• Anonym (Hjälp)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

• Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • summerhunter

Jag slutade äta kött som 7-8 åring, pga att jag förätit mig på en fläskköttsbit som inte var bra. Min pappa var som du, dvs "kött o potatis", men hans tjat gjorde ingen skillnad.

Är 35 idag, och äter fisk och ibland kyckling. Men det har kommit senaste 5-10 åren.

Så tips: låt det vara, uppmuntra henne så kan ni läsa på ihop och prova nya maträtter!

• Anonym (kurre)
    Anonym (veg.) skrev 2015-01-27 14:40:50 följande:

Jag ville sluta äta kött när jag var ca 11 år men mina föräldrar tillät mig inte. Jag åt inte köttet som serverades och varje jävla måltid blev det bråk. Varje gång vi skulle ut och äta blev det bråka. Varje gång vi blev bortbjudna blev det bråk. Men jag stod på mig, när jag blev 15 började jag jobba på helger så jag kunde köpa min egna mat.

Jag är idag i 20 års åldern och har aldrig haft några hälsoproblem förutom att under en tid matstrejkade jag och gick ner ca 10 kg.
    I jul kom den diskussionen upp med mamma som nästan gjorde lite skämt om det framför hela släkten. Hur jag bråkade om maten etc.
    Jag sa rakt ut att jag kommer aldrig förlåta henne och om hon vill sitta här och skoja om det så är det upp till henne. Samt att jag alltid kommer tycka att det hon och hennes pojkvän gjorde mot mig var vidrigt. Blev lite taskig stämning men jag ångrar inte att jag sa det.
    Idag har jag nästan ingen relation med mina föräldrar eftersom de inte respekterade mina åsikter.

Okej. Trist men huvudsaken att du inte behöver äta kött. Föräldrar växer på trän....
  • Nomanisanisland
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:45:22 följande:

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

Vilka dumheter. Vad är den logiska kopplingen mellan veckopengen och hennes kosthållning? Sånt där trams föder bara förakt hos barnet.
  • Nomanisanisland
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-27 14:27:22 följande:

Det är alltså föräldrar som uttalar sig, jävla trams ni håller på med.

Ungar ska kort hålla käft och äta det som står framför dom, att man är av avsikten att ungarna ska styra familjens matsedel är helt bortom mig.

Tramsandet är det du som står för. Har man din jävla skitattityd till barn ska man inte ha med barn att göra överhuvudtaget.
  • Nomanisanisland
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-26 20:05:45 följande:

Men vad fan, vem bestämmer i huset, ungen ska hålla käft och äta det som serveras, varken mer eller mindre.

Håll käften kan du göra själv ingen vettig människa har din skitattityd till sina barn.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    Vadå aldrig gillat vegetarianer? Varför tror du att det tillkommer dig att sitta och gilla eller ogilla vad andra äter? Det enda tragiska här är din bisarra inställning och attityd till din dotter. Resonera med henne istället. Ta reda på varför. Kan ni kompromissa? Äta fisk? Ekologisk kött ibland men mest grönsaker? Men hålla på och tramsa och bestraffa med indragen veckopeng (tack och lov att din fru verkar ha lite mer förnuft i behåll) är ju bara störtlöjligt.
  • Anonym (Va)

Har inte läst hela tråden bara TS.

Vad är problemet ? Låt henne slippa kött då- även om barn är barn så måste man respektera deras vilja. Antingen är det något övergående eller så vill hon aldrig mer äta djur. Jag började peta bort köttet på tallriken när jag var 4 år- idag är jag 30 (äter fortf inte kött) och mår utmärkt! Fanns däremot inget värre än när skola och omgivning försökte tvinga mig fast jag inte ville... Visa respekt även för de små!

• Nomanisanisland

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    Vadå aldrig gillat vegetarianer? Varför tror du att det tillkommer dig att sitta och gilla eller ogilla vad andra äter? Det enda tragiska här är din bisarra inställning och attityd till din dotter. Resonera med henne istället. Ta reda på varför. Kan ni kompromissa? Äta fisk? Ekologisk kött ibland men mest grönsaker? Men hålla på och tramsa och bestraffa med indragen veckopeng (tack och lov att din fru verkar ha lite mer förnuft i behåll) är ju bara störtlöjligt.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:
    Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.
    2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
    Som sagt det finns inget försvar för attityden "det spelar ingen roll vad hon tycker och säger" - läs igenom den meningen tre gånger i lugn och ro och fundera på vilket övergripande budskap du förmedlar till din dotter. Nämligen att hennes åsikt eller vilja inte räknas eller ens är värt att lyssna på och än mindre ta hänsyn till. Vad tror du lär henne inför nästa gång hon hamnar i en situation där hon måste hävda sin integritet eller stå upp för det hon upplever som rätt? Fy fan!
  • Anonym (Kommunicera mera)

Jag ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så ursäkta ifall jag upprepar något.

Jag förstår TS omtanke om sin dotter, inte bara hennes hälsa, men också att hon inte ska få uppfattningen att respekt är detsamma som att alltid få sin vilja igenom.

Hade jag varit i TS situation så hade jag betraktat dotterns idé som ett förslag och sagt "ok, vi testar en vecka att äta veg allihop". Därmed inte sagt att jag tycker TS nödvändigtvis måste göra så och därmed inte sagt att en hel familj ska anpassa sig efter en familjemedlems nycker.

Det jag tycker TS behöver göra dock är att tala ödmjukt med sin dotter. VARFÖR vill hon inte äta kött, vad vet hon om näringsbehov och så vidare. Passa på att lära henne sådant hon inte vet och var öppen för att ifrågasätta dina egna föreställningar om att man "måste" äta kött. För dina föreställningar om vad som är nyttigt är det förstås några andra som påverkat dig i. Det är inte alltid som den vuxne har "rätt".

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!