• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Anonym (Allvarligt?)

herregud vilken inskränkt människa du är? Din dotter har tänkt efter och tagit ett självständigt beslut, stötts henne och hjälp henne på så sätt med självkänslan! Det är inte alls svårt att få i sig tillräckligt med bra näringsämnen och dessutom minskar risken att hon får cancer som äldre och hennes kolesterol kommer förmodligen se mycket bättre ut än många andras..

Köper du irländskt kött på rea för att det är billigt också? Har du någonsin själv tänkt igenom den moraliska aspekten? Annars kanske det är läge för lite självrannsakan..

• Anonym (Schysst)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:

Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.

2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.

3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 

Du låter fördjävlig. Det är inte svårt att känna igen en gräslig pappa när han brölar "det spelar ingen roll vad hon tycker och säger" om sin dotter.

Hade jag varit henne så hade jag flytt fältet kl. 00.00 på artonårsdagen för att aldrig återvända.
  • Tecum
    MEE83 skrev 2015-01-28 00:00:34 följande:
    Det finns inget som heter bäst, då bäst innebär att du får i dig rätt mängd näringsämnen och det kan du lösa via vegetarisk kost med.

Jag skulle aldrig tvinga min dotter att äta kött om hon inte vill när hon blir så pass gammal, jag skulle presentera alternativen, visa vad som kan erbjudas, förklara hur maten produceras och så skulle hon kunna välja, skulle kunna vara en bra start att få henne att bli intresserad av kostlära och nutrition, vilket många inte vet ett skvatt om.
    Jo det finns det. Blandad kost är bäst då man automatiskt får i sig de näringsämnen, mineraler och vitaminer man behöver. Det kan man givetvis få även med vegetarisk kost men då måste man fundera och läsa på för att äta rätt.

Man ska inte tvinga någon, barn eller vuxen, varken att äta kött eller vegetariskt. Men när barn blir vegetarianer måste man se till att de får i sig rätt näringsämnen.  
  • Tecum
    Trubbel skrev 2015-01-27 22:53:55 följande:
    Är det så svårt att acceptera att även barn kan ha preferenser och att många inte gillar kött? Min son är inte heller förtjust i någon form av kött och det ser jag som en stor fördel! Varför är det "nyttigt" att äta kött, och vem har sagt att det är gott?
    Om man inte gillar kött ska man inte äta det, så enkelt är det. Kött är nyttigt för det innehåller fett, proteiner och mineraler som våra kroppar behöver. Det kan man få från annat håll men det finns i kött. Det finns ingen anledning att avstå kött av hälsoskäl, det är en myt. Om det finns hälsorisker beror det på överkonsumtion, precis som med andra livsmedel. För mycket och för lite skämmer allt, heter det.

De flesta äter kött för att de tycker att det är gott, inte för att jävlas med vegetarianer eller vara elaka mot djur. Om man köper svenskt kött vet man att djuren haft det bra fram till slakt. Om vi inte hade ätit kött hade det inte funnits grisar eller betande nötkreatur, hade det varit bättre för djuren? 
  • Ebbagr

Jag själv hade velat bli vegetarian, och jag tycker det är Modigt av henne att stå emot er då. Jag har alltid velat bli vegetarian men mina föräldrar har aldrig accepterat det så det har lett till att jag gett upp. Jag förstår att er dotter behöver få i sig näring och sånt men ni kanske kan prata me henne om att äta endel kött! För jag vill tex inte bli helt vegetarian utan jag ser inga problem med att äta kött där djuren blivit behandlad väl och inte fått lida eller blivit i proppad massa äckliga grejer!

• MEE83
    Tecum skrev 2015-01-28 19:11:14 följande:
    Jo det finns det. Blandad kost är bäst då man automatiskt får i sig de näringsämnen, mineraler och vitaminer man behöver. Det kan man givetvis få även med vegetarisk kost men då måste man fundera och läsa på för att äta rätt.

