Wikis definition stämmer överens med FN's definition. Även om det är en smula annorlunda formulerat, så är innebörden den samma.
http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/karnkonventionerna/konventionen-om-avskaffande-av-alla-former-av-rasdiskriminering-cerd/
Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD)
Konventionen antogs av FN:s generalförsamling 1965 och trädde i kraft 1969.
Regeringar som har ratificerat konventionen erkänner :
definitionen av diskriminering som varje åtskillnad, uteslutning, inskränkning eller förmån baserad på ras, hudfärg, börd eller nationell eller etnisk härkomst, vilka har till syfte eller verkan att upphäva eller försämra erkännandet, åtnjutandet eller utövandet på likställd fot av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på samhällslivets politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden att de ska avskaffa rasdiskriminering, förbjuda diskriminerande praxis och, där så är berättigat, tillse att vissa rasgrupper för utvecklas och åtnjuta skydd att de ska göra det straffbart att sprida idéer som är grundade på teorier om rasöverlägsenhet eller hat och att olagligförklara varje organisation som verkar för rasism
Kommittén för avskaffande av rasdiskriminering består av 18 experter och har två stycken treveckorsmöten per år i Genève. Konventionsstaterna ska rapportera till kommittén vartannat år och varje år granskar kommittén cirka 25-35 länder. Konventionsstater som har erkänt artikel 14 i konventionen ger kommittén rätt att ta emot och pröva klagomål från enskilda personer under berörd stats jurisdiktion.
////**********///
Läser man just vad som står i FN så står det inget om minoriteter eller majoriteter.
Det står ej heller att "lagskyddade" grupper skall undantas från rasism greppet.
Sverige är mig veterligen en av de länder som har ratificerat detta..
För tittar man på just Samerna (som är för denna tråd) så är det (med eller utan skydd av lagen av "etniskt minoritet") just rasism det handlar om.
För att åter gå till exemplet där jag använde mig av just en dansk (#83).
"Här skall jag använda mig i följande exempel av en dansk..
Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna."
Jag skrev visserligen till "KillBill", men jag gör som så att jag skriver enligt vänsterorienterade antirasister i stället då jag har inte hört/läst det från högerorienterade antirasister resonera om "undantag" från rasism baserat på att de är skyddade av lagen "etnisk minoritet", att de är en lagskyddade
Och skall man följa vänsterorienterade antirasister idéer om att man är UNDANTAGEN rasism bara för att man är lagskyddad så kan man ju lägga det mer på en nära nivå. Som jag gjorde i exemplet med Rosengård. (#95)
"Förorten Rosengård har c:a 5% svenskar. Om dessa svenskar fick skydd av lagen "etnisk minoritet", just i Rosengård, och de började stänga ute folk från andra kulturer/etniciteter, så skulle du inte anse att det är rasisktiskt av Svenskarna, bara för att ni sitter och förblindar dig själv om lagen "etnisk minoritet" och ställer dem på "undantag" baserat på den lagen. "
Sedan så när jag söker om detta med rasism och man är "undantagen rasism" för att man är skydda av lagen "etnisk minoritet" är ganska lustigt att sådan information ej står att hitta någonstans. Inte ens om man söker på regeringens sida.
Jag vill ha
konkret källor på detta att så är fallet. Att man är automatiskt undantagen rasism och klassningen som rasist, bara för att man är skyddad av lagen "etnisk minioritet".
Kriterierna som jag anser är vettiga att uppfylla som FAKTA är:
1) Det skall kunna stå att det är godkänt enligt FN's konventionen om Rasism, och kunna verifieras via FN's hemsida att så är fallet.
2) Står det i svensk lagstiftning (eller som praxis) så skall det inte strida emot FN'konvetionen då Sverige är en av de länder som har ratificerat FN's konventionen om rasism.
Kan inte sådana källor ges så vore det MYCKET mer vettigare av de vänsterorienterade antirasisterna säga att de lade ned idiotin om att presentera det som "fakta" och skriva att det är något de anser/tycker med en vettig logisk (och icke rationell) förklaring till det hela.