• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • EnAnonumius
    kenneth768768 skrev 2015-02-23 16:37:31 följande:
    Jag är inte sverigedemokrat och de där sidorna du nämner brukar jag inte vara inne på. Viktig fråga för sverigedemokrater, är den?
    Jag har bara använt enkel logik i mitt resonemang.

Det är rasistiskt att göra skillnad på folk utifrån etnicitet. Det är en spridd definition.

Sen om man får höra att sametinget gör skillnad på folk utifrån etnicitet, ja då följer av ren logik att deras agerande är rasistiskt. Det är väl inte så konstigt?

Sen vet jag inte varför du menar att man tycker nånting är VIKTIGT för att man tillämpar simpel logik på ett resonemang.

Vill de bevara sin etnicitet för att de inte är så många får de tydligen det av FN, alltså har de dispens, inte stör jag mig på det? Men det hindrar mig inte att tänka logiskt. Och att jag kan tänka logiskt gör mig väl inte till en läskig, ond person, som jag tror du försöker assiciera mig med, med hänvisning till de där sidorna?

Varsågod, ett ärligt svar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kenneth768768
    KillBill skrev 2015-02-24 02:05:04 följande:

Har jag inte deklarerat min ståndpunkt i tråden tillräckligt tydligt ännu?

1) Nej, i likhet med samtliga riksdagspartier anser jag inte att sametinget är rasistiskt.

2) Sveriges samer är däremot ibland drabbade av rasism.

3) Att kollektivt anklaga samerna för att vara rasistiska tenderar i sig att vara rasistiskt

Förlåt killbill, det är ingen viktig fråga för mig, men jag vill förstå hur du tänker.

Jag har skummat dina inlägg, och är det ok om jag sammanfattar din definition av rasism så här?

"det är rasism att behandla folk olika utifrån etnicitet. Dock, om man är ett ursprungsfolk, har man rätt att sträva efter att bibehålla sin grupps etnicitet, utan att det räknas som rasism."

Jag blir dock lite illamående när jag tänker på konsekvenserna av detta. Bevara genpool? Stänga ute människor med annan etnisk bakgrund?

Sen har du haft argument i tråden i stil med "det är snararare samerna som utsätts för rasism". Där vill jag påpeka att det ena inte utesluter det andra. Det är handlingar som är rasistiska, och dessa handlingar matchar man mot en definition av rasism, tänker jag.

Och vem är det som kollektivt anklagar samer för att vara rasister? Deras handling måste kunna matchas mot en rasismdefinition, utan att det är rasism.

Men jag kan mkt väl tänka mig byta till den föreslagna definitionen ovan, och då var deras andling såklart inte rasistisk!
  • kenneth768768

Nu har jag PMat Nihka, vars resonemang runt rasismbegreppet jag tagit intryck av tidigare, komma in i tråden och ge sin åsikt.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-23 16:55:49 följande:
    Tack för ditt svar. Om du googlar på de 3 orden samer, SD och rasism så får du väldigt många träffar och jag får därför intrycket av att samefrågan är väldigt viktig för många sverigedemokrater.
    Skall man använda din s.k logik, och DITT sätt att ta "intryck" om vad som är viktigt att diskutera för enskilda partier, så skulle det ju vara en viktig fråga även för moderaterna att diskutera.
    Om man använder söktermerna "Same", "Moderat" och Rasism".
    Det gav ju massa sökträffar (i skrivandet stund kl 10:19 2015-02-24)..
    Då måste det ju vara en viktig fråga med för moderaterna. Antalet sök träffar säger ju detta.  Drömmer
    Nej det säger det inte alls. Inte för en som klara av att tänka just kritiskt..

Varför sitter du och förblindar dig själv med att "sökträffar" på Google skulle funka som "intryck" för dig (och sedan använda det EMOT folk på debatten som inte delar din subjektiva definition av rasism), om huruvida något är viktigt att diskutera för ett visst parti? Du sitter och försöker "bevisa" detta genom att DINA VAL av sökord. Det är just subjektivitet.
    Eller som det skulle kallas inom forskningsvärden "pseudovetenskap".

Att antalet sökträffar på Google är aldrig ett "bevis" och kan aldrig användas som underlag för att bevisa något i en diskussion, och/eller i som underlag om man skall ta fram fakta i argumenterande uppsatser eller i naturvetenskapliga arbeten. 
    Det talar bara OM i praktiken vilka hastag's som ligger på olika hemsidor..

Då jag är även håller på med att "webb urveckling" för privat bruk, så har jag lärt mig en hel del med med om b.la hachtag's, hur sökmotorer fungera, "rankings" etc etc. 

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-24 02:05:04 följande:
    Har jag inte deklarerat min ståndpunkt i tråden tillräckligt tydligt ännu?

1) Nej, i likhet med samtliga riksdagspartier anser jag inte att sametinget är rasistiskt.

2) Sveriges samer är däremot ibland drabbade av rasism.

3) Att kollektivt anklaga samerna för att vara rasistiska tenderar i sig att vara rasistiskt
    1) Men vad bra att DU inte anser detta. Nu är vi många som inte delar DIN åsikt.

