• Anonym (ledsen)

Förlorat körkort

Körde lite över 30 km för fort på en 80 sträcka o polisen tog mitt körkort.

Är det särskilda skäl att man har 4 barn att skjutsa till dagis o skola o att jag dessutom går i skola & har ingen a-kassa jag kan ta.

Jag måste isf sluta skolan bli utan inkomst o barnen sluta dagis.

Går inte bussar som skulle passa
    bor på landet

• Svar på tråden Förlorat körkort
  • Anonym (Lantlolla)

Eftersom jag själv är uppvuxen på landet och föräldrar som skjutsade så förstår jag att det blir svårt. Tänkte väl först skriva något hårdare men ser att du redan fått en del uppläxningar.

Din man har inte möjlighet att ta någon form av tjänstledighet i alla fall någon vecka här och där för att hjälpa till lite? Vet ju inte exakt vad han gör men att han tillfälligt kan få jobba närmare hemmet eller liknande?

Eller som någon annan skrev, försöka hyra en övernattnings-lägenhet?

Annars är det väl bara hjälp från nära och kära som gäller antar jag. :(

• Anonym (Malla)

OT OT OT Kanske en ögonöppnare för alla som så gott som regelmässigt kör 30 km för fort? Min erfarenhet är att de som kör om i 80 på 50-väg (t ex) i 98% av fallen är en yngling med tre skäggstrån på överläppen men tydligen så kan det vara vuxna män med barn som inte har mer vett.

• choklad
    Anonym (Lantlolla) skrev 2015-02-22 23:18:45 följande:

Jag är också uppvuxen på landet och där gick det bara skolbussar som endast barn som gick i grundskolan fick åka med. Sen var chaufförerna snälla och lät gymnasie-elever åka med. Så jo det finns en del ställen där det inte går några bussar. (Har för mig att kommunen har skyldighet att se till att det finns skjuts för alla grundskole-elever eller något liknande)

Men nu är det inte det TS har skrivit, hon har skrivit att det inte går så mycket bussar. Jag är väl medveten om att det finns ställen utan buss (förresten är det 3 km till busshållplatsen från mina föräldrar så går inte direkt utanför dörren), men nu verkar TS inte bo på en sån plats.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (***) skrev 2015-02-22 15:30:40 följande:
    Ja, så blir det ju eftersom du är så beroende av ditt körkort. 

Och att gasa upp till 30 km över tillåten hastighet är inte ett misstag, det är ett medvetet val.
    Nu blev jag lite nyfiken. Med ditt resonemang, hur gör man egentligen ett misstag? Är det ens möjligt? Eftersom precis allt vi gör är medvetna val, hur gör man då ett misstag?

Om jag snubblar så är det ett medvetet val att inte se mig för. Om jag tappar någonting så är det ett medvetet val att inte hålla i det ordentligt. Om jag kör för fort så är det ett medvetet val att inte titta tillräckligt noggrant på hastighetsmätaren.
  • Anonym (Malla)

.....så TS är en kvinna? En mor till fyra barn som kör som en biltjuv utan att tänka på vare sig sin egen eller andras säkerhet? Kanske bränner hon förbi en förskola där det är 30 i 60 knyck för att hennes egna ungar inte går just där? 19-åriga pojkar som fick körkortet i förrgår har inget vett men en fyrabarnsmor. Ursäkta sten på börda men jag blir så oerhört beklämd.

• viktorjohan
    Anonym (Malla) skrev 2015-02-23 07:18:33 följande:

.....så TS är en kvinna? En mor till fyra barn som kör som en biltjuv utan att tänka på vare sig sin egen eller andras säkerhet? Kanske bränner hon förbi en förskola där det är 30 i 60 knyck för att hennes egna ungar inte går just där? 19-åriga pojkar som fick körkortet i förrgår har inget vett men en fyrabarnsmor. Ursäkta sten på börda men jag blir så oerhört beklämd.

Man behöver inte köra som en biltjuv eller vara helt ansvarslös för att överskrida hastighetsgränsen med 30 km/h. Jag kör själv försiktigt och omdömesgillt. Men en gång körde jag om två stora bilar med varsitt stort släp på en 90 väg där det var två filer i min riktning. Jag kom upp i 100 lite drygt under omkörningen. När jag passerat bilarna blev det samtidigt 70 km/h som högsta tillåtna hastighet. Jag släppte givetvis gasen, men bromsade inte eftersom de omkörda bilarna låg för nära bakom. Just där mäter polisen min fart med laser. Det gick 101 och jag fick körkortet återkallat i två månader.

