• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Bjoer
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Varför tror du 90% av kommentarerna är "påhopp" (dvs, kritiska till dig)? Kan det vara för att du har fel? Vi har ju redan konstaterat att din uppfattning om att vegetarisk mat skulle vara ohälsosam för någon som växer är fel. Vad sägs om att bli lite mer ödmjuk och kanske fundera över om inte det folk skriver här faktiskt stämmer?

Sen behöver du knappast laga flera rätter bara för att hon vill äta vegetariskt. Ni kan ju faktiskt alla äta vegetariskt hemma. Så kan du äta kött på jobbet.
  • Trubbel

Hade jag varit i TS situation så hade jag betraktat dotterns idé som ett förslag och sagt "ok, vi testar en vecka att äta veg allihop". Därmed inte sagt att jag tycker TS nödvändigtvis måste göra så och därmed inte sagt att en hel familj ska anpassa sig efter en familjemedlems nycker

Problemet är nog attityden att vegetarisk kosthållning är en nyck. Vi äter på tok för mycket kött i västvärlden - en utveckling som är ohållbar, onyttig och dyr - och jag skulle gissa att hela familjen hade mycket att vinna på att följa dotterns exempel! Men att beskriva det som en "nyck" visar ju att både du och TS saknar ganska mycket kunskap kring kost och hälsa. Ibland är det vettigt att lyssna på de unga - och det här är definitvt ett sådant tillfälle!
  • Trubbel
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-27 14:27:22 följande:

Det är alltså föräldrar som uttalar sig, jävla trams ni håller på med.

Ungar ska kort hålla käft och äta det som står framför dom, att man är av avsikten att ungarna ska styra familjens matsedel är helt bortom mig.

En utmärkt idé i ett patriarkiskt och auktoritärt samhälle. Men nu lever vi i en demokrati och om detta begrepp ska vara något värt måste vi vuxna föregå med gott exempel. Dessutom har forskning visat att den typen av korkade förbud är kontraproduktiva. 
  • The past is now

Låt ditt barn få bestämma detta själv. Människan behöver egentligen inte äta kött. Du behöver öppna sitt sinne TS!

• Anonym (Kommunicera mera)
    Trubbel skrev 2015-01-27 15:46:11 följande:

Problemet är nog attityden att vegetarisk kosthållning är en nyck. Vi äter på tok för mycket kött i västvärlden - en utveckling som är ohållbar, onyttig och dyr - och jag skulle gissa att hela familjen hade mycket att vinna på att följa dotterns exempel! Men att beskriva det som en "nyck" visar ju att både du och TS saknar ganska mycket kunskap kring kost och hälsa. Ibland är det vettigt att lyssna på de unga - och det här är definitvt ett sådant tillfälle!

Ordvalet "nyck" fick dig visst att missuppfatta mig. Huruvida jag saknar kunskap om kost och hälsa har du inte tillräcklig kunskap för att uttala dig om, så var försiktig med att dra sådana slutsatser. (har pluggat medicin några år)

Jag påstod inte att vegetarianism är en nyck per automatik. Tvärtom försöker jag själv minimera mitt intag av kött, för jag anser att jag gör både miljön och min egen hälsa gott då. Däremot kan barns idéer om vad de vill äta vara nycker, även om det kan handla om positiva saker. Därför uppmanade jag TS lite senare i det inlägg du DELVIS citerade att ödmjukt prata med sin dotter om orsaken till hennes önskan och vara beredd på att hans egna uppfattning om att alla behöver kött inte nödvändigtvis är sant. Det är uppenbarligen inte en självklarhet för honom att det finns vegetarianer som lever och mår bra (trots att många av oss vet det), men att inse att det man tror att man vet inte alltid är sant kan vara ett steg på vägen.

Jag tror personligen att ökad vegetarisk kosthållning är bättre för både hälsa och miljö, men jag tror också att barnuppfostran inkluderar att träna barnen i att motivera sina ställningstaganden. Det klarar en nioåring. Jag träffar barn i den åldern dagligen.
  • Ewald01
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:45:22 följande:

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

Kött sägs begynna en del sjukdomar, bland annat cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Jag äter kött, men inte mycket.

Va glad att flickan inte vill äta kött!
  • Ewald01

Så långt att jag har förstått hittills ska man skilja mellan olika sorters kött.

En steak från grisar som inte fick antibiotika eller andra konstiga saker är mindre farligt än t.ex. processad kött som innehåller en del konserveringsämen osv. t.ex. salami

• Anonym (läs på)

Om du hade varit lite kunnig och påläst i ämnet hade du vetat att för mycket kött är dåligt för hälsan. Istället för att tro att du är duktig förälder för att du tvingar din dotter till dina egna idéer om vad som är hälsosamt utan kunskap, ska kanske du skulle ta ett moget beslut och bli bra förälder till hennnes önskan och läsa dig till och hjälpa henne äta mycket av soya produkter, linser, böner och liknande och veta att hon kommer växa alldeles utmärkt, ha mindre risk för övervikt, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar bl.a. Hjälp henne söka kunskap och äta bra vegetarisk mat.

• Anonym (läs på)

Ps, missförstå mig inte. Fisk och kyckling är bra för hälsan, vad jag menar är rött kött. Men det handlade om hennes önskan, så hjälp henne istället för att sätta käppar i hjulet för henne.

• MxMeNow

Min åttaåring gick i liknande tankar när jag upplyste henne om att det var helt ok att skippa köttet. Då skulle hon serveras linser, bönor, ärtor och kål bla (vilket hon inte tycker om), istället för kött. Vi har inte haft diskussionen igen.

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!