• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:12:21 följande:
    Ha ha ha oOOo oOOo håller med mig.. Det var det roligaste jag har hört i hitintills dag.

Att idka "qoute mining", som du gjorde, för exempel med oOOo oOOo's inlägg är alltid fel, för det är missvisande med "qoute mining" oavsett vilket syfte det handlar om. Jag påtalade för dig att "qoute mining" är alltid fel. Oavsett VEM som utför en "qoute mining" och oavsett syfte är med "qoute mning", så är det fel.  

Sanningen (varken du gillade den eller inte)  så var det som så här att oOOo oOOo gav mig en verifiering på att jag hade rätt. Det är fakta. Inte som du påstår.. Då det var av hans inlägg det handlade om, när jag på¨pekade om din lågvatten debatteknik där du idkade "qout mining", då har han OCKSÅ tolkningsförträde över mig med mot dig och ditt "qoute mining" inlägg du hade.

Jag har inte ägnat mig åt quite mining och det vet alla som har läst alla inlägg i tråden. 
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:14:07 följande:
    Det är väl därför du blir tjatad på att "erkänna"...Flört
    Ja, precis. Stackaren har aldrig haft ett rätt förut och är nu helt lyrisk och får inte nog av egotrippen. 
    Tänk om detta kan leda till att hen rent av kommer till insikt och erkänner att hen har fel om rasism, att det inte bara är ett verktyg hen kan använda att slå sina SD antagonister i huvudet med utan att det verkligen betyder något
    Borde ju bara komma tillbaka till status quo så så svårt borde det väl inte vara.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:25:45 följande:
    Verkligen, det finns hur mycke rasism som helst. men nu gäller sakfrågan sametinget.
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:17:04 följande:
    Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
    Nej, det retar mig inte särskilt mycket. Tycker mycket väl samerna kan ha sitt sameting. Problemet är väl att vissa drar massa slutsatser om vad man tycker om andra saker bara för att man påpekar att semetinget är rasistiskt utformat.

Jag har diskuterat rasism i en massa andra trådar, oftast mot såkallade antirasister som försvarar rasism, tex svenska journalisters benägenhet att rapportera om svenskar på bekostad av andra nationaliteter. Det stör mig mer, både för att det är vanligt förekommande och för att det påverkar fler.

Så, sluta dra förutfattade slutsatser.
    Problemet blir ju då man blåser upp ett låtsas problem för att skyla över ett mycket större problem som man anser fått för mycket uppmärksamhet. Att använda samerna som ett verktyg för att normalisera rasism i samhället tycker jag är direkt förkastligt. Så länge du inte är beredd att bli same förstår jag inte varför det spelar dig någon roll att du inte får bli det. 
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:29:18 följande:
    Problemet blir ju då man blåser upp ett låtsas problem för att skyla över ett mycket större problem som man anser fått för mycket uppmärksamhet. Att använda samerna som ett verktyg för att normalisera rasism i samhället tycker jag är direkt förkastligt. Så länge du inte är beredd att bli same förstår jag inte varför det spelar dig någon roll att du inte får bli det. 
    Att du inte förstår det framgår av hela din inställning till problematiken. Normaliseringen av rasism är just användandet av ett rasistiskt sameting, man behöver inte ha ett rasistiskt sameting för att skydda samerna. 

Ingen skyler över något annat problem,denna tråden diskuterar däremot rasismen i hur sametinget är definierat. Tycker du det är en oviktig fråga så låt bli att engagera dig då. 

Som princip tycker jag det blir lättare att se till att rasism inte existerar om vi stävjar den där den syns allt annat är hyckleri. Vem kan ta någon på allvar som klarar på rasism ena stunden och försvarar den i nästa? För rasismförespråkare är det ju bara att yrka på undantag för just sin rasism i så fall.
  • EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:23:38 följande:
    Ja, precis. Stackaren har aldrig haft ett rätt förut och är nu helt lyrisk och får inte nog av egotrippen. 
    Tänk om detta kan leda till att hen rent av kommer till insikt och erkänner att hen har fel om rasism, att det inte bara är ett verktyg hen kan använda att slå sina SD antagonister i huvudet med utan att det verkligen betyder något smile2.gif
    Borde ju bara komma tillbaka till status quo så så svårt borde det väl inte vara.
    Precis..
    Man få leva på hoppet.. Skål

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:38:33 följande:
    Att du inte förstår det framgår av hela din inställning till problematiken. Normaliseringen av rasism är just användandet av ett rasistiskt sameting, man behöver inte ha ett rasistiskt sameting för att skydda samerna. 

Ingen skyler över något annat problem,denna tråden diskuterar däremot rasismen i hur sametinget är definierat. Tycker du det är en oviktig fråga så låt bli att engagera dig då. 

Som princip tycker jag det blir lättare att se till att rasism inte existerar om vi stävjar den där den syns allt annat är hyckleri. Vem kan ta någon på allvar som klarar på rasism ena stunden och försvarar den i nästa? För rasismförespråkare är det ju bara att yrka på undantag för just sin rasism i så fall.
    Då ska vi se: omotiverade angrepp på min förståelseförmåga, förmodligen i brist på argument. 
    Ber mig  i princip lämna tråden. 
    Förlöjligande. 

Är du verkligen så här dålig på att argumentera?
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:46:02 följande:
    Då ska vi se: omotiverade angrepp på min förståelseförmåga, förmodligen i brist på argument. 
    Tja, du skriver själv att du inte fårstår. Just det du inte förstår är inte svårt att förstå att du inte förstår.
    Du verkar tycka det är en ickefråga. Varför engegerar du dig då? Det är väl en rimlig fråga?
    Förlöjligande. 
    Ok *tar på silkesvantarna*
    Presupposition

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:18:08 följande:

Jag vet inte om du missade min fråga så jag tar den igen.

Om denne dansk i stället skulle ha gift sig med en svensk rom skulle dansken då ha blivit rom? Ett ännu bättre exempel är om dansken hade flyttat till Grönland och gift sig med en inuit hade dansken då blivit inuit? Vad tror du?

Om det känns för konstruerat att sätta dig in i danskens situation så kan du tänka dig in i vad som händer om du själv gifter dig med en svensk rom, blir du rom då?

Frågorna är ärligt ställa och jag är helt enkelt nyfiken på hur folk resonerar.

• Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:53:42 följande:
    Tja, du skriver själv att du inte fårstår. Just det du inte förstår är inte svårt att förstå att du inte förstår.
    Du verkar tycka det är en ickefråga. Varför engegerar du dig då? Det är väl en rimlig fråga?Ok *tar på silkesvantarna*
    Presupposition

Jag hade faktiskt glömt att jag skrev att jag inte förstår Glad

Men nej, jag tycker inte att det är rimligt att ifrågasätta andras rätt att engagera sig för att de inte delar din inställning. Det är att försöka tysta ned meningsmotståndare. Varför vill du det? 
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:42:44 följande:
    Precis..
    Man få leva på hoppet.. smile2.gifSkål
    Hoppa försiktigt, det finns lite ömtåliga personer här tydligen Skäms
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same