• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Erika 146

Glykosbelastning gör man om sockret ligger över 9 när man är hos bm. Man får komma tillbaka en morgon fastande från ca kl22 kvällen innan, tar ett blodprov (fasteprov) sen får man en sockerlösning att dricka och så får man stanna kvar vilande i 2h och tar ett nytt blodprov.

Jag fick graviditetsdiabetes i v.28 förra året och fick det nu igen men redan i v.9 vilket inte är så fränt och jag kommer förmodligen ligga precis på gränsen till vanlig diabetes sen :/
    Tar insulin till varje måltid och även ett långtidsverkande till natten.

• Anna Hbg

Fast här i skåne verkar det som om alla får göra glukosbelastning oavsett.

Fick göra det 2 ggr i min förra graviditet utan att jag hade tecken på diabetes och likadant den här graviditeten.

Enda skillnaden är att jag gör en glukosprofilering och inte en belastning nu.

• lotie

Jag har inte skrivit här på nån månad tror jag.
    Är 24 fulla veckor idag och har mått bra såhär långt men börjat jobba efter semestern och nu har foglossningen kommit med storm och i lördags natt vaknade jag och spydde och hade ont i magen:(
    Ska till bm för första mätning på onsdag och fått tid till förlossningsläkare på fredag för att diskutera förlossningen. Är sjukt nervös för det. Gjort en av varje och båda var katastrof. De har sagt det blir snitt men ska väl gå igenom vad som gick fel och så.

Är 29 år och väntar barn nr 3.
    29 november från Halland.

• Maja 1
    Anna Hbg skrev 2015-08-10 21:20:05 följande:

Fast här i skåne verkar det som om alla får göra glukosbelastning oavsett.

Fick göra det 2 ggr i min förra graviditet utan att jag hade tecken på diabetes och likadant den här graviditeten.

Enda skillnaden är att jag gör en glukosprofilering och inte en belastning nu.

Det stämmer här i Skåne gör alla en glukos belastning. Under alla mina sex graviditeter har jag fått göra två varje gång så jag börjar bli expert på det nu. Det är för att vi har diabetes i släkten. Men jag har sluppit det sån tur är.
  • Maja 1
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-10 15:37:15 följande:

men Maja 1, det är väl inte så mycket? Jag är i vecka 28 och har gått upp 11 kg. Påpekade BM att det var för mycket? 

Jag har varit hos bm idag, har sammandragningar på natten som jag vaknar av och som har svårt att släppa och är öm i magen. Ingen UVI iallafall och om sammandragningarna fortsätter eller tilltar så måste jag ringa förlossningen så att dom kollar om livmoderhalstappen är påverkad. Bebis hjärtljud låg idag på 150 slag/minut. Då bebis verkar iallafall må bra 

Hoppas att dina sammandragningar släpper. Jätte jobbigt ju. Ja min barnmorska tyckte det var för mycket. Men jag skyller på semestern. Under alla mina graviditeter så har jag gått upp 14 kilo. Så jag hoppas att jag stannar där.
  • Anna Hbg
    *Sindyrella 31 år, bor i nordvästra Skåne och väntar första barnet 3 november

*Ida, 25 år, bor i Hudiksvall. Jag jobbar som sjuksköterska och vi väntar vår lilla flicka 4/11, första barnet :) Spännande!

*Erika 146 
    Har bf 5/11, sambo, 29år, Nora

*Therese 31 år Luleå, väntar första barnet med bf 9/11 :)

*Anna Hbg- 35 år, bor i Åstorp, gift med Nicklas 42år,  bf 13/11, 2:a barnet (har en son född i februari -13)

*Nawifa- Är 27 år och gift med Stefan 30 år. Vi har BF 17 november men kommer snittas tidigare. Det är vårt fjärde barn. Innan har vi N som är 7 år, W som är 5 år och A som är 1,5 år. Flicka,pojke, flicka och väntar nu en pojke :)

*Sandra, 23 år i november , är från lidköping , väntar första barnet med bf 14 november :) en liten kille .:)

*Maja 36 år, Lomma,  väntar barn nr fem den 26/11. Mina andra barn är födda 2002, 2005, 2010, 2012.

*Pernilla 31 år, bor i Sigtuna med min sambo Per och vår son Philip som blir 7 år i september, vår andra son Adam beräknas komma 26/11????

*Emelie-  27 år och gift med Joakim 30 år. Vi bor i Uppsala med vår son Noah 7 år och vår dotter Novali 4 år. Väntar nu en liten lillasyster den 28/11.

*Sara, 31 i Helsingborg. Väntar vårt första barn, en flicka 28/11?
  • Sindyrella1983
    Maja 1 skrev 2015-08-10 22:27:36 följande:
    Hoppas att dina sammandragningar släpper. Jätte jobbigt ju. Ja min barnmorska tyckte det var för mycket. Men jag skyller på semestern. Under alla mina graviditeter så har jag gått upp 14 kilo. Så jag hoppas att jag stannar där.
    Det var likadant i natt, vaknade tre gånger av sammandragningar och ringde därför förlossningen i morse och ville att dom skulle kulla livmodertappen. Men dom ville att jag skulle avvakta och ringa när jag har sammandragningar, alltså mitt i natten. Så jag får se hur det utvecklar sig. Är inte väldigt sugen att åka till sjukhus mitt i natten då vi har mannens två barn hemma hos oss just nu. 
  • Nilla6
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-11 10:33:45 följande:

Det var likadant i natt, vaknade tre gånger av sammandragningar och ringde därför förlossningen i morse och ville att dom skulle kulla livmodertappen. Men dom ville att jag skulle avvakta och ringa när jag har sammandragningar, alltså mitt i natten. Så jag får se hur det utvecklar sig. Är inte väldigt sugen att åka till sjukhus mitt i natten då vi har mannens två barn hemma hos oss just nu. 

Jag vaknar oxå flera ggr pga sammandragningar, på dagarna får jag säkert 2-3 i timmen inte varje timme men när jag ligger och vilar mest. Läkaren har känt på livmodertappen och den är än så länge stängd men lite uppmjukad, nu var det ett par veckor sen det kollades men går till läkaren regelbundet för att kolla så allt är bra.
  • Erika 146

Att ni i Skåneland måste göra glukosbelastning är jättekonstigt och onödigt kan jag tycka. Undra varför det är så olika... Har man diabetes i nära släkt förstår jag ju men annars? Onödigt lidande för alla stackare som egentligen inte skulle behöva, att dricka sockerlösningen är ren pina ????

Jobbar sen en vecka tillbaka men ska träffa läkare i morgon. Har stående jobb på fabrik 4skift och får väldans besvär av foglossning. Hoppas kunna klara 50% iaf.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015