte stå i köket nånting inför det denna gången! ;) ska beställa exotiskt fat från ica och tårtor är jag osäker på om vi ens ska ha nu när vi kör på mat. Förra ggn hade jag både smörgåstårta och vanliga tårtor sen och folk storknade nästan, blev MASSOR över... Är totalt utmattad och känner att jag egentligen inte ens orkar men vill så gärna! Önskar jag hade mer ork...
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-04-09 20:09:16 följande:
    Vi hade dop för drygt en månad sedan 6/3. Då gick det rätt bra, nu med allt elände med förkylningar och bajseri och Lillemans gnäll när han får ligga/sitta själv hade det varit tufft att få ihop det.

Vi bjöd på 3 sorters pajer, en del kakor och prinsesstårta m blått lock. Tyvärr sprack locken när jag skulle lägga på dem, så vi fick dekorera för att täcka över. Jag har aldrig misslyckats med det innan, men tydligen är Icas lock ett säkrare kort än Odenses. Vi var 25 vuxna och 10 barn. Då vår yngsta tös spydde en massa på natten fick farmor o mormor skära sallad och bröd, men resten hade vi fixat själva. Springet inför servering hjälptes vi åt med.

Det blev väldigt mysigt och töserna på 2,5 och 5 år sjöng blinka lilla stjärna och storasyster på 11 spelade tvärflöjt till. alla tre hällde upp dopvattnet.
  • mammalovis
    garin skrev 2016-04-09 20:26:08 följande:
    Vi har dop om en vecka och jag tänker inte stå i köket nånting inför det denna gången! ;) ska beställa exotiskt fat från ica och tårtor är jag osäker på om vi ens ska ha nu när vi kör på mat. Förra ggn hade jag både smörgåstårta och vanliga tårtor sen och folk storknade nästan, blev MASSOR över... Är totalt utmattad och känner att jag egentligen inte ens orkar men vill så gärna! Önskar jag hade mer ork...
    Gör det du orkar och vill, ett dop blir ju inte bättre för att du sliter ut dig. Här är jag också sliten då Lilleman tappat rutinerna och somnar sent och vaknar med 2-3 timmars mellanrum. Ovanpå det har han en vaken timma vid 5/6 då det ska ätas 2-3 gånger och bajsas 1-3 gånger. En stund är han glad och tjattrar.

Nu ligger han och sover och tuttar, så han ska få läggas i sängen. Min ena bröstvårta har tagit rejält stryk och fått ett sår som inte hinner läka, så det blöder fint ibland.
  • Simone
    garin skrev 2016-04-09 20:26:08 följande:

Tror man gör extra mycket när det är första barnet. Jag känner inte heller att jag har så jätte mycket ork, men nu kom min mamma hit igår och hjälpte mig med både fika och barnpassning! Ert dop kommer säkert bli jätte fint oavsett vad :)
  • Simone
    mammalovis skrev 2016-04-09 22:51:54 följande:

Vi hade dop för drygt en månad sedan 6/3. Då gick det rätt bra, nu med allt elände med förkylningar och bajseri och Lillemans gnäll när han får ligga/sitta själv hade det varit tufft att få ihop det.

Vi bjöd på 3 sorters pajer, en del kakor och prinsesstårta m blått lock. Tyvärr sprack locken när jag skulle lägga på dem, så vi fick dekorera för att täcka över. Jag har aldrig misslyckats med det innan, men tydligen är Icas lock ett säkrare kort än Odenses. Vi var 25 vuxna och 10 barn. Då vår yngsta tös spydde en massa på natten fick farmor o mormor skära sallad och bröd, men resten hade vi fixat själva. Springet inför servering hjälptes vi åt med.

Det blev väldigt mysigt och töserna på 2,5 och 5 år sjöng blinka lilla stjärna och storasyster på 11 spelade tvärflöjt till. alla tre hällde upp dopvattnet.

Jobbigt att er yngsta tjej blev sjuk :(

Vad fint att de sjöng, blir ju mer personligt då :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015