Körde jag som en biltjuv?
  • Anonym (Malla)
    viktorjohan skrev 2015-02-23 07:31:54 följande:
    Man behöver inte köra som en biltjuv eller vara helt ansvarslös för att överskrida hastighetsgränsen med 30 km/h. Jag kör själv försiktigt och omdömesgillt. Men en gång körde jag om två stora bilar med varsitt stort släp på en 90 väg där det var två filer i min riktning. Jag kom upp i 100 lite drygt under omkörningen. När jag passerat bilarna blev det samtidigt 70 km/h som högsta tillåtna hastighet. Jag släppte givetvis gasen, men bromsade inte eftersom de omkörda bilarna låg för nära bakom. Just där mäter polisen min fart med laser. Det gick 101 och jag fick körkortet återkallat i två månader.

Skulle du till sjukhus akut? Kanske BB? Försenad till din mors begravning? Om inte så körde du enligt mig som en biltjuv.
  • mammalovis

Jag tycker du fått ganska många bra förslag för ditt sk "misstag".

Cykla med förskolebarnen.
    Läsa på distans.
    Ta studieuppehåll.
    Be någon granne/släkting köra de dagar du har obligatoriska lektioner.
    Låna en lägenhet där skola/förskola finns.
    Kan du skjuta upp strafftiden kanske den andra föräldern kan ta ut fp i två månader och köra dig till och från skolan alternativt att du tar straffet på sommarlovet när du ändå är ledig.
    Taxi är visserligen dyrt, men också ett alternativ.

Visst är det surt att bli straffad, men jag antar att ingen var dödligt sjuk i bilen eller att du stod under hot och var tvungen att köra så fort för att inte bli dödad? Det verkar inte heller stämma att du kört prickfritt i 30 år eller vad det var, då det låter som att du har för vana att köra för fort, däremot har du haft (o)turen att inte bli tagen tidigare.

Och nej, alla med barn kör inte för fort även om jag väl tillhör undantagen.

Däremot har sambon kört fört fort till förlossningen med risk att förlora körkortet, men tack och lov var det tidig morgon på nationaldagen och bara en bil ute. Ja, vi mötte en polisbil åt motsatt håll i närheten av en rondell. Efteråt var jag väldigt tacksam att vi hann in i 9-11 minuter och att jag hann få min lustgas. Hade det varit en vanlig vardag  med samma förlopp hade jag nog glatt fått föda vid vägkanten, då ingen av oss kommit på tanken att ringa på ambulans. Jag förstod aldrig hur nära det var förrän efteråt. När vi kom fram hade jag ändå sinnesnärvaro nog att be honom ringa förlossningen så de skulle möta oss vid dörrem, då jag inte hade koll på om klockan passerat 6 på morgonen eller inte, så det ev var låst och vi hade fått stå ute och vänta. Hade polisbilen stannat oss hade de förhoppningsvis insett läget.

.

• mammalovis
    viktorjohan skrev 2015-02-23 07:31:54 följande:
    Om det var en väg du körde regelbundet och du visste var det blev 70, så tycker jag att du definitivt körde omdömeslöst. Sedan är frågan varför du behövde köra om två bilar om de följde gällande hastighet? En annan sak hade ju varit om det var 100 och du körde om två bilar som låg i 90 och för sent upptäckte att det skulle bli 70. Då tycker jag åtminstone att fortkörningen är förståelig, men ändå straffbar.

Min sambo kör gärna också om för han vill ha fri sikt framåt, men det innebär ju inte att han gör rätt. 
  • Anonym (Malla)
    mammalovis skrev 2015-02-23 08:24:38 följande:
    Om det var en väg du körde regelbundet och du visste var det blev 70, så tycker jag att du definitivt körde omdömeslöst. Sedan är frågan varför du behövde köra om två bilar om de följde gällande hastighet? En annan sak hade ju varit om det var 100 och du körde om två bilar som låg i 90 och för sent upptäckte att det skulle bli 70. Då tycker jag åtminstone att fortkörningen är förståelig, men ändå straffbar.

Min sambo kör gärna också om för han vill ha fri sikt framåt, men det innebär ju inte att han gör rätt. 
    Mitt ex körde alltid om i alla lägen oavsett väderlek och väglag. Idioter som körde 90 på 90-väg skulle enligt honom gå åt sidan och släppa fram de som ville bryta mot trafikreglerna. Typiskt manligt beteende.
Svar på tråden Förlorat körkort