• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • ölburk2

Bortsett från TS, varför inte göra det enkelt för er, äta den mat ni mår bra av, å inte vad andra påstår ni mår bra av..
    Eller tror ni verkligen att det är så att myndigheter å "experter" alltid vet bäst?

Tänk då på att de flesta "sanningar" ni matas med, ofta är beställda "sanningar" (lobbyism) å syftar till att få er att köpa mer av en viss produkt eller få er att ändra åsikt eller inriktning.

Ett bra exempel på det, är idiotin att inte använda flour i tandkräm: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/tvaariga-freja-har-aterhamtat-sig

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (kurre)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Jag tror det bästa varit att du tänkt själv och fattat egna beslut istf att fråga kreti och pleti. Vilka svar vill du ha? Det är bara din lilla dotter och mamman som du kan påverka och resonera med. Vad annars?
  • yodi
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    vad som är tragiskt är en far som inte respekterar sitt barn moraliska ställnings tagande.
  • Anonym (kurre)
    yodi skrev 2015-01-27 11:12:07 följande:
    vad som är tragiskt är en far som inte respekterar sitt barn moraliska ställnings tagande.
    Men kanske han kan få bättre råd på flashback? Det är ju forumet för sanning och god fostran.
  • Anonym (A)

Ja, han lär få stöd från finniga tonåringar. Övrig klientel på Flashback utgår från fakta.

Anonym (kurre) skrev 2015-01-27 11:19:14 följande:

Men kanske han kan få bättre råd på flashback? Det är ju forumet för sanning och god fostran.

• fluu
    Anonym (kurre) skrev 2015-01-27 11:19:14 följande:
    Om bättre är svar han håller med om så bör ts definitivt söka sig till flashback.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (kurre)
    Anonym (A) skrev 2015-01-27 11:23:14 följande:

Ja, han lär få stöd från finniga tonåringar. Övrig klientel på Flashback utgår från fakta.

Jag tror att TS får bättre råd på flashback och att han ska bege sig dit direkt. Man kan väl inte ha en unge som vägrar äta kött? Vart är vi då på väg? Hallå liksom..................
  • Common sense

Om hon är lakto-ovo-vegetarian (eller enbart lakto eller ovo) så behöver du inte bekymra dig över hennes näringsbehov. Hon får det hon behöver!

Är hon däremot vegan och inte äter mjölkprodukter eller ägg så bör ni se till att hon får i sig vitamin B12 samt att hon äter tillräckligt med protein- och järnrika livsmedel. 

• Anonym (Flash)
    Anonym (kurre) skrev 2015-01-27 11:33:56 följande:
    Jag tror att TS får bättre råd på flashback och att han ska bege sig dit direkt. Man kan väl inte ha en unge som vägrar äta kött? Vart är vi då på väg? Hallå liksom..................
    Nivån på Flashback är faktiskt avsevärt högre än här på FL. Visst, det finns ett drös 12åringar som skriker och svär där, men bortser man ifrån dessa troll så är kvaliteten på trådarna betydligt bättre.
  • Anonym (kurre)
    Anonym (Flash) skrev 2015-01-27 12:34:45 följande:
    Nivån på Flashback är faktiskt avsevärt högre än här på FL. Visst, det finns ett drös 12åringar som skriker och svär där, men bortser man ifrån dessa troll så är kvaliteten på trådarna betydligt bättre.
    Ja där ser man. TS ska genast bege sig till flashback och fråga hur han ska göra med sin obstinata unge. Jag skulle diskutera med barnets mamma och barnet själv för att hitta en ev lösning men alla är vi olika.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!