• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • EnAnonumius
    neverpreggo skrev 2015-01-27 00:10:56 följande:
    Hej! Du citerade väldigt fel person nu. Bra inlägg annars men posta om ;)
     Hoppas att du såg min ursäkt till dig i #69.. Skäms

Skönt att du såg att det var riktad till TS dock.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • neverpreggo
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 00:42:21 följande:
     Hoppas att du såg min ursäkt till dig i #69.. Skäms

Skönt att du såg att det var riktad till TS dock.
    Lugnt :) Blev lite förvirrad där ett tag då jag ju faktiskt har koll men då vi har i princip samma åsikt så kom jag på det rätt snabbt ;P
  • Emeli
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:

Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.

2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.

3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 

.

Men du, dunskriver hela tiden JAG, JAG, JAG. DU tycker. DU bestämmer. DU uppfostrar. Osv. Din frus då? Hennes åsikt i frågan får vi inte veta, mer än att hon har stuckit till flickan den veckopeng du hade dragit in. ÄR DU EN HUSTYRANN?
  • Anonym (lakto-ovo)

Du tog nog fasiken priset på årets sämsta pappa. Jag blev vegetarian när jag var 12. Innan dess tvingade min farsa mig att äta kött. Jag fick inte gå från bordet förrän jag hade ätit upp. Jag satt där och stormgrät. Fina barndomsminnen va?! Som tur var hade jag en mamma som kunde läxa upp honom. Jag har aldrig haft brist på något.

Jag tycker synd om din dotter med en sån korkad farsa som dig. Jag tror nog att du behöver äta lite mer vegetariskt för att få tillbaka dina hjärnceller!

Och jag gissar att ni aldrig har ätit pannkaka. För det är faktiskt vegetariskt.

Hade jag stött på dig med dina fantasier hade du fått en fet jävla avhyvling.

hälsa din dotter så mycket från mig :)

• Anonym (G)

Det är ju jättebra att hon inte äter kött! Läs på lite TS!

• Virriga Vera

2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
    Att uppfostra ett barn innebär allt annat än att säga "håll käften och gör som jag säger" Att uppfostra barnm innebär att lära dem bl.a att lyssna och respektera andra och deras åsikter, vilket du inte gör. Så hur tror du att hon skall lyssna och respektera dig?
  • RockQueen

Hej TS, jag kunde ärligt talat inte strunta i att kommentera din tråd efter att ha läst vad alla (framförallt du) har skrivit..

Tänker börja med att pga din tråd och kommentarer låter som en fruktansvärd förälder, som inte bryr sig ett dugg om din dotter egentligen utan alla ska bara rätta sig efter vad du vill!

Redan från en ung ålder (ja yngre än din dotter!!) så mådde jag väldigt dåligt av att äta kött, men blev tvingad till det iaf precis som du försöker göra mot din dotter.

Jag blev fasthållen vid bordet och allt på tallriken var tvunget att bli uppätet, trots att det var någon annan som lagt upp min portion. Min pappa lät precis som du gör nu, och han gjorde detta emot mig i åratal. Han har även misshandlat mig flertal ggr för att jag inte tyckt precis som honom i allt,

Dessa år av förtryck, för det är just det, ledde mig in i djup depression och även självmordstankar. Försökte flera ggr ta mitt liv tom men misslyckades varje gång..

När jag var 13 så blev jag lakto.ovo.vegetarian, total vägrade äta djur, läste på vad jag behövde äta istället. Min fysiska hälsa blev mycket bättre än vad den någonsin varit innan, gick från att vara konstant sjuk till friskaste i klassen, min psykiska hälsa blev också bättre då jag äntligen kunde vara mig själv och jag slapp känna skuld över att äta en annan levande varelse!

Hoppas verkligen att du kan lära dig utav min pappas misstag, så att du får en välmående dotter som faktiskt vill ha kontakt med dig. En dotter som inte försöker (och kanske lyckas) ta livet av sig pga hur dåligt du får henne att må! En dotter som faktiskt känner sig älskad utav båda sina föräldrar!

Jag sa upp kontakten med min pappa när jag var 17 och tänker aldrig ta upp den heller, då han gjorde sitt val att inte vara en förälder.

Förvirras även utav att du säger att du säger "att jag har inte kraft och ork med att kolla upp vad hon isåfall behöver! Och jag tänker inte stå och laga extra mat till henne!"

Är inte ditt barn det viktigaste du har?? För om hon är det tar du dig tiden.

Och du måste inte stå varje dag och laga extra mat, mitt tips är att ni kör storkok på helgerna (gör det tillsammans med dottern) och fryser in portioner i påsar som bara är att ta fram och värma på vardagarna. Gör flera olika de första gångerna, prova olika recept så kommer ni fram till vad hon gillar +det blir mer sorter att välja mellan sedan för henne sedan

Hoppas verkligen att din dotter slipper gå igenom samma helvete som jag har, hon förtjänar mycket bättre än det. Och som många sagt tidigare i tråden, var istället glad för att du har en så fin och smart dotter som förstår vad det verkligen är på tallriken

• Anonym (Anonym11)

Det är inte farligt direkt. Men kanske kan även jag tycka 9 är lite tidigt.

Mina tips är;

1. Var halv vegetarien, dvs, ät fisk.

2. Var vegetarian varannan vecka.

3. Vad tycker hennes mamma? Ni båda får ju bestämma, det är ju hennes barn också.

• gbgumman

Klart du kan laga två rätter. Det gör jag varje dag då jag helst äter veg och barnen kött. Det går så bra så... Du låter rätt lat och ego.
  • Annica71

I vår familj äter vi kött men för ca 1 år sedan ville vår dotter sluta äta kött då hon tycker synd om djuren.

Vi stöttade henne och lagade vegetarisk mat åt henne och kontaktade skolan så hon fick äta vegetariskt där.
    Nu tyckte hon inte om maten så hon ändrade sig efter ca 1,5 månad.

Varför är du så emot att hon inte vill äta kött? Du ska stötta henne!

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!