themia skrev 2015-02-22 15:58:52 följande:
Ja vi har haft den här diskussionen förr, men den tål att upprepas eftersom det finns så många missförstånd.
Alla människor tillhör (minst) en etnisk grupp. Men etniciteten följer inte landgränserna, som oftast är resultat av kompromisser i samband med fredsuppgörelser.
Nationsgränser formar också etniciteten, det är inte en enkeltriktad historia. När man pratar om etnicitet brukar man ta upp saker som gemensam historia, språk, mentalitet bland annat. Saker som i högsta grad hänger samman med nationsgränserna. Sen kan det för utomstående vara lätt att klumpa samman svenskar, danskar och norrmän som skandinaver precis som att man i Sverige gärna klumpar ihop samerna i en gemensam grupp.
Svenskar är alltså ingen enhetlig etnisk grupp utan består av dem som råkade hamna innanför när gränserna fastställdes genom diverse krig, och har ju, som alla som läst sin historia vet, skiftat genom århundradena
Nej, så är det ju, men vi är knappast enhetliga ens i min familj... ...så det säger inte så mycket.
Och visst jag köper det resonemanget i sig, dvs att etnicitet inte säger någonting, men då ter sig fenomen som sameting sig ännu märkligare.
Min tilltro till staten?? Det har du hittat på själv.
Det var ett svar till KillBill, inget du behöver bry dig om.