• Anonym (Bonusmamman)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Jag bor tillsammans med en man sedan tre år tillbaka. När vi flyttade ihop så hade han sina barn boendes hos sig på heltid. Men efter ett tag så sa jag ifrån och hans barn började då bo varannan vecka hos mamma och pappa (det blev möjligt då mamman flyttade till samma stad).

Men nu så kan hans barn bara dyka upp huxflux, även under mammaveckan. Detta stör mig nått så otroligt, då jag aldrig kan få vara ifred i mitt eget hem!

Jag har pratat med min man om detta, men han blir bara sur och fräser "mina barn är INTE ivägen i sitt eget hem!!!". Då svarade jag att jo, de är ivägen när de kommer hit på mammaveckan. Då svarar min man "se det då helt enkelt som att de bor här på heltid!"

Det känns som att jag blir helt nertryckt i mitt eget hem. Tillintetgjord, som att mina ord inte är värda ett dyft.

Är det någon mer som är i liknande situation? Vad gör man? Står ut? Separerar? Sätter ner foten ordentligt?

Jag funderar på att prata med hans barn om detta istället, eftersom att deras pappa inte bryr sig om vad jag säger.

Behövde få skriva av mig samt få lite råd.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
  • Joce82

Jag är också till viss del i din sits i din sista! Men det är bara att acceptera eller flytta. Det är barnens hem och de skall inte behöva känna sig dom gäster hos sin egen far..

• Anonym (Vad?)
    sextiotalist skrev 2015-02-16 10:42:14 följande:

Varför då?

Jag föreslog särbo och jag skrev att jag kunde förstå känslan.

Vad är det för rubbat att jag skrev att detta var något som föräldrarna skulle komma överens om.

Du håller ju med henne! Du anser att hans barn ska RINGA innan de kommer HEM! Du anser att barnen ska vara hos mamman under mammaveckorna. PAPPAN ÄR PAPPA DYGNET RUNT - ALLA DAGAR OM ÅRET!
  • Anonym (Kärleksfull styvmor)
    Anonym (jill) skrev 2015-02-16 10:37:51 följande:

Jag tycker gott att barnen ska lära sig att skilja på veckor hemma hos mamma eller hos pappa. Åtminstone ska de kunna höra av sig innan de kommer hem till pappa på "fel" vecka. Och likadant när det är tvärtom, om de ska hem till mamma på pappans vecka. Tänk om TS går runt naken eller hon och hennes sambo har sex och barnen bara klampar in.

Även om man är styvförälder tycker jag man har rätt att känna sig helt hemma och avslappnad de veckor man inte har barnen, kunna planera, slappna av osv. Det ÄR inte detsamma som att ha sina egna barn hos sig. Så är det bara.

Självklart ska barnen höra av sig innan och pappan är ju helt okej att de kommer. De ska höra av sig till sin förälder och inte till någon annan. Och säger pappa ja så är det det som gäller. Sedan att han inte vill föra denna diskussionen med TS är en helt annan sak. Då har de ett relationsproblem.

Men pappan tycker barnen får komma hem till sitt hem och passar inte det TS kan hon hålla sig borta. Precis så som hon tycker barnen kan hålla sig borta. Frågade hon barnen om det var okej att hon flyttade in, frågade hon barnen om det var okej att de flyttade ut och började bo varannan vecka osv, nä jag tror hon tog detta med deras pappa och bara förvisade de ut i kylan.

SKAFFA INGA BARN MED DENNA MAN UTAN BEFRIA HONOM FRÅN DIG SJÄLV
  • sextiotalist
    Anonym (Vad?) skrev 2015-02-16 10:45:51 följande:

Du håller ju med henne! Du anser att hans barn ska RINGA innan de kommer HEM! Du anser att barnen ska vara hos mamman under mammaveckorna. PAPPAN ÄR PAPPA DYGNET RUNT - ALLA DAGAR OM ÅRET!

Det var detta min sambo och hans ex kom överens om (utan min inblandadning) och i min omgivning är detta normalt. De som har vv håller rätt hårt på dessa veckor och barnen ringer.

