• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • LFF

Är själv skilsmässobarn och när pappa bodde hemma i Sverige var jag hos honom titt som tätt även om det var "mammavecka" eller senare när det blev varannan helg hos pappa av diverse orsaker så var jag där till och från av den enkla orsaken att:

Jag ville träffa min pappa! 

Tänk, man kan vilja träffa sin förälder även om det inte är dennes vecka!

• Anonym (Bonusmamman)
    sextiotalist skrev 2015-02-16 09:38:44 följande:

Det är svårt och tufft att flytta ihop med en man med barn sedan tidigare. Speciellt om man bott själv innan. Det går inte att förringa.

När de dessutom är tonåringar så tar de plats, rejält med plats.

Det måste man som förälder komma ihåg

Det går att lösa, men då måste barnens föräldrar vara med på det.

Även tonåringar behöver eget utrymme. Tonåringen här hemma tycker loven är toppen för då får han vara själv hemma.

Mitt förslag är att barnen hör av sig innan

Jag har haft det som förslag också. Att de hör av sig så jag får chansen att säga nej, innan de bara stövlar in. Då kontrar min man med att säga att jag också kan ringa innan jag kommer hem.
  • Påven Johanna
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:47:20 följande:
    Jag har haft det som förslag också. Att de hör av sig så jag får chansen att säga nej, innan de bara stövlar in. Då kontrar min man med att säga att jag också kan ringa innan jag kommer hem.
    Då är det nog så att han inte vill kompromissa om den här saken. Det hade jag inte heller velat göra, så jag kan förstå honom. Många andra däremot hade kunnat göra en sådan kompromiss - att ge partnern rätt att säga nej till ett barn som hör av sig och vill komma hem, men så verkar inte din man (och som sagt, inte jag heller) fungera. 

Särboskap skulle nog passa er bättre. 
  • LFF
    Varför ska du få säga nej till att de kommer hem till sin pappa, ett hem de haft betydligt längre än du? Jag förstår din sambo till fullo. 
  • Ann Cistrus
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 09:17:20 följande:
    Fast saken är ju den att hade mamman redan bott i Sanna stad så hade de förmodligen bott varannan helg redan. Jag la väl fram förslaget, är väl mer rätt att säga. Och alla nappade på det.
    Det bästa du kan göra för att må själv och finna frid i den familjekonstellation du befinner dig i är att acceptera att hans barn bor i ert hem lika mycket som du gör. 

Jag bor med en man som har ett barn sedan tidigare och vi har nu två gemensamma också. Jag tyckte att det blev lättare att förhålla mig till bonusen när vi fått gemensamma barn eftersom den tid vi ibland hade bara han och jag nu inte finns varannan vecka längre. Det är barn här jämt och det är bara så det är. 

Du kan hålla på och strida om det här i det oändliga eller tills er relation blir infekterad eller så kan du justera din egen inställning. Jag kan garantera att det senare är den enklaste vägen. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist

Men gör det då. Ring innan du åker hem.

Jag hade nog i din situation skaffat ett eget boende där jag kunde dra mig undan och faktiskt blivit särbo
  • Anonym (Gg)

Jag anser att man är förälder 24 timmar per dygn. Skulle ALDRIG NÅGONSIN förskjuta ett barn sim vill hem till sitt hem. De har två hem. Vad gör du om mamman dör? Då måste de ju bo hos er fulltid.

Och skulle du prata direkt med mina barn så hade jag sagt tack o hej. Tar helt pappans parti i det här.

• Anonym (Håller med mannen)

Tycker så synd om barnen. Det är klart att de känner av att de är oönskade av pappas sambo. Måste vara jättejobbigt och sätta spår i dem...

• Anonym (Vad?)

Fast vad har barnen gjort dig? Varför får de inte komma hem? Vad har du emot dem?

Pappan säger ju själv att hans barn inte är ivägen eller till besvär. Han säger att hans barn alltid är välkomna.

Antar att du flyttade hem till han och hans barn? Passar du dig inte så kanske han slänger ut DIG. För han lär ju knappast slänga ut sina barn. Vilken frisk människa gör det!?

• Anonym (Päronet)

Men tänk på det framtida barnet ni planerar...om ni skiljer er och ert gemensamma barn som ni planerar att skaffa skulle vilja bo hos dug mycket mer än bara varannan vecka och så säger din nya sambo att han inte vill ha ditt barn hemma så ofta...HUR skulle du känna och reagera?

Man är förälder 24/7 inte varannan vecka, utan alltid. Det hoppas jag att du vet eftersom du planerar att bli förälder själv...

För mig är det helt galet att resonera som du gör,står helt på pappans sida. Jag hoppas att du den dagen du får egna barn då kommer förstå din sambos känslor för sina barn. Ens barn går nämligen före ALLT.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).