2) Du sitter ju och fullständigt skiter i att motivera om varför det inte är rasistiskt..
    När det står att detta är just rasism enligt FN deklarationen om rasism, att det är så rasism är, att man blir utestängd och och inte fullt ut acceptera p.g.a ras, etnicitet etc fast man har givit upp detta för att man såg att det andra kändes bättre. Vilket det är just det samerna gör.
    Varför skall de bli UNDANTAGNA från definitionen av rasism  bara för att det är "skyddade" av en lag om "etniskt minoritet", fast de just tillämpar rasism på daglig basis? 
    Du har AKTIVT skitit i att lägga en motivering kring detta.

Man kan ju ta och applicera din logik på förortsnivå.
    Förorten Rosengård har c:a 5% svenskar. Om dessa svenskar fick skydd av lagen "etnisk minoritet", just i Rosengård, och de började stänga ute folk från andra kulturer/etniciteter  så skulle du inte anse att det är rasisktiskt av Svenskarna, bara för att du sitter och förblindar dig själv om lagen "etnisk minoritet" och ställer dem på "undantag" baserat på den lagen. 

3) Skall man följa DIN logik om anklagelser, så är du ju själv en Sverigedemokrat.
    Du sitter ju och tar för givet att frågeställaren i YT-klippet är "sverigedemokrat". 
    Jag citera DIG och ditt inlägg #3:
    KillBill skrev 2015-02-21 16:41:12 följande:

De flesta svenskar är nog stolta över att vi i Sverige har en ursprungsbefolkning i landet.

Frågeställaren i Youtubevideon, som uppenbarligen är sverigedemokrat, är mycket provokativ och det är inte första gången som Sverigedemokraterna är proaktiva mot samerna, strax före jul, hävdade ju Björn Söder att samer och judar inte var svenskar.

Vad har Sverigedemokraterna egentligen emot Samer (som är en av FN erkänd ursprungsbefolkning)?

(slut citat)
    Du sitter ju och säger att det är "uppenbart". Då borde det ju vara uppenbart (baserat på din egna logik) att du själv är en Sverigedemokrat eller har tendenser att vara en Sverigedemokrat då du sitter ju och anklagar andra för att vara just Sverigedemokrater.

• Mila76
    oOOo oOOo skrev 2015-02-21 22:44:24 följande:
    Kanske det. Vad nu det har med saken att göra. Sakfrågan är tämligen uppenbar. 

Okunskapen om rasism är alltid lika förvånande. Ibland är det som antirasister i själva verket är garderobsrasister.
    Vill du bli same? Vill du bli renägare? Vill du sitta i sametinget? 
  • KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-24 08:33:57 följande:
    Jag blir dock lite illamående när jag tänker på konsekvenserna av detta. Bevara genpool? Stänga ute människor med annan etnisk bakgrund?

Hold your horses! Jag har överhuvudtaget inte diskuterat samerna genpol i mina inlägg!

Jag argumenterar för är att samernas privilegier inte är att betrakta som rasism och att sametingslagen inte heller är rasistisk.

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-24 08:33:57 följande:

Hold your horses! Jag har överhuvudtaget inte diskuterat samerna genpol i mina inlägg!

Jag argumenterar för är att samernas privilegier inte är att betrakta som rasism och att sametingslagen inte heller är rasistisk.

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 10:37:42 följande:
    1) Men vad bra att DU inte anser detta. Nu är vi många som inte delar DIN åsikt.
    Eftersom samtliga riksdagspartier tycker som mig så tvivlar jag på att det är särkilt många som anser att sametingslagen är rasistisk.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-22 15:25:31 följande:

När du inser att jag har rätt så försöker du att förminska och förlöjliga mig som motståndare. Det är inte snyggt.

Så då har vi en sak kvar att ta upp. Ditt fula sätt här där du idkar direkt "quote mining" av (i detta fall) oOO oOOo's inlägg.

Här är en skärmdump på din "qoute mininng". 

Tittar man på det inlägget som oOOo oOOo skrev: oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49..

Där idkar du dubbel "qoute mining".
    oOOo oOOo skrev 2015-02-22 15:10:49 följande:
    Det är inte ovanligt att regeringar gör fel. Att någon auktoritet tycker något är inget argument i sig. I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt i att samerna tillåts vara rasistiska, det gör dem däremot inte mindre rasistiska.

Lägger en skärmdump här så det bevisas att det INTE har skett en "qout mining" från min sida.

För den som kan läsa ser att, det verkligen står så här i egentligen; "I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt i att samerna tillåts vara rasistiska, det gör dem däremot inte mindre rasistiska."

Det är hela meningen i sin helhet, men det är inte rellevant för dig..

Utan du väljer att idka "qoute mining" för att måla dig ut själv som "offer" i en påstådd "förminskning" av dig.   

Att syssla med "qoute mining" är en av det lägsta nivåerna man kan använda sig av  när man skall diskutera. Det är direkt oseriöst att göra så.

Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same