De planerar tjänsteresor och andra aktiviteter efter barnens vistelse.
  • Anonym (Också)
    Anonym (E) skrev 2015-02-16 09:04:27 följande:

Jag är ett skilsmässobarn och jag är glad att jag inte hade en styvförälder som resonerade som du!

HUR är barnen i vägen för dig?

Väljer du att bli ihop med en person som har barn så måste du även acceptera och respektera barnen - annars klarar du helt enkelt inte av att vara ihop med någon som har barn. Varför tycker du att barnen ska behöva ge upp sin egen förälder på grund av att du inte klarar av att dela med dig? Varför har du mer rätt till honom och alla eras gemensamma hem än vad de har?

Och barnet ska lära sig att respektera andra.

Ett hem är inget hotell där man bara kommer och går hur man vill.

Ska man bara gå sin väg eller bara dyka upp så meddelar man sig. Den respekten mot varandra måste finnas.

Om man nu ska leva så innebär det också en hel drös med med skyldigheter också.

Hjälpas åt till exempel.

Våra barn som bor här jämt har fler sysslor o måsten än vv barnet.

Varför? Ja det kan man ju egentligen fråga sig.

Förstår dig ts. Det är ditt hem också men får inte vara med och bestämma o planera.
  • Dexter dot com

Lika självklart som det är att barnen ska känna sig välkomna hem till sin pappa närsomhelst är det att dom eller deras mor ringer och kollar att det är ok att dom dyker upp. Pappan är kanske inte ens hemma eller upptagen med något som inte alls passar barnen att delta i.

• Anonym (Kärleksfull styvmor)
    sextiotalist skrev 2015-02-16 10:49:52 följande:
    Det var detta min sambo och hans ex kom överens om (utan min inblandadning) och i min omgivning är detta normalt. De som har vv håller rätt hårt på dessa veckor och barnen ringer.

De planerar tjänsteresor och andra aktiviteter efter barnens vistelse.
    Barnet tar väl kontakt med pappa och ser om pappa är hemma isf.
  • Påven Johanna
    Anonym (Också) skrev 2015-02-16 10:53:28 följande:
    Och barnet ska lära sig att respektera andra.

Ett hem är inget hotell där man bara kommer och går hur man vill.

Ska man bara gå sin väg eller bara dyka upp så meddelar man sig. Den respekten mot varandra måste finnas.

Om man nu ska leva så innebär det också en hel drös med med skyldigheter också.

Hjälpas åt till exempel.

Våra barn som bor här jämt har fler sysslor o måsten än vv barnet.

Varför? Ja det kan man ju egentligen fråga sig.

Förstår dig ts. Det är ditt hem också men får inte vara med och bestämma o planera.
    Anser du ja. Men alla tycker inte så, i vår familj till exempel tycker vi att det är helt okej att bara dyka upp. Vi har inga problem med att det är så och anser inte att det är någon bristande respekt. Skillnaden är väl att vare sig jag eller min make hade valt en partner som tyckt något annat gällande den saken. Det är alltså i vårt fall ingen förhandlingssak eller något någon av oss hade varit villiga att kompromissa med. 

Om era barn har fler måsten och sysslor än bonusbarnet har så beror väl det troligen på att du drivit igenom att de ska ha det så. Och det är förstås okej, men bonusbarnet är van vid annat och sådant är svårt att komma in och ändra på. Särskilt om det är ett större barn, kanske i tidiga tonår, man ska leva samma med som ny partner. Din man är er gemensamma nämnare, inte du. Och om han inte aktivt önskar genomdriva någon förändring så kommer det inte an på dig att göra det. Eller, det kan det väl göra i vissa fall, men det brukar inte sällan leda till att det kostar mer än det smakar. 
  • sextiotalist
    Anonym (Kärleksfull styvmor) skrev 2015-02-16 10:58:28 följande:

Barnet tar väl kontakt med pappa och ser om pappa är hemma isf.

En bra idé.

Det viktigaste är att alla, även ts, känner sig någorlunda bekväma med lösningen
  • Anonym (Lotta)

Jag förstår inte hur man öht kan flytta ihop med en man med barn i bagaget.

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).