• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • BioBonus
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 09:03:19 följande:
    Jag tycker att det är mycket sällan som någon av er lyckas vara trevlig och då verkar det mest ske av misstag, så jag håller inte med dig om din analys. Ni är ett underligt gäng människor och jag förstår varför så många av er inte får er livssituation att fungera. Det tog inte många dagars medlemskap här innan det blev uppenbart. Tyvärr fortsätter väl den negativa spiralen, för det blir väl antagligen inte så bra människor av de barn ni handskas med heller. 

Min livssituation har fungerat i över tio år, så jag antar att det inte är mig du menar :) Och nu lyckades du med ytterligare ett personligt påhopp genom att anklaga mig för att inte vara en bra mamma till mina barn. Vilket var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Obegripligt att ni inte kan hålla en hövlig nivå utan att behöva kasta ur er otrevligheter.

Och sen får du jättegärna citera mig och visa var jag har varit otrevlig?

• SupersurasunkSara
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:59:16 följande:
    Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
    Är det verkligen upprörande att lära sina barn hänsyn och hyfs? Att vara noga med att veta var de är utifall något  händer?
  • Anonym (g)
    BioBonus skrev 2015-02-17 09:11:33 följande:

Min livssituation har fungerat i över tio år, så jag antar att det inte är mig du menar :) Och nu lyckades du med ytterligare ett personligt påhopp genom att anklaga mig för att inte vara en bra mamma till mina barn. Vilket var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Obegripligt att ni inte kan hålla en hövlig nivå utan att behöva kasta ur er otrevligheter.

Och sen får du jättegärna citera mig och visa var jag har varit otrevlig?

Varför vill du då klumpa ihop dig med dem som är det? Om din livssituation är bra och du alltid är trevlig, vad är då meningen med att skriva som du gjorde? Det kan knappast ha undgått dig att det finns många som är otrevliga i gruppen som smeker varandra medhårs och den placerade du dig själv i. 
  • Brumma
    Anonym (oooooooooooooookej...) skrev 2015-02-17 08:36:22 följande:

Jag kan förstå att du inte vill ha dem inklampandes när som helst när du förväntar dig att vara själv.

Ditt sätt att uttrycka dig hoppas jag innerligt är för att du är grinig eller vill provocera.

När man blir tillsammans med någon som har barn får man köpa läget som det är lite grann. Självklart ska man också ha en bestämmande rätt i sitt eget hem MEN har personen barnen på heltid så VET man det och får fatta sitt beslut om ihopflytt eller inte utefter det. Nej, man kan inte veta hur satans jävla asjobbigt det kan vara att bo med någon annans barn innan man gjort det själv, men upplever man att det är jobbigt när man provat på får man tillsammans med sin partner se om man kan komma på en lösning. Kan man inte det får man separera eller bo som särbos.

Att mamman flyttade närmare var ju kanonbra, för barnens skull. Men tänk om hon flyttar igen då? Då kanske barnen behöver bo på heltid hos er igen och det har du ingen rätt att neka. Du kan bara neka att själv vara deltagande i det och flytta. Detta är sånt du måste ta med i beräkningen innan du skaffar barn med den här mannen. Du kommer att kunna förstå hans känslor för sina barn bättre när du själv får barn, risken är dock, vad jag tror baserat på vad och hur du skriver, överhängande att du tycker än mer illa om att han hans barn där då.

Men de barnen är hans barn precis lika mycket som ert gemensamma barn kommer att vara.

Vill du att de ska ringa innan de kommer hem måste du ju ge ett bra skäl till det. Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här. Ibland har vi också planer som inte innefattar hans barn. Middag för två tex. Myskväll eller en samtalskväll där vi tar upp allt sånt som är viktigt, prat om framtiden och drömmar inför den osv.

