• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • TigerLilySwe

Ja du TS, det var mycket att hacka i sig. Men faktum är att du behöver vara mer ödmjuk för din dotters uppfattning och reflektera mer över vad hennes ställningstagande egentligen innebär. Vi har sagt till våra barn att ni kan inte räkna med att kunna äta kött varje dag i framtiden, miljöaspekten ser annorlunda ut idag mot förr. Din dotter är ett barn av sin tid och att möta henne med att dra in på veckopengen, tja, det ger ju en finger visning om att du verka sakna förståelse, egna argument och inte har ett lyssnande öra. Jag har i inte ätit kött på 30 år, min man på 23 år och det är hit samhället drar. Mina föräldrar stöttade aldrig mig, tiden var annan då. Men likväl, det var väldigt jobbigt för mig och jag gick ner mycket i vikt och sov kopiöst mycket, proteinbrist. Stanna upp en smula, lyssna på din dotter och sök gärna egen kunskap. Din dotter är ett barn av sin tid och världen är komplicerad och svår idag. Hon gör vad hon kan, förstår och vet. Ge henne ditt stöd.

• en blind vän

Ta det lungt din dotter har en period av icke kött, Gör ingen sak av det. Det gär over. intressera dig för vad hon gör så vinner du hennes förtroende. Eftersom du är hennes förebild så ser hon upp till dig.

• Anonym (Hmmm)

Köp eko eller svenskt kött, enligt lagen så ska dessa djur inte vanvårdats samt fått massa konstiga ämnen i sig. Det kan du förklara för henne. Men du eller någon annan kan inte tvinga henne vad hon får/inte får äta. Hon kan få i sig exakt samma näringsrika mat fast köttet inte är med. Lite bekväm ?! Som någon skrev tidigare, gör storkok på helgerna.

• Kokoala

Förstår både dig och dottern. Du är en bekymrad förälder som inte vill att din dotter ska få någon näringsbrist/växa dåligt och hon är en ung tjej som vill göra världen bättre/inte vill att föräldrarna ska kontrollera allt.

Mitt råd till dig är att säga "Okej, här är en deal. Jag/mamma gör alla inköp och lagar mat i den här familjen (du blir serverad gratis) så om du vill förändra din kost och där med våra inköp/matlagning så tar vi dig till en dietist som får göra ett professionellt utlåtande."

Det är väl ändå bättre att en utbildad person gör en utvärdering av hur er dotter kommer påverkas osv?

• Anonym (Pia)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-01-27 09:22:51 följande:

Köp eko eller svenskt kött, enligt lagen så ska dessa djur inte vanvårdats samt fått massa konstiga ämnen i sig. Det kan du förklara för henne. Men du eller någon annan kan inte tvinga henne vad hon får/inte får äta. Hon kan få i sig exakt samma näringsrika mat fast köttet inte är med. Lite bekväm ?! Som någon skrev tidigare, gör storkok på helgerna.

Skulle svenskt kött vara så mycket bättre bara för att det finns lagar?! Läs på lite om hur djuren egentligen har det!

http://www.ettlivsomgris.se/

Det enda rätta är att skippa kött om man vill värna djuren Allt annat är att lura sig själv.
  • detkanskefunkar

Men är det verkligen så viktigt att hon äter just kött? Protein kan hon ju få i sig på andra sätt.

Själv har jag faktiskt lite "motsatt" problem. Jag försöker få min man att förstå att vi måste äta mer grönsaker - och mindre kött - i vår familj.
    Min man står för största delen av inkomsten och därför är det oftast han som betalar när vi handlar.
    Tyvärr så är min man av den åsikten att det ska vara någon form av kött till varje måltid (korv, färs, kotletter m.m). Han säger också att "grönsaker och frukt är så in i helvete mycket dyrare än kött", och därför tycker han att vi ska äta mindre av det.

Jag kan inte få honom att ändra sig. Jag köper så mycket frukt och grönt som jag kan och försöker få mina barn att äta mer av det.
    Jag läste också i någon tidning (minns ej vilken) där en kostexpert förklarade att vi svenskar äter mycket mer kött än vad som är nyttigt. Enligt honom räcker det med att äta kött 1-2 gånger i veckan.

Jag visade min man den tidningen, men han vägrar ändå...

• Ensamma pappan

Tror du gör det större genom att skapa en stor konflikt. Låt henne gå igenom detta, smaka lite annan mat. Genom ditt agerande nu så blir det ju bara en maktkamp om huruvida hon ska äta eller ej.

Tror sånt där löser sig självt om man bara ger det lite tid :)

• anonyma Björn

Först vill jag säga till alla som kommenterar med påhopp. Han skriver för att han är orolig för sin dotter. Bra avsikter. Bara för att ni inte håller med honom i hans åsikter behöver ni inte idiotförklara honom för det. Inte okej. Lugna ner er.

Nu till svar på frågan. Kompromis? möt halvvägs? Varannan dag äter hela familjen kött och varannan/var tredje helt vegetariskt. Då kan du säga till henne att färre djur behöver dö totalt och eftersom hon tycker synd om djuren går hon troligen med på det. Vinst för alla, hon får olika typer av protein, mer grönsaker och vitaminer till hela familjen och kanske viktigaste ni slipper ett stort familjebråk.

allt behöver inte bara svart eller vitt. Men om du går på offensiven går hon på defensiven och det kan sluta hur illa som helst. Säg att du är orolig för henne och är villig att ge upp en del av din köttkost för henne om hon äter en del kött. Gå in med en vänlig ton och fokus på hennes välmående och var beredd att kompromissa. Så borde det lösa sig.

lycka till!

//

Björn

• Gathenhielm

Fan, ge det ett par veckor så är saken glömd och ur världen. Varför göra en så stor grej av det?

Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (A)

Han har inga grunder för sitt påstående, han har inte kommit med en enda referens. Han kan omöjligt vara ororlig, vad är han orolig för? Detta verkar snarare vara en maktkamp med sin dotter.

anonyma Björn skrev 2015-01-27 10:37:15 följande:

Först vill jag säga till alla som kommenterar med påhopp. Han skriver för att han är orolig för sin dotter. Bra avsikter. Bara för att ni inte håller med honom i hans åsikter behöver ni inte idiotförklara honom för det. Inte okej. Lugna ner er.

Nu till svar på frågan. Kompromis? möt halvvägs? Varannan dag äter hela familjen kött och varannan/var tredje helt vegetariskt. Då kan du säga till henne att färre djur behöver dö totalt och eftersom hon tycker synd om djuren går hon troligen med på det. Vinst för alla, hon får olika typer av protein, mer grönsaker och vitaminer till hela familjen och kanske viktigaste ni slipper ett stort familjebråk.

allt behöver inte bara svart eller vitt. Men om du går på offensiven går hon på defensiven och det kan sluta hur illa som helst. Säg att du är orolig för henne och är villig att ge upp en del av din köttkost för henne om hon äter en del kött. Gå in med en vänlig ton och fokus på hennes välmående och var beredd att kompromissa. Så borde det lösa sig.

lycka till!

//

Björn

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!