• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-22 14:42:57 följande:
    Om du är antirasist kanske du kan gör det själv också.
    KillBill skrev 2015-02-22 14:39:35 följande:

Jag tror emellertid att FN skulle anse att det stora problemet är att samer i Sverige blir utsatta för rasism och FN skulle anse att en anmälan från extremhögern om att sametinget är rasistisk, skulle vara rasistisk. Skrattande

Som tur är sitter inte du i FN:s rasdiskrimineringskommitté. De har nog förmåga att bedöma sakfrågor och inte bry sig om VEM som anmäler. Ja, jag säger då det. Är du på riktigt?

Jag är övertygad om att FN: har förmågan att värdera skyddet för ursprungsbefolkningen och förekomsten av rasism samtidigt och jag är därför säker på att FN kommer fram till att sametingslagstiftningen inte är rasistisk. Eftersom du är av en annan uppfattning tycker jag att du ska anmäla det hela för att få saken prövad.

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du?  Jag sätter in hundra kronor till Amnesty International om jag har fel och postar en kopia på insättningen hör på FL.Skrattande

• oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 14:58:47 följande:

Jag är övertygad om att FN: har förmågan att värdera skyddet för ursprungsbefolkningen och förekomsten av rasism samtidigt 

Tror jag med, till skillnad från dig då. De har nog tom förmågan att inse att det ena inte har med det andra att göra.

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du? 

Hur vore det med att argumentera istället för att köra dina 'appeal to authority' argumentationsfel?

Det är inte ovanligt att regeringar gör fel. Att någon auktoritet tycker något är inget argument i sig. I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt i att samerna tillåts vara rasistiska, det gör dem däremot inte mindre rasistiska.

Det sorgliga är att det här med att vara antirasist tydligen bara är en retorisk krumbukt för att ge sig på sina antagonister. Det finns ingen vilja att verkligen göra upp med rasism, jag tror nämligen inte du är ensam. De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att just i detta fallet är det en 'lost cause' att försöka försvara rasismen, bättre att förtiga den.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49 följande:
    I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt 

oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49 följande:
    till skillnad från dig då. De har nog tom förmågan att inse att det ena inte har med det andra att göra.

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du? 

De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att

När du inser att jag har rätt så försöker du att förminska och förlöjliga mig som motståndare. Det är inte snyggt.

• oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 15:45:17 följande:

Vem som är intelligentast av oss låter jag andra bedöma 

Varför jämför du med mig? Är du mindre intelligent än mig ligger du illa till
    KillBill skrev 2015-02-22 15:45:17 följande:

men jag noterar att inte heller du tror att FN, om saken anmäldes, skulle klandra sametinget för rasism.

Ja, varför skulle FN inse något som inte Sveriges lagstiftare inser. Jag tror de låter samerna hållas, men om Sameland blir verklighet så blir det nog en annan fråga. Skall bara 80000 ha rösträtt i ett land på 2.7 miljoner. Då kommer nog samerna framstå som de rasister de är för fler.
  • themia
    kvs skrev 2015-02-22 03:51:10 följande:
    det känns som att vi har haft den här diskussionen förut, men givetvis finns det en svensk etnicitet. Alla etniciteter består i sin tur av undergrupper och går att finfördela ner på individnivå om man så önskar. Eller menar du alltså att bara vissa människor har en etnicitet?
    KillBill skrev 2015-02-22 02:31:34 följande:

Nu har ni dessvärre missförstått situationen och det är  dags för skämskuddde. De är samerna som ofta drabbas av diskriminering och rasism från svenskar i deras närhet. Att sametingslagen skulle vara rasistisk är ett något som sverigedemokraterna har hittat på. Det är alltså inte på riktigt. 

Det är lite skrämmande att du har en sån tilltro till staten att du anser att allt den gör per automatik är moraliskt och faktamässigt korrekt.

Rasism kan ju alltid diskuteras, det är farligt nära att bli en urvattnad term så jag skulle kanske inte använda den i det här fallet. Men du får iaf hålla med om att sametinget inte går i bräschen för öppenhet, mångfald och allas lika värde?

Ja vi har haft den här diskussionen förr, men den tål att upprepas eftersom det finns så många missförstånd.

Alla människor tillhör (minst) en etnisk grupp. Men etniciteten följer inte landgränserna, som oftast är resultat av kompromisser i samband med fredsuppgörelser.