Min man har dock inga problem med att ha regeln att man ringer innan man kommer hem, om man inte är väntad hemma. Det är både för min skull, för att jag ska kunna känna mig helt fri här hemma när jag har all anledning att tro att ingen annan än jag och maken ska vara hemma. Men även för att inget av barnen ska kunna säga till mamma: Jag drar till pappa och sen dra iväg på egna äventyr som de eg inte inte har lov till. Därav att kravet på att ringa innan finns och emellanåt rings det till den andra föräldern och frågas om det stämmer att barnet ska till 'fel' förälder under veckan.

Inget barn kan alltså utnyttja det faktum att de har två hem. Jag får känna att jag är fri att göra vad jag vill när ingen bonus ska vara hos oss osv. Vill dock påpeka att vi inte skulle säga nej bara för sakens skull, men det måste vara helt ok att säga att nej, i kväll passar det inte utan sura miner eller utan att bonus känner sig bortstött. Ett barn som uppfostras av två kärleksfulla föräldrar känner sig inte bortstött utan förstår och inser att även vuxna måste få egentid ibland, då blir de gladare och vilket barn önskar inte sina föräldrar det? OM det nu mot förmodan skulle vara kris så skulle givetvis en middag eller myskväll få stryka på foten, men det vet bonus mycket väl så där är det ingen fara.

Har följt tråden ett tag men inte orkat skriva.

Måste bara få säga att ditt inlägg fångar allt perfekt!

Tummen upp på vartenda ord :)
  • Brumma
    Anonym (OMG!) skrev 2015-02-17 09:11:23 följande:

" Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här".

Behovet av att gå runt naken eller ha sex i köket eller på hallgolvet brukar ofta tas upp som ett exempel på varför man inte vill att mannens barn ska dyka upp oannonserade. Undrar hur man gör när man lever permanent med sina barn. Måste de ringa först och höra om kusten är klar innan de kan komma hem?

Man har väl kanske lite koll på var barnen bör vara vissa tider.. Du verkar missa poängen lite...

Jag har barn på heltid och ja, jag går hemma naken och ja, vi har sex lite härodär i huset.
  • Brumma

Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.

Exakt VAD är upprörande med att man meddelar sig med sin förälder och kollar av så att det funkar? Det är inte liktydigt med att man inte får komma..

Det är att ta hänsyn till alla inblandade..
  • Anonym (Också)
    Hur många av oss har sagt att barnen inte är välkomna?

Hur många av oss har sagt att barnet är något man måste stå ut med?

Hur många av oss har sagt att barnen ej tillhör familjen?

Inga av oss har sagt detta som jag kan se. Ni måste ju därmed dra era egna slutsatser på texter där det ej står i närheten av det du påstår.
  • Anonym (oooooooooooooookej...)
    Anonym (OMG!) skrev 2015-02-17 09:11:23 följande:
    " Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här".

Behovet av att gå runt naken eller ha sex i köket eller på hallgolvet brukar ofta tas upp som ett exempel på varför man inte vill att mannens barn ska dyka upp oannonserade. Undrar hur man gör när man lever permanent med sina barn. Måste de ringa först och höra om kusten är klar innan de kan komma hem?
    Nej, då har man oftast haft sin tid utan barn redan innan och planerar in sånt när barnen sover hos kompisar, hos farföräldrar eller liknande. Har man bara gemensamma barn planerar man sin tid på ett annat vis, skaffar barnvakt när man vill göra speciella saker.
    Jag har egna barn. Ingen av dem reagerar nämnvärt om de ser mig dansa naken. Däremot skickar de sms eller ringer innan de tar hem vänner lite ohappa

Ett barn med skilda föräldrar har fler att ta hänsyn till. Ska någon skyllas för det är det bioföräldrarna som inte såg till att ta hand som sig själva som par så att de kunde hålla liv i kärleken.

