EnAnonumius skrev 2015-02-23 02:20:16 följande:
Håller med dig här.
Det ÄR rasism det du beskriver och det står även så på FN's hemsida vad definitionen på rasism är.
Så skall man gå på den äkta definitionen, satt enligt FN, så är det faktiskt rasistiskt att Somalier eller jag som är Svensk, eller EnArgBlatte (han var bosnier om jag mins rätt) inte får rösta i sametinget bara för att vi är just icke samer.
Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Som jag har sagt förut så gäller det att hålla flera bollar i luften när man ska diskutera samefrågan.
Syftet med lagstiftningen om sameting är att stärka samerna, Sveriges enda ursprungsbefolkning. FN har antagit resolutionen om ursprungsfolkens rättigheter och Sveriges hantering av samerna har stöd i denna resolution.
Man kan inte låtsas som att FN inte har en resolution om ursprungsfolken och bara hänvisa till FN dokument om rasism det blir ju bara löjligt.
Alla riksdagspartier dvs även Sverigedemokraterna röstade i fjol för att sametinget skulle behållas. Om sametinget är rasistiskt så måste ni, vad jag förstår, uppfatta SD som ett rasistiskt parti? Men handen på hjärtat, det tycker ni väl inte?