• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Tecum
    Anonym (läs på) skrev 2015-01-27 20:44:44 följande:
    Inte sant. Inte för alla. Så gjorde min mamma när jag var 13. Jag vägrade fortfarande äta kött, så istället fick jag brist på järn och massor av olika näringsgrupper, samt övervikt vid den tiden. Hade jag fått någon som hjälpt mig med vad av det vegetariska jag ska äta hade det säkert gått bättre :)
    Som jag skrev, kött är nyttigt! En blandad kost är bäst. Men visste du inte att du måste äta typ bönor och linser, du var ju trots allt 13? Vegetarianer brukar ha bra koll på näringsämnen. Hur lång tid tog det innan du tog dit förnuft till fånga och började äta riktig mat igen?
  • Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 20:57:19 följande:
    Som jag skrev, kött är nyttigt! En blandad kost är bäst. Men visste du inte att du måste äta typ bönor och linser, du var ju trots allt 13? Vegetarianer brukar ha bra koll på näringsämnen. Hur lång tid tog det innan du tog dit förnuft till fånga och började äta riktig mat igen?

Visst var jag 13, men vem köpte maten?

Har alltid haft förnuft. Måttligt med kött är okej och är bra, men att vara vegeterian är lättare att hålla "rent" samt att man får i sig fler av närningsämnerna som man behöver, genom vegetarisk kost. Jag säger inte att kött är fel, men det är inte för alla. Och då dem som har det begäret och den lusten att vara hälsosam med vegetarisk kost, måste få stöd och hjälp i rätt lära så man inte drar på sig brist i närning och blir sjuk istället. Att tycka att vegeterianer är idioter, som vissa tycker, tycker jag vänder sig tillbaka till dem

Och till TS, så som du ställde frågan drog direkt till sig påhopp. Hade du bett om hjälp hur du ska hjälpa henne i hennes önskan hade du fått annorlunda respons. :)

• Tecum
    Anonym (läs på) skrev 2015-01-27 21:09:39 följande:

Visst var jag 13, men vem köpte maten?

Har alltid haft förnuft. Måttligt med kött är okej och är bra, men att vara vegeterian är lättare att hålla "rent" samt att man får i sig fler av närningsämnerna som man behöver, genom vegetarisk kost. Jag säger inte att kött är fel, men det är inte för alla. Och då dem som har det begäret och den lusten att vara hälsosam med vegetarisk kost, måste få stöd och hjälp i rätt lära så man inte drar på sig brist i närning och blir sjuk istället. Att tycka att vegeterianer är idioter, som vissa tycker, tycker jag vänder sig tillbaka till dem

Och till TS, så som du ställde frågan drog direkt till sig påhopp. Hade du bett om hjälp hur du ska hjälpa henne i hennes önskan hade du fått annorlunda respons. :)

Det är klart att dina föräldrar köpte maten men du kunde bett dem att köpa lite av det du behövde för att få en fullvärdig kost.

Vad menar du med att "hålla rent"?

Blev du vegetarian av hälsoskäl eller för att du tyckte synd om djuren?
  • Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 21:16:35 följande:
    Det är klart att dina föräldrar köpte maten men du kunde bett dem att köpa lite av det du behövde för att få en fullvärdig kost.

Vad menar du med att "hålla rent"?

Blev du vegetarian av hälsoskäl eller för att du tyckte synd om djuren?
    Vilken 13 åring är så mogen att tänka på näring, mineraler och vitaminer?

Jag menar att hålla det rent, med tanke på att för mycket kött kan lätt övergå från nyttigt till farligt. Att äta för mycket grönsaker gör dig ingen skada, plus att det är inte beroendeframkallande, så det är svårt att "överäta". Grönsaker, linser, bönor och de lika är lågt i kalorimängd. Så att hålla vikten (därmed hälsorisker i övervikt) är lättare med vegetarisk kost än med kött.

Vid 13 års ålder handlade det om att jag tyckte det var vidrigt att tugga på djur, men nu 10 år senare har det kommit till vana, plus att jag trivs bra såhär. Jag känner mig inte så "tung" i kroppen som när jag äter mycket av grönsaker, man känner sig lättare och inte den jobbiga känslan att snabbt bli för mätt som det kan bli med kött.
  • Nenne666
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:45:22 följande:

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

Min son blev sådan vid 6-års åldern och jag (vi) gjorde ingen direkt grej av det. Fisk gick bra och sedermera kyckling och sen köttbullar och nu går allt ner. Idag är han strax 12 år och äter i princip allt. Hans förklaring då va att det va äckligt att äta djur och det va väl en period då han på riktigt blev medveten om att det va en gris, ett rådjur, en ko så låg på tallriken och det äcklade honom. Mitt råd är att ta det lugnt och inte göra en så stor sak av det.
  • EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-27 20:38:51 följande:
    TS, du får lära dig att laga riktigt näringsmässigt välbalanserad vegetarisk mat. Det är gott, du lär dig något nytt och dottern blir glad. Vad är problemet?

Hon får i sig det hon behöver ändå om du sätter dig in i den kosthållningen. Det låter som att du är avig enbart för att du tycker att det är fel att inte äta kött. Utan någon riktig anledning. Du är väldigt inskränkt, måste jag säga.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aspie

Låt henne vara och laga ordentlig vegetarisk kost åt henne så hon får i sig alla näringsämnen. Sjukt oetiskt att tvinga i sitt barn kött om den inte vill äta det.

• Trubbel
    Tecum skrev 2015-01-27 19:19:23 följande:
    Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 
    Är det så svårt att acceptera att även barn kan ha preferenser och att många inte gillar kött? Min son är inte heller förtjust i någon form av kött och det ser jag som en stor fördel! Varför är det "nyttigt" att äta kött, och vem har sagt att det är gott?
  • Andra augusti
    Tecum skrev 2015-01-27 20:57:19 följande:
    Finns väldigt många läkare och dietister som tycker att en vegetarisk kost är mycket hälsosam, för att inte prata om hur bra miljön (och djuren!) tycker om det... Jag har varit vegetarian i ungefär 15 år och äter väldigt lite linser och böner, de dagar jag har varit sjuk sedan dess är lätt räknade.
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!