Att jämföra ett barn som har ETT hem med ett barn som har TVÅ går inte. Vissa människor behöver helt enkelt mer struktur i tillvaron än att inte veta om man är två eller fler till middagen, om man kan få ligga och läsa sin bok ensam och ifred, plugga, bada eller vad det nu kan vara som man gör för sin egen skull, för att ladda batterierna. Ett barn som lär sig att höra av sig innan det åker till 'fel' förälder lär sig hänsyn, det lär sig att även vuxna måste få ha sin egentid och klarar troligen bättre av att hålla ihop sitt eget äktenskap framöver, just för att barnet lärt sig att det är ok att ha egna behov, även som vuxen, även som förälder.

Det ingen av er som anser detta så förfärligt förstår är att det sällan sällan handlar om att barnen inte FÅR komma, det handlar om att visa vanlig hyfs och hänsyn. Om mitt barn meddelar att hon ska sova hos sin bästa kompis, men ändrar sig så skulle hon meddela det. Dels för att jag ska veta att jag ska vänta hem henne så jag kan ringa och kolla om hon inte skulle dyka upp och dels för att jag ska veta att vi blir fler till middagen än jag räknat med.

• Anonym (A)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-17 07:04:33 följande:

Det är inte alls konstigt att många barn bete'er sig som kungar och drottningar i dagens samhälle då de verkar få styra sitt och andras liv fullt ut samtidigt som de får höra att dom har minsann rätt för att dom är nummer ett.

Det bör väll finnas något slags mitten det är väll inte bara svart eller vitt?

Vi har som sagt talat om för bonus att du är välkommen hit när du vill men du får ringa före.

Det är inte bara att slinka in utan det krävs att de vuxna ändrar sitt om bonus ska komma hit.

Många barn har också ett krav att få 100% uppmärksamhet plus en vuxens närvaro det kan även gälla tonåringar som vill ha full fokus.

Om vissa föräldrar kunde släppa taget där redan så att det blir en normalitet dvs inte många barn i en kärnfamilj som kräver att sitta på piedestal.

Men visst det kanske ändrar sig om barnet kommer varje dag?

• Anonym (Eva)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Så du klev in i ett hem för tre år sedan. Ett hem med en familj. Du "sa ifrån" att 3/4 av den familjen inte fick bo där på heltid och din man gick med på det?! Jag blir alldeles stum. Hur kan du ens respektera din man för att han gick med på att hans barn inte får bo där heltid? Jag är bonusmamma till två tonåringar och skulle aldrig respektera min sambo om han gav upp sina barn. Det, i min värld, visar på vad man har för moral och värderingar. 

Att han nu säger ifrån tyder på att även han själv kommit på att det kanske var fel av honom att gå med på detta. Sen kan jag tycka att det är bra för alla i familjen om de bor även hos sin mamma så att de kan ha en god relation med henne då barn behöver båda sina föräldrar. 

Tro mig, jag förstår dina känslor då det gäller att barn kan dyka upp när man minst förväntar sig det och jag tycker inte heller om det. Hos oss har vi bett barnen att dra ett sms när de är på ingång. Oftast gör de det men ibland glömmer de. Men även om jag kan tycka det är jobbigt så är det ju deras hem! Sen får de finna sig i att pappan kanske inte alltid kan släppa allt för deras skull då de dyker upp men oftast är det ju bara att de vill hämta något som de behöver.

Du visste att du träffade en man med tre barn. Jag visste också att jag träffade en man med barn. Sen hade jag i ärlighetens namn ingen aning om vad jag gav mig in i och det har varit och är tufft vid många tillfällen. Men aldrig att jag skulle gå emellan mannen och barnen! Om jag inte fixar det eller om vi inte kommer överens så är det jag som får gå! 

Bryr du dig om barnen? Älskar du dem? Om inte, så måste du ändå respektera dem. Det är liksom grundkravet när man har bonusbarn.

Att prata med barnen i stället för pappan skulle jag inte rekommendera. Du kommer att göra barnen trasiga och såra dem och om pappan är normal så kommer han med största sannolikhet bryta upp från dig. Du förstår att barnen kommer föst för de flesta föräldrar. Det är bara att gilla läget...och kompromissa så gott det går. 
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).