• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Tjosan11

Det är inte skadligt att vara vegetarian om man ser till att få i sig näringsämnena på annat håll. Bröd, ärtor, bönor exempelvis. Det kan faktiskt vara mycket billigare att vara vegetarian om man skippar alla halvfabrikat.

Min moster bestämde sig när hon var 3 år att hon inte ville äta djur och är fortfarande vegetarian idag, nu är hon 30. Och väldigt frisk och välutvecklad.

• Tecum
    MxMeNow skrev 2015-01-27 18:27:06 följande:

Min åttaåring gick i liknande tankar när jag upplyste henne om att det var helt ok att skippa köttet. Då skulle hon serveras linser, bönor, ärtor och kål bla (vilket hon inte tycker om), istället för kött. Vi har inte haft diskussionen igen.

Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 
  • MxMeNow
    Tecum skrev 2015-01-27 19:19:23 följande:

Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 

Även det enkla hotet om bönor kan vara lösningen ????
  • Tecum
    MxMeNow skrev 2015-01-27 19:27:58 följande:
    Även det enkla hotet om bönor kan vara lösningen ????
    Ja, för att inte tala om kål...
  • Anonym (Fialotta)
    Tecum skrev 2015-01-27 19:45:13 följande:
    Ja, för att inte tala om kål...
    Kål är gott om man vet hur man ska laga det. Och vad man ska och inte ska blanda med. Bönor också. Vi brukar göra en grymt god bönröra som varenda köttätare jag känner älskar. De blir ofta förvånade när de får reda på att det är BÖNOR i röran vi serverar! 
  • elmadumle

Låt henne skippa köttet då, hon får helt enkelt äta det som serveras till och lär nog tröttna efter ett tag. Skulle aldrig i livet servera särskild mat till mina barn om det inte handlar om allergier eller sjukdomar som gör att man inte kan äta allt.

• neverpreggo
    Anonym (Fialotta) skrev 2015-01-27 19:57:33 följande:
    Kål är gott om man vet hur man ska laga det. Och vad man ska och inte ska blanda med. Bönor också. Vi brukar göra en grymt god bönröra som varenda köttätare jag känner älskar. De blir ofta förvånade när de får reda på att det är BÖNOR i röran vi serverar! 
    Lite offtopic kanske men skicka gärna receptet till mig? Bönskeptiker men vill lära sig :)
  • Froststar

TS, du får lära dig att laga riktigt näringsmässigt välbalanserad vegetarisk mat. Det är gott, du lär dig något nytt och dottern blir glad. Vad är problemet?

Hon får i sig det hon behöver ändå om du sätter dig in i den kosthållningen. Det låter som att du är avig enbart för att du tycker att det är fel att inte äta kött. Utan någon riktig anledning. Du är väldigt inskränkt, måste jag säga.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 19:19:23 följande:
    Inte sant. Inte för alla. Så gjorde min mamma när jag var 13. Jag vägrade fortfarande äta kött, så istället fick jag brist på järn och massor av olika näringsgrupper, samt övervikt vid den tiden. Hade jag fått någon som hjälpt mig med vad av det vegetariska jag ska äta hade det säkert gått bättre :)
  • mpermper
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:

Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...

Smärtfritt kan du inte räkna med att det går. Tvång, som du är inne på, lär inte vara en framgångsrik väg att gå om du vill att det ska vara lätt.

Jag tror på att avdramatisera det hela. Ekologiskt som några har föreslagit är en bra idé. Då visar du att du bryr dig om dotterns känslor, köttet kommer från djur som haft ett gott liv vilket hennes avogsamhet till kött ju handlar om, och ni kompromissar så att säga.

Nyckeln är ändå att lyssna på henne. Även om hon inte är myndig så har hon ju en egen vilja som bör lyssnas på. Människor som tryckts ner som barn får svårare att ta för sig som vuxna och det minskar ju chansen att bli framgångsrik i sitt liv rätt drastiskt.

Hoppas att det löser sig för er.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!