Urbefolkningen i Danmark och södra delarna av Sverige och Norge tillhör samma etniska grupp. Där finns undergrupper som svear, götar, gutar, daner och jutar.

Svenskar är alltså ingen enhetlig etnisk grupp utan består av dem som råkade hamna innanför när gränserna fastställdes genom diverse krig, och har ju, som alla som läst sin historia vet, skiftat genom århundradena.

Min tilltro till staten?? Det har du hittat på själv.
  • kvs
    themia skrev 2015-02-22 15:58:52 följande:
    Ja vi har haft den här diskussionen förr, men den tål att upprepas eftersom det finns så många missförstånd.

Alla människor tillhör (minst) en etnisk grupp. Men etniciteten följer inte landgränserna, som oftast är resultat av kompromisser i samband med fredsuppgörelser.
    Nationsgränser formar också etniciteten, det är inte en enkeltriktad historia. När man pratar om etnicitet brukar man ta upp saker som gemensam historia, språk, mentalitet bland annat. Saker som i högsta grad hänger samman med nationsgränserna. Sen kan det för utomstående vara lätt att klumpa samman svenskar, danskar och norrmän som skandinaver precis som att man i Sverige gärna klumpar ihop samerna i en gemensam grupp.
    Svenskar är alltså ingen enhetlig etnisk grupp utan består av dem som råkade hamna innanför när gränserna fastställdes genom diverse krig, och har ju, som alla som läst sin historia vet, skiftat genom århundradena
    Nej, så är det ju, men vi är knappast enhetliga ens i min familj... ...så det säger inte så mycket.

Och visst jag köper det resonemanget i sig, dvs att etnicitet inte säger någonting, men då ter sig fenomen som sameting sig ännu märkligare.
    Min tilltro till staten?? Det har du hittat på själv.
    Det var ett svar till KillBill, inget du behöver bry dig om.

• EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-22 13:28:38 följande:
    Precis. Man får ganska ofta intrycket att dessa antirasister egentligen inte är emot rasism utan för den. Man hamnar ofta i situationer där man måste förklara vad som är rasism för att dessa antirasister inte fattar vad som är rasism, för dem verkar det bara vara när någon inte tycker som dem. Antingen är de rasister själva eller bara otroligt dåliga på att tänka på sakfrågor. Allt är ett vi och dom tänk, inte konstigt att de hamnar i försvar av rasism egentligen. Som om någon som utsätts för rasism inte själv kan vara rasist, som det är gör en immun.

Det är som Lars Vilks sade, de tycker de är 'sanningssägare', de har rätt att tala om vad som är rasism eller inte, ganska skrämmande. Man får hoppas att de bara är naiva.
    Ha ha detta fick mig att tänka på "EnArgBlatte"  och hans sköna reflektion på rasism i hans videoblogg  "omvänd rasism"...

">

Något för både rasister och antirasister kan ha god behållning av att höra.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kenneth768768

Jag är övertygad om att FN: har förmågan att värdera skyddet för ursprungsbefolkningen och förekomsten av rasism samtidigt och jag är därför säker på att FN kommer fram till att sametingslagstiftningen inte är rasistisk. Eftersom du är av en annan uppfattning tycker jag att du ska anmäla det hela för att få saken prövad.

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du?  Jag sätter in hundra kronor till Amnesty International om jag har fel och postar en kopia på insättningen hör på FL.Skrattande

Nja, snarare är samelagstiftningen isf tydligt rasistisk, men den har fått nån sorts dispens att vara det.
  • KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-22 23:04:14 följande:
    Nja, snarare är samelagstiftningen isf tydligt rasistisk, men den har fått nån sorts dispens att vara det.

Jag har bara stött på åsikten att sametinget är rasistiskt bland sverigedemokrater, högerextrema och på siter såsom Avpixlat, Nationell.nu osv. Varför är samefrågan så viktig för sverigedemokrater och högerextrema och vad beror det på att åsikten att sametinget är rasistisk inte är mer spridd i samhället?  

Frågan är ärligt ställd och jag är tacksam om jag kan få ett vettigt svar, 

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-22 22:56:51 följande:
    Ha ha detta fick mig att tänka på "EnArgBlatte"  och hans sköna reflektion på rasism i hans videoblogg  "omvänd rasism"...
    ">

Något för både rasister och antirasister kan ha god behållning av att höra.
    Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på samefrågan som diskuteras här i tråden.
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same