• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • lnflrmn
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:32:44 följande:
    Att ge barn vegmat kräver mycket kunskap och koll m.m. Tror du vi har tid eller ork och riskera hennes hälsa?
    Dags att skaffa sig den kunskapen, faktiskt din plikt som förälder!
  • Anonym (lätt)

Vi äter vegetariskt kanske 4 av 7 middagar. Det är lätt och kräver ingen särskild kunskap. I de flesta moderna kokböcker är många recept vegetariska. Det kanske hela er familj mår bra av?

Om hon vill äta fisk underlättar det ju mycket också både för er och för framtida restaurangbesök t ex.

Låt dottern äta vegetariskt skolmat och laga varannan måltid vegetarisk hemma (typ pannkakor, veg lasagne, veg grytor, grönsakssoppa, veg pizza...).

Resten av måltiderna kan hon och mamman (och kanske du när du har tagit ditt förnuft till fånga...) förbereda genom att laga storkok av fallafel, vegobiffar eller liknande och frysa in som dottern kan tina när ni äter kött.

• Victoris
    lnflrmn skrev 2015-01-28 12:17:39 följande:
    Dags att skaffa sig den kunskapen, faktiskt din plikt som förälder!
    Gå över till lakto-ovo-vegetariskt till en början om det känns lättare. Det gjorde jag och 1,5 år senare var jag redo att ta steget till vegansk kost. Jag kan hålla med om att det är en rätt stor omställning att gå över till veganskt direkt, särskilt om man har barn. Iafallall så kände jag så.

Vi har två barn på 5 och 6 år och de äter vegetariskt/veganskt hemma och på dagis och i förskolan äter de kött, om de vill ha. De får själva välja om och när de vill ta steget till helt vegetarisk kost i skolan. Den äldsta har börjat prata mer om vegetariskt i skolan, så snart hoppas jag han tar steget fullt ut.

Det går att ersätta allt animaliskt i alla maträtter med (lakto-/ovo-)vegetariska alternativ. Det finns färs, korvar, bönor, linser och kikärter t ex är helt fantastiska att göra biffar på!
  • Anonym (bli påläst)

Vår dotter var också i den åldern när hon ville bli vegetarian. Jag bad henne då läsa på vad hon skulle äta istället för kött så jag kunde handla rätt mat till henne. Efter lite efterforskningar från henne var det inte intressant pga alla bönor. Hon trodde man bara kunde skippa köttet. Visst läste jag själv med och hade hon velat och kommit med matförslag hade jag lagat det till henne. Vår minste ska inte bli vegetarian pga sojaallergin som lät korsreagerar med alla baljväxter. Så där lägger jag in veto om han kommer med det förslaget.

Mitt råd är låt henne själv läsa på ge henne någon vecka som hon får äta "vanlig" mat. Har hon därefter kommit med bra argument och recept så hjälps ni åt att fixa bra mat åt henne. Men även ni vuxna måste läsa på om detta för att det ska fungera.

• Anonym (Brorsan var sådan)

Han ville inte äta kött efter att han lyckades lista ut att visst kött kommer från kor (hans favoritdjur). Han var i 4:års åldern, och fick som han ville, vegetarisk mat. Respektera era barns insikter/åsikter vad gäller kött. Kanske förblir han vegetarian/vegan, eller så försvinner det med åldern. Det gjorde det med brorsan, han äter kött som alla vi andra idag (även från kor).

• Anonym (skärp dig)
    Nomanisanisland skrev 2015-01-27 15:16:53 följande:
    Tramsandet är det du som står för. Har man din jävla skitattityd till barn ska man inte ha med barn att göra överhuvudtaget.

Du om nån ska hålla käft jävla troll.

Barn ska fortfarande äta det som huset äter utan några åsikter, eller ursäkta åsikter kan dom ha och dom ska respekteras, dom kan diskuteras över middagen som står på bordet.

• Anonym (skärp dig)
    Trubbel skrev 2015-01-27 15:49:48 följande:
    En utmärkt idé i ett patriarkiskt och auktoritärt samhälle. Men nu lever vi i en demokrati och om detta begrepp ska vara något värt måste vi vuxna föregå med gott exempel. Dessutom har forskning visat att den typen av korkade förbud är kontraproduktiva. 

Du drar upp demokrati, svensk version av det dä'r monoritet ska styra över massan?

Annars så är uppstudsig unge med konstiga ideer har inget med demokrati att göra, mer att den kan känna sig nedröstad i hemmet som konsumerar  annat kost.

• Anonym (Fiskbullar)

Tror inte du behöver vara rädd att en vegetarisk kost skulle skada din dotters utveckling. Min man åt endast vegetarisk mat tills han var typ 15 år eftersom hans föräldrar inte hade råd att köpa kött (uppvuxen i ett asiatiskt land), med undantag av några tillfällen. Han är nog normalt utvecklad och har en naturligt muskulös kropp fastän han knappt tränar. Han mådde bra då och mår bra också nu när han äter kött. En stor del av världens befolkning lever och mår bra av en vegetarisk kost.

• Anonym (Veggot med galet bra blodvärden)

Om jag kände dig hade jag anmält dig för psykisk misshandel.

• Anonym (bli påläst)

Vår dotter var också i den åldern när hon ville bli vegetarian. Jag bad henne då läsa på vad hon skulle äta istället för kött så jag kunde handla rätt mat till henne. Efter lite efterforskningar från henne var det inte intressant pga alla bönor. Hon trodde man bara kunde skippa köttet. Visst läste jag själv med och hade hon velat och kommit med matförslag hade jag lagat det till henne. Vår minste ska inte bli vegetarian pga sojaallergin som lät korsreagerar med alla baljväxter. Så där lägger jag in veto om han kommer med det förslaget.

Mitt råd är låt henne själv läsa på ge henne någon vecka som hon får äta "vanlig" mat. Har hon därefter kommit med bra argument och recept så hjälps ni åt att fixa bra mat åt henne. Men även ni vuxna måste läsa på om detta för att det ska fungera.

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!