• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:01:35 följande:
    Jag tolkiade ditt inlägg precis som EnAnonumius, dit quotande av mitt inlägg var helt missvisande eftersom man kunde få intrycket av att jag ger dig generellt rätt i sak, något som är helt felaktigt eftersom du konsekvent vägrar diskutera sakfrågan

Sakfråga gäller om sametinget är rasistiskt, villet det helt uppenbarligen är enligt Fns definition av rasdiskriminering.

Saken gäller inte hurvida någon vill bli same eller om någon hyser någon avundsjuka mot samer eller om rasism kan ursäktas pga att rasismen kommer från en ursprungsbefolkning eller en minoritet.

Håll dig till sakfrågan så blir det inte så mycket missförstånd.

Att politiskt begränsa utifrån etnicitet är rasdiskriminering enligt FN, vilklet sametinget gör, punkt.

Jag förstår att du gärna vill hålla med EnAnonumius  men hans påstående har inget med sanningen att göra.

Det aktuella inlägget handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit. Det tycker jag faktiskt att du kan kosta på dig att erkänna.

Om alla inlägg funnits kvar hade det varit lättare för övriga i tråden att se  att så var fallet.

• oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:17:04 följande:
    Hur många gånger i vårt samhälle under en normal dag tror du att rasism uppträder? Jag tror att det inträffar åt höger och vänster och upp och ned, för att då inte nämna diskriminering av hbqt personer och kvinnor. 
    Verkligen, det finns hur mycke rasism som helst. men nu gäller sakfrågan sametinget.
    Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
    Nej, det retar mig inte särskilt mycket. Tycker mycket väl samerna kan ha sitt sameting. Problemet är väl att vissa drar massa slutsatser om vad man tycker om andra saker bara för att man påpekar att semetinget är rasistiskt utformat.

Jag har diskuterat rasism i en massa andra trådar, oftast mot såkallade antirasister som försvarar rasism, tex svenska journalisters benägenhet att rapportera om svenskar på bekostad av andra nationaliteter. Det stör mig mer, både för att det är vanligt förekommande och för att det påverkar fler.

Så, sluta dra förutfattade slutsatser.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 13:20:54 följande:

Det aktuella inlägget handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit. Det tycker jag faktiskt att du kan kosta på dig att erkänna.

Det var precis det jag erkände, tror du har rätt i det. Samerna har säkert dispens med sin rasism.

Ditt val av citat hade däremot EnAnonumius helt korrekt i att det såg ut som ett sorgligt försök till quote mining

Var det första gången du lyckad ha rätt om något?
  • EnAnonumius
    Hur många gånger i vårt samhälle under en normal dag tror du att rasism uppträder? Jag tror att det inträffar åt höger och vänster och upp och ned, för att då inte nämna diskriminering av hbqt personer och kvinnor. 

Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
    Ja OCH? Har du några personliga problem med detta?
    Då det uppenbarligen retar det dig något enormt att folk tar upp och diskutera ALLA former av rasism och att det är också rasism det, som i detta fall, samerna sysslar med.
    Att det kan förekomma rasism i "etniska minoritets grupper med". 

Med tanke på att du klagar om det i detta inlägget här. Ja jag använder epitetet klagar, för det liknar ett rejält klagomål från din sida.

Passar det inte dig, vad som tas upp i denna tråd, så kanske du skall söka upp ämnen som du vill diskutera i stället, för att sitta och klaga på andra på vad de diskuterar. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:33:37 följande:
    Ja OCH? Har du några personliga problem med detta?
    Då det uppenbarligen retar det dig något enormt att folk tar upp och diskutera ALLA former av rasism och att det är också rasism det, som i detta fall, samerna sysslar med.
    Att det kan förekomma rasism i "etniska minoritets grupper med". 

Med tanke på att du klagar om det i detta inlägget här. Ja jag använder epitetet klagar, för det liknar ett rejält klagomål från din sida.

Passar det inte dig, vad som tas upp i denna tråd, så kanske du skall söka upp ämnen som du vill diskutera i stället, för att sitta och klaga på andra på vad de diskuterar. 
    Din fixering vid mig är visserligen smickrande, men det börjar kännas ungefär som i skolan när tjejerna visade sitt intresse genom att kasta sudd i bakhuvudet på mig. Flört
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:45:23 följande:
    Din fixering vid mig är visserligen smickrande, men det börjar kännas ungefär som i skolan när tjejerna visade sitt intresse genom att kasta sudd i bakhuvudet på mig. Flört
    Du tror inte de bara försökte sudda bort lite av dina vanföreställningar? Drömmer
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:48:39 följande:
    Du tror inte de bara försökte sudda bort lite av dina vanföreställningar? Drömmer
    Någon måtta på ödmjukhet får det vara. Glad
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:18:08 följande:

"Här skall jag använda mig i följande exempel av en dansk..
    Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna."

Jag har en fråga. Om denne dansk i stället skulle ha gift sig med en svensk rom skulle dansken då ha blivit rom? Ett ännu bättre exempel är om dansken hade flyttat till Grönland och gift sig med en inuit hade dansken då blivit inuit? Vad tror du?

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-24 13:20:54 följande:

Jag förstår att du gärna vill hålla med EnAnonumius  men hans påstående har inget med sanningen att göra.

Ha ha ha oOOo oOOo håller med mig.. Det var det roligaste jag har hört i hitintills dag.

Att idka "qoute mining", som du gjorde, för exempel med oOOo oOOo's inlägg är alltid fel, för det är missvisande med "qoute mining" oavsett vilket syfte det handlar om. Jag påtalade för dig att "qoute mining" är alltid fel. Oavsett VEM som utför en "qoute mining" och oavsett syfte är med "qoute mning", så är det fel.  

Sanningen (varken du gillade den eller inte)  så var det som så här att oOOo oOOo gav mig en verifiering på att jag hade rätt. Det är fakta. Inte som du påstår.. Då det var av hans inlägg det handlade om, när jag på¨pekade om din lågvatten debatteknik där du idkade "qout mining", då har han OCKSÅ tolkningsförträde över mig med mot dig och ditt "qoute mining" inlägg du hade.

• EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:28:39 följande:
    Det var precis det jag erkände, tror du har rätt i det. Samerna har säkert dispens med sin rasism.

Ditt val av citat hade däremot EnAnonumius helt korrekt i att det såg ut som ett sorgligt försök till quote mining smile2.gif

Var det första gången du lyckad ha rätt om något?
    Det är väl därför du blir tjatad på att "erkänna"...Flört
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same