• Anonym (ledsen)

Förlorat körkort

Körde lite över 30 km för fort på en 80 sträcka o polisen tog mitt körkort.

Är det särskilda skäl att man har 4 barn att skjutsa till dagis o skola o att jag dessutom går i skola & har ingen a-kassa jag kan ta.

Jag måste isf sluta skolan bli utan inkomst o barnen sluta dagis.

Går inte bussar som skulle passa
    bor på landet

• Svar på tråden Förlorat körkort
  • Anonym (L)
    Piala skrev 2015-02-22 20:16:39 följande:

Du får skaffa en moped

• Flizus

Hur långt är det till dagis?
    Hur långt är det till skolan?
    Hur ofta går bussarna?
    Vad studerar du?

• Anayah
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 16:33:14 följande:
    4000:- är konsekvens nog tycker jag
    Om du fått bötesstraff så får de inte utöver detta dra in körkortet som ytterligare straff, man får inte dubbelbestraffas för samma brott. Det finns det ett flertal prejudicerande domar för vid det här laget. Skaffa dig isåfall en advokat som har koll på detta.
  • Anonym (gg)

Jag kör aldrig för fort utsn går upp tidigare för att lämna i tid

• choklad
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 19:47:14 följande:

bussarna går inte till min skola o som sagt jag bor på landet. Det går inte så mkt bussar.

En skola helt utan bussförbindelse? Låter ju helt otroligt... Jag är uppväxt på landet, med två bussar därifrån på förmiddagen och två hem på eftermiddagen så jag förstår precis. Och jag förstår också att om man måste så får man t.ex. ta bussen som är framme kl 8 även om man inte börjar förrän kl 10.
  • Anonym ('')

Anayah

På Wikipedia står det att indraget körkort inte formellt röknas som straff, utan som indrag av ett slags tillstånd som man har missbrukat. Därför kan man få både bot o indraget körkort.

• viktorjohan
    Anayah skrev 2015-02-22 22:30:56 följande:

Om du fått bötesstraff så får de inte utöver detta dra in körkortet som ytterligare straff, man får inte dubbelbestraffas för samma brott. Det finns det ett flertal prejudicerande domar för vid det här laget. Skaffa dig isåfall en advokat som har koll på detta.

Böter är straff. Indraget körkort är inte ett straff, även om det är det som svider mest för de flesta. Körkortet är ett slags förtroende som man kan förlora på olika lång tid.
  • Anonym (Lantlolla)
    choklad skrev 2015-02-22 22:38:28 följande:
    En skola helt utan bussförbindelse? Låter ju helt otroligt... Jag är uppväxt på landet, med två bussar därifrån på förmiddagen och två hem på eftermiddagen så jag förstår precis. Och jag förstår också att om man måste så får man t.ex. ta bussen som är framme kl 8 även om man inte börjar förrän kl 10.
    Jag är också uppvuxen på landet och där gick det bara skolbussar som endast barn som gick i grundskolan fick åka med. Sen var chaufförerna snälla och lät gymnasie-elever åka med. Så jo det finns en del ställen där det inte går några bussar. (Har för mig att kommunen har skyldighet att se till att det finns skjuts för alla grundskole-elever eller något liknande)
  • Anayah
    viktorjohan skrev 2015-02-22 23:11:19 följande:
    Böter är straff. Indraget körkort är inte ett straff, även om det är det som svider mest för de flesta. Körkortet är ett slags förtroende som man kan förlora på olika lång tid.
    När det gäller fyllekörning räknas det som ett straff iallafall, ett ex till mig fick tillbaka sitt körkort direkt av just den anledningen. Det här var 2014 och en av de tidigaste domarna där detta har tillämpats.
  • Flizus

Det finns ställen där man kan få ringa och beställa en buss så att man kan göra ärenden en gång per vecka. De andra dagarna får man sitta i sitt lilla hus och ha tråkigt. Om man inte har bil då.

Svar på tråden Förlorat körkort