Anonym (OMG!) skrev 2015-02-17 09:11:23 följande:
" Här tex skulle makens barn riskera att kliva in mitt i en sexakt i köket som exempel. Eller klampa in mitt i en naken solodans utförd av mig medan jag gör mig klar för jobbet eller liknande. Jag gillar nämligen att gå naken tills jag torkar efter dusch men kan ju inte göra det när makens barn är här".
Behovet av att gå runt naken eller ha sex i köket eller på hallgolvet brukar ofta tas upp som ett exempel på varför man inte vill att mannens barn ska dyka upp oannonserade. Undrar hur man gör när man lever permanent med sina barn. Måste de ringa först och höra om kusten är klar innan de kan komma hem?
Nej, då har man oftast haft sin tid utan barn redan innan och planerar in sånt när barnen sover hos kompisar, hos farföräldrar eller liknande. Har man bara gemensamma barn planerar man sin tid på ett annat vis, skaffar barnvakt när man vill göra speciella saker.
Jag har egna barn. Ingen av dem reagerar nämnvärt om de ser mig dansa naken. Däremot skickar de sms eller ringer innan de tar hem vänner lite ohappa
Ett barn med skilda föräldrar har fler att ta hänsyn till. Ska någon skyllas för det är det bioföräldrarna som inte såg till att ta hand som sig själva som par så att de kunde hålla liv i kärleken.
Att jämföra ett barn som har ETT hem med ett barn som har TVÅ går inte. Vissa människor behöver helt enkelt mer struktur i tillvaron än att inte veta om man är två eller fler till middagen, om man kan få ligga och läsa sin bok ensam och ifred, plugga, bada eller vad det nu kan vara som man gör för sin egen skull, för att ladda batterierna. Ett barn som lär sig att höra av sig innan det åker till 'fel' förälder lär sig hänsyn, det lär sig att även vuxna måste få ha sin egentid och klarar troligen bättre av att hålla ihop sitt eget äktenskap framöver, just för att barnet lärt sig att det är ok att ha egna behov, även som vuxen, även som förälder.
Det ingen av er som anser detta så förfärligt förstår är att det sällan sällan handlar om att barnen inte FÅR komma, det handlar om att visa vanlig hyfs och hänsyn. Om mitt barn meddelar att hon ska sova hos sin bästa kompis, men ändrar sig så skulle hon meddela det. Dels för att jag ska veta att jag ska vänta hem henne så jag kan ringa och kolla om hon inte skulle dyka upp och dels för att jag ska veta att vi blir fler till middagen än jag räknat med.