• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-16 14:30:31 följande:
    Så då funkar det som du vill då alltså? Alla är överens och det flyter på?

Det här är inte din tråd då, antar jag?

www.familjeliv.se/forum/thread/74861712-ett-liv-styrd-av-bonusbarnet
    Svar på om det funkar nej det funkar inte alltid.

Men du tror väll knappast inte att det bara beror på en bonusmamma om saker o ting inte funkar.

Jag tycker att det är sådant tokigt uttalande när man skriver till någon att denne ska flytta så fort det är något.

Om du vill ha öppna dörrar och låta hela skolans barn springa hit och dit i hemmet så gör det. Det är upp till er. Men så fort en bonusmamma tycker o tänker så ska denne flytta.

Här tycker jag att ts kanske ska överväga flytt då hennes man verkar köra över henne fullständigt.

Det är väll inte bara barnet o Bioföräldrar man ska lyssna på utan man lyssnar på varandra.

Att ts inte vill att barnen bara ska dyka upp kanske beror på att hennes man inte ens är i närheten av hemmet själv.

Det kanske innebär förändringar på planering för ts?

Inte vet jag? Men att bara skrika att man ska acceptera eller flytta är korkat.
  • beccagranen

Som förälder så hade jag aldrig skickat ut mina barn för att det är pappas vecka. Däremot hade jag ifrågasatt varför dem inte vill vara hos pappa. Om barnen hellre går till pappa under min vecka så hade jag ringt hem dom och givetvis hört mig om varför dom inte vill vara här. Som förälder går barnen alltid i första rum, ingen partner står lika högt i kurs (för mig iaf).

Så i ts fall, om man anser att barnen är en så stor börda, kanske man ska fråga sig om det är värt att leva missnöjd i denna relation.

• Anonym (A)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2015-02-16 08:59:33 följande:

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

Jag förstår dig verkligen!

Du får helt enkelt försöka att prata med din man riktigt ordentligt.

• Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-16 14:23:22 följande:
    Jag tycker inte att det är så olika. För oss skiljer det sig inte nämnvärt. 
    För oss är det en jäkla skillnad.
  • Påven Johanna
    BioBonus skrev 2015-02-16 14:39:02 följande:

För oss skiljer det sig massor.
    Vi har inte mat hemma för fem de veckor vi är barnfria. Vi har inte ens livsmedel de kan äta, med anledning av diverse allergier.
    Vi jobbar och tränar mer våra barnfria veckor.
    Vi lägger mer tid på vår vuxenrelation.
    Vi lägger mer tid på att träffa våra barnfria vänner.
    Vi är hemma extremt mycket mindre.

Alla barnen är alltid välkomna hem. Även på pappa/mammas veckor.
    Men, de får kommunicera med dem deras ändrade planer berör.
    Vill de äta middag hemma hos mig så ska det vara förankrat hos deras pappa så inte han står där med en färdiglagad middag och inga ungar. Ska de sova hos pappa så är det dit de åker efter festen, om de inte har kommit överens med oss om något annat innan.
    Och på alla år vi har haft vv, så har detta aldrig skapat något som helst problem.
    För alla inblandade har samma inställning. Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du skriver här:

Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Vi har alltid mat hemma, också för de av dem som äter och dricker laktosfritt. Vi jobbar och tränar på samma sätt alla veckor. Vi lägger tid på både ungar och vuxenrelationen på alla veckor. Vi träffar vänner och umgås mycket på alla veckor och helger. Ungarna har aldrig varit i vägen för det. Vi är inte hemma extremt mycket mindre, men vi sitter heller inte hemma bara för att barnen är hemma. De kan hänga med om de så vill, eller vara hemma själva om de vill det. Våra barn är kanske äldre än era, det är ju möjligt. Men vårt liv tillsammans har sett ut som det gör länge. Ungarna är harmoniska och självständiga och umgänget tillsammans med dem är roligt och givande, men de har också väldigt innehållsrika egna liv.

Ja, vi lever väldigt likt som vi skulle gjort i en kärnfamilj. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:45:36 följande:
    Ja, ni verkar inte ha det så kul direkt.
  • Anonym (Malle)
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 14:45:36 följande:

Vad tråkigt. Har ni funderat på varför det är så?
  • Anonym (Också)
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 14:50:53 följande:
    Vad tråkigt. Har ni funderat på varför det är så?
    Ja det beror på att fler barn = mer ansvar, mer skjutsande, mer mat och mer tvätt, mer av det mesta.

Ganska logiskt egentligen om man tänker efter.

Skulle det innebära skillnad så kan vi ju plocka bort underhåll på en gång.

Skulle det inte vara någon skillnad så är det barn som knappt äter eller dricker eller duschar eller rör på sig.
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-16 14:48:52 följande:
    Ja, ni verkar inte ha det så kul direkt. smile4.gif
    Nej vi har det ju jätte tråkigt som har sådana krav i vår familj.

Stackars både vuxna och barn som måste ta sådant ansvar och som behöver respektera varandra. Stackars alla barn som har vuxna som vill veta var de befinner sig o vad de gör om dagarna o nätterna.
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 14:47:54 följande:
    Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du skriver här:

Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Vi har alltid mat hemma, också för de av dem som äter och dricker laktosfritt. Vi jobbar och tränar på samma sätt alla veckor. Vi lägger tid på både ungar och vuxenrelationen på alla veckor. Vi träffar vänner och umgås mycket på alla veckor och helger. Ungarna har aldrig varit i vägen för det. Vi är inte hemma extremt mycket mindre, men vi sitter heller inte hemma bara för att barnen är hemma. De kan hänga med om de så vill, eller vara hemma själva om de vill det. Våra barn är kanske äldre än era, det är ju möjligt. Men vårt liv tillsammans har sett ut som det gör länge. Ungarna är harmoniska och självständiga och umgänget tillsammans med dem är roligt och givande, men de har också väldigt innehållsrika egna liv.

Ja, vi lever väldigt likt som vi skulle gjort i en kärnfamilj. 

Ingen aning om de är motsatsen. Jag uttalar mig inte om andras barn, eller ifrågasätter andras livsval, jag berättar hur det är för oss och hur vi och våra barn resonerar kring det här. Det finns inga fixa mallar för hur alla familjer skall fungera, och det här är det sätt som fungerar för oss. Jag lägger ingen värdering i det. Fungerar det för er att alltid handla hem mat för fem i stället för två så är ju det jättebra för er - för oss hade det inte funkat då vi hade fått slänga alldeles för mycket frukt och grönt till exempel som inte klarar sig i flera veckor.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).