• Anonym (ledsen)

Förlorat körkort

Körde lite över 30 km för fort på en 80 sträcka o polisen tog mitt körkort.

Är det särskilda skäl att man har 4 barn att skjutsa till dagis o skola o att jag dessutom går i skola & har ingen a-kassa jag kan ta.

Jag måste isf sluta skolan bli utan inkomst o barnen sluta dagis.

Går inte bussar som skulle passa
    bor på landet

• Svar på tråden Förlorat körkort
  • Anonym (II)

Har du inte granne eller vän som kan hjälpa dig med körningarna som du kan betala en slant för?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (***) skrev 2015-02-22 16:01:44 följande:
    Hur ska barnen komma till skolan?
    Barnen som går i skolan åker buss men dagisbarnen kan ju inte åka buss.
    Anonym (II) skrev 2015-02-22 16:05:17 följande:

Har du inte granne eller vän som kan hjälpa dig med körningarna som du kan betala en slant för?

Jag vet inte. Måste klura på det

• Anonym ('')

Jag tror att det kommer bli svårt att överklaga.

Varför finns lagar och regler om det ska kunna gå att bryta mot dem utan konsekvens?

• Anonym (ledsen)
    Anonym ('') skrev 2015-02-22 16:18:43 följande:

Jag tror att det kommer bli svårt att överklaga.

Varför finns lagar och regler om det ska kunna gå att bryta mot dem utan konsekvens?

4000:- är konsekvens nog tycker jag
  • Anonym (II)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-02-22 15:57:21 följande:
    Det var mitt i skogen, inga hus, mitt på dagen...raksträcka.
    jaja

Mitt i skogen.... en ovanlig plats för poliskontroller kan jag tycka.
  • Nape

Hm, men hur tänker du ts? "Jag kan ta en månad, men två månader blir problem." Ja? Det är så straff brukar fungera? Man FÅR problem och det är du som har orsakat detta.

Trist sits och det är aldrig kul med konsekvenser (jo, jag har också gjort mina missar) men man tar det utan att köra "offervalsen". Vi har trafikregler på grund av säkerhet- du kunde ha orsakat någons död! DET hade varit ett hemskt straff!

• Anonym ('')

sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning

Hastighetsöverträdelser på 60-, 70-, 80-, 90-, 100-, 110- och 120-väg:

1-10 km/h över hastighetsgränsen 1 500 kronor
    11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
    16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
    21-25 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
    26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr
    31-35 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
    36-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
    41-50 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr

Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren, vilket i normalfallet leder till rättegång där dagsböter döms ut.

Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång under förutsättning att brottet erkänns. Trots att det inte räknas som straff anses det mer kännbart än bötesstraffet. Yrkesförare kan förlora sitt arbete (om de har vikariat) eller tvingas till tjänstledighet under perioden.

Fortkörning anses öka risken för olyckor och kan förvärra skador vid olyckor som ändå händer.

• Anonym (ledsen)
    Anonym ('') skrev 2015-02-22 16:44:33 följande:

sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning

Hastighetsöverträdelser på 60-, 70-, 80-, 90-, 100-, 110- och 120-väg:

1-10 km/h över hastighetsgränsen 1 500 kronor
    11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
    16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
    21-25 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
    26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr
    31-35 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
    36-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr
    41-50 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr

Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren, vilket i normalfallet leder till rättegång där dagsböter döms ut.

Vid enstaka fortkörning över vissa gränser till exempel med 30 km/h över tillåten hastighet kan körkortet tillfälligt dras in. Vid upprepade fastställda fortkörningar på lägre hastigheter kan också körkortet dras in. Körkortsindragning är formellt inget straff, utan räknas som indragning av ett slags tillstånd man missbrukat. Det innebär att körkortet kan dras in av polis på platsen utan rättegång under förutsättning att brottet erkänns. Trots att det inte räknas som straff anses det mer kännbart än bötesstraffet. Yrkesförare kan förlora sitt arbete (om de har vikariat) eller tvingas till tjänstledighet under perioden.

Fortkörning anses öka risken för olyckor och kan förvärra skador vid olyckor som ändå händer.

det där vet jag.
    Jag bara undrar hur länge. tror det brukar stå 2 månader
  • Anonym (loan)

Du får väl lösa det på annat sätt. Ta taxi eller cykla eller stanna hemma. Eller så får din man stanna hemma.

• Anonym ('')

www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/polisen-har-tagit-korkortet/

Om polisen tar ditt körkort

Polisen ska omhänderta ett körkort om körkortshavaren gör sig skyldig till en sådan trafikförseelse att det är troligt att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen.

Det gäller vid

rattfylleri
    grov vårdslöshet i trafik
    smitning från olycksplats
    trafikbrott som fortkörning, kört mot rött, inte stannat för stopplikt, hållit för kort avstånd till bil framför m.m.
    Vad händer nu?
    Polisen skickar inom 48 timmar ditt körkort och beslutet om omhändertagande till Transportstyrelsen.                                
    Polisens beslut kan inte överklagas, men Transportstyrelsen ska utreda om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka. Innan dess kommer Transportstyrelsen att kontakta dig så att du får möjlighet att beskriva hur du ser på saken, genom ett så kallat yttrande. Uppgifterna i yttrandet kan komma att få betydelse för hur länge ditt körkort kan komma att återkallas.
    Frågor om böter, erkännande eller förnekande av förseelsen, handläggs av polisen. Om du godkänt och skrivit på ordningsföreläggandet så är denna del redan avklarad. 
    Om ditt körkort återkallas, bestämmer Transportstyrelsen en spärrtid på ditt körkort. Tiden börjar gälla från den dag polisen omhändertog ditt körkort. Tiden anges i månader från 1 till 36 månader. Hur lång tid du blir utan körkort beror på trafikbrottet, ditt behov av körkort och hur du tidigare har uppträtt i trafiken.  

Är du intresserad av alkolås?
    Läs mer om vad det innebär och hur du ansöker.

Om du är misstänkt för rattfylleri eller grovt rattfylleri kan du ansöka om körkort med villkor om alkolås. Ett sådant villkor gäller i ett eller två år och börjar gälla från den dag du tar del av Transportstyrelsens beslut om att ansökan har godkänts. 
    Om polisen har gett dig ett medgivande att köra under 48 timmaranses all körning därefter som olovlig körning, även om Transportstyrelsen inte hunnit fatta något beslut i körkortsfrågan.Medgivandet kan inte förlängas.

Svar på tråden Förlorat körkort