• Anonym (orolig)

Min dotter är förstörd!!!!

Jag och min man har en dotter på 10 månader. Hon har aldrig varit ensam med sin pappa och anledningen till det är att det helt enkelt inte blivit så. De har varit i vardagsrummet och jag gått ut i köket en snabbis eller så har han haft henne när jag varit på toa/duschat etc. och sådär men inte mer än så. Det har nog blivit en kvart max. De har en fin relation och han har bytt blöja och lekt och gosat lite men det är jag som tagit hand om henne utöver det. Jag är mammaledig och han är borta på jobb ca 9-18 varje dag, ibland även lördagar. Han har sagt att han har svårt att tyda våran dotter och kan inte riktigt se vad hon vill eller varför hon är missnöjd därför så är han rädd för att bli lämnad ensam med henne för han tror inte att han kan ta hand om henne. Jag delammar, hon äter en portion gröt på morgonen och ammar fritt fram till lunch då hon får en portion mat. Så vi pratade om hur vi skulle lösa det här. Han ville gärna testa vara ensam med dottern i en timme utan mig i huset (detta var igår) så vi sa att innan lunch så skulle jag gå ut på en promenad vilket jag gjorde. Efter ca 45 minuter ringer han och är helt förskräckt och säger att hon är jättekonstig och bara sitter och stirrar ut i intet och är i princip okontaktbar! Jag får panik och springer hem och när jag kommer in ser jag hur han sitter och försöker få kontakt med henne men hon bara stirrar ut i rymden. Jag springer fram och tar upp henne och säger hennes namn och då tittar hon på mig och brister ut i gråt, hon får en gråtattack och gråter så hon nästan tappar andan. Det tar ett bra tag att lugna henne och när hon lugnat sig somnar hon i min famn. Jag frågade min man vad som hände och han säger att han satt sig och lekt med henne och hon blivit orolig och ledsen och när han försökte trösta henne så blev hon bara sådär... när dottern vaknade blev hon ledsen igen när hon såg pappa men när jag gick ifrån blev hon som vanligt. Sen dess har hon varit extremt mammig och känslig. Hon har fått gråtattacker när jag satt ner henne på golvet vid hennes leksaker eller annat så jag har burit på henne hela dagen igår och hela dagen idag. Hon brukar sova mellan min man och mig men nu kunde hon inte komma till ro och hon grät och grät till kl 2 inatt. Då gick jag ut till soffan och försökte söva henne och då somnade hon direkt... Jag vill ringa bvc imorgon men min man vill inte det då han är rädd att bli anklagad för nåt. Hon blir ledsen nästan varje gång hon ser pappa och han kan inte vara i samma rum utan att hon blir orolig. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar inte fråga honom om det hänt nåt då jag inte vill göra honom ledsnare än han redan är.. Nån som har nån aning om varför vår dotter regerat såhär?

• Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!
  • yodi

barn har olika utvecklingsfaser och perioder när dom föredrar den ena föräldern framför den andra. i ert fall så hade jag nog börjat lämna dom ensamma lite kortare perioder och oftare och sen utökat det hela.

kanske lämna dom ensamma ca 15 min åt gången i början så hinner hon inte bli så upprörd och det kanske känns tryggare för hennes pappa så han är mer avslappnad.

• Pescetarian
    yodi skrev 2015-02-08 13:54:14 följande:

barn har olika utvecklingsfaser och perioder när dom föredrar den ena föräldern framför den andra. i ert fall så hade jag nog börjat lämna dom ensamma lite kortare perioder och oftare och sen utökat det hela.

kanske lämna dom ensamma ca 15 min åt gången i början så hinner hon inte bli så upprörd och det kanske känns tryggare för hennes pappa så han är mer avslappnad.

Håller med här, men anser att ni kan vänta några veckor med ett försöka igen. Då har hon säkert hunnit glömma bort allt och ev. kommit ur mammafasen också.
  • Drottningen70

Det är chockerande att pappan inte vill kontakta BVC, med hänvisning till att han kan bli anklagad för nåt... Snacka om att sätta sina egna behov före barnets.. Jösses..

• Anonym (orolig)
    yodi skrev 2015-02-08 13:54:14 följande:

Så du tror det bara är en fas? Varför reagerade hon med att bli förstenad och okontaktbar? Blev hon chockad på nåt sätt? :( du kan förstås inte veta det men jag vet inte vem annars jag ska fråga om jag inte får ringa nån..
  • Anonym (***)
    Anonym (orolig) skrev 2015-02-08 14:43:38 följande:
    Så du tror det bara är en fas? Varför reagerade hon med att bli förstenad och okontaktbar? Blev hon chockad på nåt sätt? :( du kan förstås inte veta det men jag vet inte vem annars jag ska fråga om jag inte får ringa nån..
    Vadå inte får ringa någon? Om du är orolig så ska du kontakta BVC, det är inte din mans mående du ska oroa dig för, det är din dotters.
  • Anonym (-)

Jag tror att din dotter fick panik och kände sig övergiven. Hon blev väl apatisk. Men det är nog ingen fara. Finns barn som lämnas gråtande och panikslagna, - till _främlingar_ på förskola då de bara är veckor äldre än din dotter. Det lär ju vara bra mycket värre.

• yodi
    Anonym (orolig) skrev 2015-02-08 14:43:38 följande:
    dels kan hon vara inne i en fas då hon är mer känslig för att du försvinner, sen var det även första gången du var borta så "länge" vilket gjorde det svårare för henne men förmodligen även för pappan, som väldigt troligt spände sig när hon blev ledsen och han upplevde att han inte kunde trösta, vilket kan ha gjort henne mer ledsen.

jag tror hon blev " för upprörd" och lite shokad och därför blev okontaktbar.

men som sagt det är vad jag tror

men prata med din sambo, tror inte ni behöver oroa er för att rådfråga bvc
  • Dr Mupp

Jag hade faktiskt tagit henne till läkare. Pappan kan ha skakat henne eller på annat sätt skadat henne eftersom han INTE vill att hon ska undersökas.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (n)

just runt 10 månader är många barn inne i en separationsfas. Då var min dotter också extra klängig på mig. vill bli buren hela tiden, grät förtvivlat när jag duschade och bangade på dörren. Främlingar fick inte ens titta på henne, då grät hon. Det blev bättre efter 2-3 månader. 

• Anonym (-)
    Dr Mupp skrev 2015-02-08 16:47:45 följande:

Jag hade faktiskt tagit henne till läkare. Pappan kan ha skakat henne eller på annat sätt skadat henne eftersom han INTE vill att hon ska undersökas.

Skulle inte det märkas?
Svar på tråden Min dotter är förstörd!!!!