Solidaritet skrev 2015-02-24 14:29:18 följande:
Problemet blir ju då man blåser upp ett låtsas problem för att skyla över ett mycket större problem som man anser fått för mycket uppmärksamhet. Att använda samerna som ett verktyg för att normalisera rasism i samhället tycker jag är direkt förkastligt. Så länge du inte är beredd att bli same förstår jag inte varför det spelar dig någon roll att du inte får bli det.
Att du inte förstår det framgår av hela din inställning till problematiken. Normaliseringen av rasism är just användandet av ett rasistiskt sameting, man behöver inte ha ett rasistiskt sameting för att skydda samerna.
Ingen skyler över något annat problem,denna tråden diskuterar däremot rasismen i hur sametinget är definierat. Tycker du det är en oviktig fråga så låt bli att engagera dig då.
Som princip tycker jag det blir lättare att se till att rasism inte existerar om vi stävjar den där den syns allt annat är hyckleri. Vem kan ta någon på allvar som klarar på rasism ena stunden och försvarar den i nästa? För rasismförespråkare är det ju bara att yrka på undantag för just sin rasism i så fall.