• Anonym (ledsen)

Förlorat körkort

Körde lite över 30 km för fort på en 80 sträcka o polisen tog mitt körkort.

Är det särskilda skäl att man har 4 barn att skjutsa till dagis o skola o att jag dessutom går i skola & har ingen a-kassa jag kan ta.

Jag måste isf sluta skolan bli utan inkomst o barnen sluta dagis.

Går inte bussar som skulle passa
    bor på landet

• Svar på tråden Förlorat körkort
  • viktorjohan
    mammalovis skrev 2015-02-23 08:24:38 följande:

Om det var en väg du körde regelbundet och du visste var det blev 70, så tycker jag att du definitivt körde omdömeslöst. Sedan är frågan varför du behövde köra om två bilar om de följde gällande hastighet? En annan sak hade ju varit om det var 100 och du körde om två bilar som låg i 90 och för sent upptäckte att det skulle bli 70. Då tycker jag åtminstone att fortkörningen är förståelig, men ändå straffbar.

Min sambo kör gärna också om för han vill ha fri sikt framåt, men det innebär ju inte att han gör rätt. 

Det var en väg jag kör väldigt sällan. Bilarna jag körde om körde kanske 50-60 i början av min omkörning. Det var uppför och de hade tunga släp. (Cirkuskaruseller). De ökade farten när uppförsbacken var slut. Då körde de kanske 80-85, precis när jag passerat och det blev 70. Ingen vettig förare bromsar i det läget.

Det var en ljus sommarnatt i Norrlands inland. Lite trafik och bra väglag. Gud vet varför polisen valt att ha hastighetskontroll där och då. Jag blev ganska förvånad när jag såg en människa stå mitt i vägen med en lampa. Det var polisen. Ha ha ha
  • Anonym (särbon)
    Anonym (Tror inte) skrev 2015-02-21 16:02:50 följande:

Mitt ex blev av med sitt körkort efter att kört för fort på en 60 sträcka. Hon pluggade och hade barnen på dagis, inga bussar som passade men det var ingen förmildrande omständighet. utan hon blev av med det i den tiden som va sagt från början. Två månader.

3 månader utan rätt att köra bil verkar vara det minsta man råkar ut för numera.
  • Anonym (Lantlolla)
    choklad skrev 2015-02-23 06:50:21 följande:
    Men nu är det inte det TS har skrivit, hon har skrivit att det inte går så mycket bussar. Jag är väl medveten om att det finns ställen utan buss (förresten är det 3 km till busshållplatsen från mina föräldrar så går inte direkt utanför dörren), men nu verkar TS inte bo på en sån plats.
    Och det var inte heller det jag kommenterade. Jag svarade på din kommentar om att det var helt otroligt att det inte gick bussar och att det gjorde det när du bodde på landet. Bara som en liten inflikning att alla inte har den möjligheten. Sluta spela dum.

Där jag bodde var det ca 1 mil till närmsta buss. Inte omöjligt att cykla eller gå och det gjorde man också många gånger i nödfall.
  • skpklm
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 15:13:08 följande:
    det är vinter!
    Det finns dubbdäck till cyklar.
  • Ensamma pappan

Läste ett inlägg (anonym förstås) som skriver allt är medvetna val. Jisses vilken fjant)

• Anonym (särbon)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 15:58:15 följande:

Jag kan bara hitta info där det står att man får 2 månader eller varning i särskilda skäl

Har läst att man ibland får en månad

Partnern körde 89 km på 80-väg -  det kostade 1 500 i höstas.  Ett par månader senare körde hen 65 på 30-väg -  körkortet togs direkt;  böter på 4 000.   Efter ganska lång väntan kom beslutet;  3 månader utan rätt att köra bil.   Sedan ny fotografering för nytt körkort.   (tillsammans med en p-bot på 900 har slarvet med bilen kostat närmare 7 000 på några månader).

Att hen förklarade på blanketten han skulle fylla i att hen  behöver bil för att ta sig till jobb långt ute på vischan ändrade knappast någonting.

(det fick bli distansjobb med hjälp av dator och telefon -  i dagarna har de 3 månaderna gått).
  • EnAnonumius
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 15:10:36 följande:
    Så om jag sätter mig i en dum situtation pga misstag som VI ALLA kan göra så får mina barn lida?
    Eh ja.

Det tillhör denna idén med att "lära sig av sina misstag".
    Sedan att ditt misstag" var ett lagbrott samtidigt så är det just korrekt att straffa dig enligt lagen med för ditt "misstag".

Att blåsa på 110kh på 80-väg skulle ju jag knappast kalla för misstag. Då bilar ÄR utrustade med en fiffig liten sak som kallas för hastighetsmätare, och det är inte alls svårt att slänga ett litet getöga på dem då och då för att se om man håller rätt hastighet.

Och skulle hastighetsmätaren som bilen är utrustade med vara trasigtå finns det appar som har hastighetsmätare som kopplar upp sig mot GPS-sateliterna. Hur jäkla exakta som helst är dessa GPS-hastighets appar.

Att man sedan kört "prickfritt" i 22år innan säger aldrig du har varit laglig i dessa 22år.. Det säger bara att du aldrig har åkt fast på 22år. 

Att dina barn får lida är ju bara ditt egna fel. Då det var ju du som begick misstaget. Så den enda du kan klanka på är dig själv.  Ja det är dina barn som blir lidande, men det är ju p.g.a att deras förälder klantade till sig regält. Inget sammhället skall behöva ta hänsyn till.

Stå för ditt misstag som en vuxen mogen människa, i stället för att ta på dig offerkoftan, och se till att lösa situationen nu när du saknar körkort.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (rätt)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 19:47:14 följande:
    bussarna går inte till min skola o som sagt jag bor på landet. Det går inte så mkt bussar.
    Åk så långt du kan med bussen och gå eller cykla resten av sträckan.
  • Anonym (sommar)

Ansök om att få bli av med körkortet två månader i sommar, alltså ansök om det är möjligt att skjuta på straffet så skulle det underlätta mycket för dig. Hänvisa till undermåliga bussförbindelser och dina studier. Alltid värt att pröva!

• skpklm
    Anonym (sommar) skrev 2015-02-23 10:59:48 följande:

Ansök om att få bli av med körkortet två månader i sommar, alltså ansök om det är möjligt att skjuta på straffet så skulle det underlätta mycket för dig. Hänvisa till undermåliga bussförbindelser och dina studier. Alltid värt att pröva!

Tja,  Peter Nortugh eller vad norrmannen heter fick väl skjuta på straffet för rattfyllan....
Svar på tråden Förlorat körkort