Man ska inte tvinga någon, barn eller vuxen, varken att äta kött eller vegetariskt. Men när barn blir vegetarianer måste man se till att de får i sig rätt näringsämnen.  
    Enklast är ordet du söker då, inte bäst, sedan är principen inte direkt annorlunda, då alla borde ha koll på vad dom får i sig, även när man äter kött, framförallt om man har en aktiv livsstil och tränar. Har man väl kunskapen så blir det inte svårare att tillgodose de behov som finns. :)
  • Tecum
    MEE83 skrev 2015-01-28 19:45:13 följande:
    Enklast är ordet du söker då, inte bäst, sedan är principen inte direkt annorlunda, då alla borde ha koll på vad dom får i sig, även när man äter kött, framförallt om man har en aktiv livsstil och tränar. Har man väl kunskapen så blir det inte svårare att tillgodose de behov som finns. :)
    Det enkla är alltid det bästa...
  • MEE83
    Tecum skrev 2015-01-28 19:46:44 följande:
    Det enkla är alltid det bästa...
    Ja, så kan man säga, men i detta fallet så är det kanske inte det enklaste. Det gäller ju faktiskt att få barnet att äta det hon behöver, helst utan krångel. Då kanske det enklaste är att tillgodose hennes behov via en vegetarisk kost.

Det är väl inte fel att använda sig av ekonomiska incitament för att få henne äta kött, men jag tycker nog att det hade varit mer givande för alla inblandade att använda sig av mer kognitiva metoder, förklara vad alternativen innebär och sedan låta hon fatta ett eget beslut utifrån den information som jag kan presentera. Så kommer jag göra, om min dotter får liknande tankar när hon blir äldre.

Vegkost påverkar ju också klimat och natur, djur dör vid skörden av vete etc. Rådjurskid blir överkörda och sönder hackade av skördetröskor etc. Just det kanske man inte behöver förklara detaljerat dock. ;P 
  • Batmamba

Hej! Jag förstår att det blir jobbigt för er! Jag hade inte velat stå och laga två sorters mat varje dag. Och jag hade inte velat behöva lära mig laga en annan sorts mat än den jag är van vid. Men om din dotter redan äter dåligt så kanske det är en bra idé att låta henne äta vegetariskt. Att bråka om maten med ett barn som äter dåligt är kanske inte så bra. Prova ett tag och se hur det går.

Mitt tips vad gäller matlagning är följande: laga en närings- och energimässigt fullvärdig vegetarisk måltid som är till hela familjen. Sen lägger ni till kött till er som vill ha det. Här är några exempel:

Gör en grönsaksgryta med vita bönor i tomatsås som grund. Koka potatis. Häll över lite gryta i en skål till dottern och skiva ner isterband i det övriga.

Woka grönsaker, nudlar och tofu. Fräs kycklingbitar vid sidan av som de som vill ha tar av.

Gör en tomatsås med bland annat röda linser i. Koka spagetti. Häll över lite tomatsås på tallrik till dottern. Fräs köttfärs och häll i såsen som ni andra äter av.

Gör vanliga kroppkakor till de flesta, men fyll några med haloumiost och lök till dottern.

På det här viset får hela familjen är välbalanserad kost. När det känns jobbigt kan du ju glädjas åt att era matkostnader minskar (vegetarisk mat är billigare) och att din dotter, om hon fortsätter vara vegetarian, löper avsevärt mindre risk att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar än er andra. Artikel i DN

Tänk på att ni kanske behöver ha i extra olja i dotterns mat. Vegetarisk mat kan bli för energifattig för ett växande barn om man är van att ge dem kött, som ju innehåller fett i sig till skillnad från t.ex. linser eller tofu.

Och så finns det ju en massa helt "vanlig" mat som är vegetarisk: grön och gul ärtsoppa, pannkakor, potatis- och purjolökssoppa, sushi, pizza, gröt, mackor  mm.

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!