• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Batmamba

Just det, en sak till! Proteinbrist är inget ni behöver oroa er för. Svenskar äter generellt massor mer protein än som behövs. Däremot kan det vara bra att ha koll på järn. Be henne äta en frukt efter maten så ökar järnupptaget. Lagar ni bra mat och hon har normalt upptag av järn och inte förfärliga menstruationer räcker det.

• Anonym (Agnes)

Ursäkta ts men du låter som en totalt okänslig förälder. Tvinga sitt barn att äta kött istället för att anstränga sig att lära sig om vegetarisk kost?? Man måste respektera sina barn som individer och din dotter vill ju inte äta djur.

• Batmamba
    MxMeNow skrev 2015-01-27 18:27:06 följande:

Min åttaåring gick i liknande tankar när jag upplyste henne om att det var helt ok att skippa köttet. Då skulle hon serveras linser, bönor, ärtor och kål bla (vilket hon inte tycker om), istället för kött. Vi har inte haft diskussionen igen.

Jag ifrågasätter inte alls att det du (och några andra i tråden) berättar är sant. Men vad jag ibland undrar är hur de här barnen har serverats bönor och linser. En del kokar bönor och lägger i en sallad, eller bara som de är, och så smakar det torrt och tråkigt. Det tycker jag också att det är! Hur gott skulle kött vara om man la det i lättsaltat vatten och kokade? Precis som många andra råvaror behöver linser och bönor tillagas och blandas med annat för att bli så där smaskiga som köttätare brukar tycka att kött är tillsammans med örter, grönsaker, såser mm.
  • Nomanisanisland
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-28 13:27:13 följande:

Du om nån ska hålla käft jävla troll.

Barn ska fortfarande äta det som huset äter utan några åsikter, eller ursäkta åsikter kan dom ha och dom ska respekteras, dom kan diskuteras över middagen som står på bordet.

Oj oj oj har vi alldeles kissat på oss och skitit i det blå skåpet? 

Hur fick du till att jag är ett troll - jag svarar sakligt och tipsar TS om en rad strategier för att hantera situationen och finna en kompromiss.

Du väljer att inta en fullkomligt vidrig attityd och dessutom sprida förolämpningar och dumheter omkring dig.

Och nej lilla vän du kan inte tysta mig med "håll käften" bara för att du själv vare sig förmår argumentera eller tänka i sak.

Men det är inte lätt om man har svårt för det förstås.

Akta svansen, nu stänger jag dörren, som trollmor sade.
  • Nomanisanisland

Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-28 13:27:13 följande:

Du om nån ska hålla käft jävla troll.

Barn ska fortfarande äta det som huset äter utan några åsikter, eller ursäkta åsikter kan dom ha och dom ska respekteras, dom kan diskuteras över middagen som står på bordet.

Och din syn på barn är och förblir lika föråldrad även om du samtidigt som du väljer att göra bort dig genom att kalla mig troll och be mig hålla käften faktiskt själv korrigerar ditt idiotiska ursprungsinlägg en smula. Fundera lite på vilka värderingar du för vidare istället, du behöver inte svara här, och lägg en smula band på förolämpnings- och håll-käften-skrikande-humöret så blir det nog folk av dig med.
  • Hbaeck

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg här men... 

Ingen verkar nämna något om det inhumana i att fängsla, tortera och döda försvarslösa djur. 🤔

Ett barn som är 9 år har ganska stor tankeverksamhet och borde bli upplyst om för och nackdelar med att äta kött. De flesta barn är stora djurvänner men de har ju många gånger ingen aning om vad det är de stoppar i sig. Det enda man får höra som barn är att man ska äta kött, ost och ägg, dricka komjölk för det är bra för kroppen. I dagens samhälle är detta enligt mig stenålders-tänk. Att döda djur stort sett enbart för att det är gott med kött är så pass omoraliskt enligt mig. Sen finns alltid de klassiska argumenten som "människan har ju alltid ätit kött", man måste få i sig protein" 

Som ni nog gissat nu så är jag vegan. Varit det i snart 2 år efter att ha varit vegetarian i 12 år. Jag och min fru var vegetarianer redan när vi fick våra barn så barnen har varit det hela sina liv. Jag har inga som helst bekymmer av att äta veganskt. Mår jättebra, är inte tröttare än nån annan. Jag tränar styrketräning och får i mig de näringsämnen som jag behöver. 

Nu har min yngsta dotter (13 år) börjat äta kyckling när hon är med kompisar, typ nuggets (skräpmat) och jag är inte så glad för det men min fru anser att hon ska få äta det om hon nu vill det. Hon kommer ju göra det iaf. Jag kommer inte hindra henne men hade ju helst sett att hon inte gjorde det. Som liten var hon väldigt mån om djuren och jag och min fru har aldrig försökt dölja hur djuren behandlas, snarare tvärtom så har vi upplyst om det. Varför ska barn inte få veta sanningen liksom..?

För min del är veganism i första hand för djurens skull, sen klimatet och hälsan. Många vet nog inte det men ingen i världen hade behövt gå hungrig om det odlades mer växtbaserat. Det odlas enorma ytor med grödor i världen men dessa grödor går i stort sett bara till djurfoder. 

• Anonym (Jösses)

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Nej, en albatross av ett fjun.

Hur svårt är det att steka t.ex. några vegetariska köttbullar eller liknande, när ni andra äter kanske pannbiff? 

Nån gång kan ni väl välja sojafärs istället för köttfärs i t.ex. lasagnen. 

Nån gång varje vecka äter ni kanske redan vegetariskt. Någon soppa eller kanske pannkakor.

Köttfria pålägg till smörgås har ni säkert redan hemma.

Låt henne få slippa att äta kött, men gör det klart för henne att hon inte kan förvänta sig någon enorm variation. Bara att det finns något alternativ för henne. 

Är du orolig för att hon får näringsbrist eller inte växa ordentligt lär de säkert märka det hos skolsköterskan.

• Anonym (S)

Inte så svårt. Servera bönburgare, bulgur, grönkålspuréer, sallader etc och annat äckligt skit medan ni andra äter riktig mat! Förvägra henne annat under en månads tid. Servera heller inget som helst godis då det innehåller gelatin, ge en riskaka eller två medan ni andra glatt smaskar i er! 
    Du vinner över en indoktrinerad unge alla dagar i veckan!

• Dr Nail

Ok, så hon vill inte äta lik av mördade djur. Konstig inställning, eller hur?. Testa introducera tofu. Bönor. Quorn?? Det är väl inte så att det finns noll alternativ till att konsumera lik?

• Anonym (Alchemista)

Att vara vegetarian är enligt forskning hälsosamt för alla UTOM tjejer och kvinnor i menstruerande ålder därför att det leder till järnbrist.

Menstruerande kvinnor behöver få i sig 15 mg järn per dag enligt livsmedelsverket.

Enligt forskning har kroppen mycket svårare att ta upp järn från växtriket än från animaliska produkter.

För att få i sig 15 mg järn per dag kan man alltså äta antingen en halv portion blodpudding (75 gram) eller 700 gram spenat VARJE dag för att få i sig dagsbehovet.

Alltså en liten bit kött eller nästan 1 kilo spenat PER dag för att täcka dagsbehovet.

Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med järn från animaliskt blod om man väljer bort kött. Dessa järntabletter har förstoppning och väldigt trög mage som biverkan.

Bara att välja.

Här kan du läsa mer: 

svensktkott.se/om-kott/kott-och-halsa/jarn-fe/

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!