Anonym (Också) skrev 2015-02-16 11:14:52 följande:
Och det är just det här som är så konstigt.
Ett bonusbarn fladdrar fram och tillbaka i mellan hemmen inga skyldigheter bara rättigheter. Ingen vet varken från eller till.
Är det sedan ett lite mindre barn så krävs det tillsyn de dagar som man har barnet så att säga.
Ett barn innebär ansvar och det innebär att man har fler att tänka på en sig själv.
Om bonus ringer och vill komma över hit på mammaveckor så kan det finnas 1000 skäl till varför vi säger nej.
Det finns också 1000 skäl till att det fungerar utmärkt och vi säger okej vad bra och roligt.
Att barnet alltid är välkommet javisst men det hör av sig innan kanske ligger pappan ute på jobb eller ute med grabbarna eller inte har tid...
Enligt er är det ju pappa man vill träffa när man kommer då det är endast föräldrarna som får ta dessa beslut.
Finns det någon anledning att dyka upp om pappa inte ens är hemma o kanske inte heller bonusmamman???
Sen är det ju så att barnen är ju ingen uteliggare direkt. Dom har två hem och det andra är hos den andre föräldern.
Ska barn kunna flaxa hej vilt där det äts godaste maten där det görs roligaste saken o så fort det blir förpliktelser o tråkigt så drar man vidare.
Det finns dom som säger att barn behöver stabilitet o regler. De känner sig inte oönskade o ovälkomna om man förklarar på rätt sätt.
Det blir inte alltid som man vill. Har man sedan separerade föräldrar så finns inte kärnfamiljen.
Påven Johanna : det är min man o jag tillsammans som har regler och sysslor åt barnen inte jag själv.
Dessa sysslor gäller tydligen bara de mindre då de ej har fördelen att dra någonstans så fort det blir tråkigt
Enligt er? Det har jag inte över huvud taget diskuterat. Visst vill väl de flesta ungar träffa sin förälder, men det kan också handla om att vilja vistas i sitt hem, hämta grejer, lämna grejer, umgås med en kompis, göra något speciellt i det hem där de resurser som behövs för vad det nu är finns och så vidare.
Och ja, det kan förstås finnas en massa skäl att dyka upp även om de vuxna inte är hemma. Menar du att barn (inte småbarn) och ungdomar inte ska kunna vara ensamma hemma om de vill och är mogna för det?
Vad gäller de regler som du och din man gjort upp om tillsammans så är det antingen något fel på reglerna (de kan vara för många eller till och med onödiga) eller så är ni inte egentligen överens om dem, eller så är det stora skillnader på åldrarna på barnen, eller så är ni för rigida med reglerna och har inte sett till att det finns möjligheter att göra något annat som kanske passar det barnet bättre (det är ju i alla fall inte i mitt tycke meningen att ungdomar inte ska kunna ha träningar, plugga hos en kompis eller bara umgås med kompisar för att de har en fixerad syssla till ett visst klockslag tre dagar i veckan, sådant är orimligt) eller så beror det på att din man helt enkelt inte vill genomföra det han tydligen varit med och bestämt. Det är inte bonusbarnets fel.
Jag har läst många inlägg av dig och du verkar väldigt fixerad vid det du upplever som problem angående ditt bonusbarn, ändå har du svårt att precisera vad det får för negativa följder för dig och din person att det är som det är. Du verkar oerhört upptagen av och frustrerad av att det inte blir som du vill ha det.
Jag har för mig att ditt bonusbarn är 17 år? Är dina/era gemensamma barn mycket mindre? Det är inte alltid så intressant för en 17-åring att berätta om skoldagen för pappa och hans fru vid den gemensamma middagen med småsyskonen. Det kan mycket väl hända att du får uppleva det med dina egna också, när de blir äldre.
Jag vet inte varför du skriver att
ingen vet varken från eller till. Jag tar det som att du har svårt att föreställa dig att det kan fungera utmärkt utan rigida system. Hur som helst så kan det i alla fall det.