• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (123)
    Anonym (jill) skrev 2015-02-16 10:37:51 följande:

Jag tycker gott att barnen ska lära sig att skilja på veckor hemma hos mamma eller hos pappa. Åtminstone ska de kunna höra av sig innan de kommer hem till pappa på "fel" vecka. Och likadant när det är tvärtom, om de ska hem till mamma på pappans vecka. Tänk om TS går runt naken eller hon och hennes sambo har sex och barnen bara klampar in.

Även om man är styvförälder tycker jag man har rätt att känna sig helt hemma och avslappnad de veckor man inte har barnen, kunna planera, slappna av osv. Det ÄR inte detsamma som att ha sina egna barn hos sig. Så är det bara.

äntligen första vettiga inlägget hittils av 4 sidor! 
  • Smulu

Låt din man tw konsekvenserna av att barnen kommer oanmälda. Finns det inte nog med ex. Köttbullar så är det han som får springa ner till affären. Räcker inte mjölken till frukosten får han bli utan. Det tar nog inte många dagar innan han fattar att barnen måste ha lite framförhållning.

Däremot så är jag helt och hållet på hans sida om att barnen alltid ska vara välkomna i sin förälders hem.

• Anonym (g)
    Smulu skrev 2015-02-17 10:45:24 följande:

Låt din man tw konsekvenserna av att barnen kommer oanmälda. Finns det inte nog med ex. Köttbullar så är det han som får springa ner till affären. Räcker inte mjölken till frukosten får han bli utan. Det tar nog inte många dagar innan han fattar att barnen måste ha lite framförhållning.

Däremot så är jag helt och hållet på hans sida om att barnen alltid ska vara välkomna i sin förälders hem.

Var står det att han inte tar konsekvenserna av att barnen kommer hem? Och detta är ju inga småbarn, de kan säkert ta sig något själva i köket.
  • Ascendere

Skönt att höra att han ställer upp för sina barn! 

Här har han har rätt och du har fel. 
    Väljer man en man med barn väljer man också barnen, det borde du tänkt på innan, passar det inte bör du flytta. End of story.

• BioBonus
    Ascendere skrev 2015-02-17 11:04:38 följande:

Skönt att höra att han ställer upp för sina barn! 

Här har han har rätt och du har fel. 
    Väljer man en man med barn väljer man också barnen, det borde du tänkt på innan, passar det inte bör du flytta. End of story.

Så man kan inte kompromissa med att till exempel barnen ska lära sig att höra av sig innan de dyker upp på de veckor de är förväntade att vara hos den andre föräldern? Det måste vara antingen eller?
  • Ascendere
    BioBonus skrev 2015-02-17 11:17:14 följande:
    Så man kan inte kompromissa med att till exempel barnen ska lära sig att höra av sig innan de dyker upp på de veckor de är förväntade att vara hos den andre föräldern? Det måste vara antingen eller?
    Höra av sig kan man väl göra, men att stänga ute hemmaboende familjemedlemmar för att man "vill vara ifred" är inte OK. Då får man väl gå undan i så fall. 
  • Lorelei83

Vad hemskt det hade känts om jag var barn och inte fick komma till min pappa och mitt hem när jag ville.

Din man gör helt rätt. 

• BioBonus
    Ascendere skrev 2015-02-17 11:24:55 följande:
    Höra av sig kan man väl göra, men att stänga ute hemmaboende familjemedlemmar för att man "vill vara ifred" är inte OK. Då får man väl gå undan i så fall. 

Fast man måste kunna få vara ifred också ibland? Speciellt om man har räknat med det för att barnen ska vara hos sin andra förälder. Speciellt om man lever med barn som inte är ens egna. Då kan man behöva ladda batterierna varannan vecka och bara vara vuxna hemma. Och sen nästa vecka så är man världens bästa bonusförälder som tar lika mycket ansvar för barnens välmående som deras föräldrar.
    Och man stänger ju inte ute dem från sitt hem - de har två hem. Och ett hem är alltid öppet, det andra hemmet kan man behöva kommunicera med om man ändrar sina planer.

Det behöver inte vara så svart eller vitt. Det är klart att det låter hemskt att säga att man "stänger sina barn ute från sitt hem", men det är ju inte det man gör. De har två hem. Varav de alltid är välkomna i båda. Varannan vecka tar man för givet att barnen ska komma hem, precis som man gör med barn som alltid bor hemma. Varannan vecka tar man för givet att barnen är hos sin andra förälder och ändras dessa planer så hör man av sig. Det är oftast inte så traumatiskt som ni försöker få det att låta.

• Anonym (Också)

Lite utanför tråden men tänkte på varför ska man ha ett umgänges schema överhuvudtaget?

Varför tycker familjerätten att det är viktigt att man följer umgänges schemat?

Fråga 2

Vad exakt är det som gör att barnet blir skadat av att behöva ringa innan denne kommer? Eller ska gå?

På vilket sätt skadar det barnet?

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 09:34:44 följande:
    Hur många av oss har sagt att barnen inte är välkomna?

Hur många av oss har sagt att barnet är något man måste stå ut med?

Hur många av oss har sagt att barnen ej tillhör familjen?

Inga av oss har sagt detta som jag kan se. Ni måste ju därmed dra era egna slutsatser på texter där det ej står i närheten av det du påstår.
    Många här inne, framför allt ts, har uttryckt sig som att barnen är andra klassens familjemedlemmar. Att hemmet är till för den riktiga familjen, och att de är bara på besök varannan vecka.
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).