viktorjohan skrev 2015-02-23 07:31:54 följande:
Man behöver inte köra som en biltjuv eller vara helt ansvarslös för att överskrida hastighetsgränsen med 30 km/h. Jag kör själv försiktigt och omdömesgillt. Men en gång körde jag om två stora bilar med varsitt stort släp på en 90 väg där det var två filer i min riktning. Jag kom upp i 100 lite drygt under omkörningen. När jag passerat bilarna blev det samtidigt 70 km/h som högsta tillåtna hastighet. Jag släppte givetvis gasen, men bromsade inte eftersom de omkörda bilarna låg för nära bakom. Just där mäter polisen min fart med laser. Det gick 101 och jag fick körkortet återkallat i två månader.
Körde jag som en biltjuv?
Om det var en väg du körde regelbundet och du visste var det blev 70, så tycker jag att du definitivt körde omdömeslöst. Sedan är frågan varför du behövde köra om två bilar om de följde gällande hastighet? En annan sak hade ju varit om det var 100 och du körde om två bilar som låg i 90 och för sent upptäckte att det skulle bli 70. Då tycker jag åtminstone att fortkörningen är förståelig, men ändå straffbar.
Min sambo kör gärna också om för han vill ha fri sikt framåt, men det innebär ju inte att han gör rätt.