• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • jvd89

Hur mkt känner ni bebis i vecka 26?
    Jag känner honom varje dag men vissa dagar så kanske man känner mkt på morgonen och sen inte så mkt under dagen och sen på kvällen. Eller ibland tvärtom så är han en vilding på dagarna men känner bara nån enstaka knuff på kvällen.
    Kanske är normalt allt de ska vara så just i vecka 26? Blir väl mer ju längre gången man är.

• Nilla6
    jvd89 skrev 2015-08-14 01:32:37 följande:

Hur mkt känner ni bebis i vecka 26?

Jag känner honom varje dag men vissa dagar så kanske man känner mkt på morgonen och sen inte så mkt under dagen och sen på kvällen. Eller ibland tvärtom så är han en vilding på dagarna men känner bara nån enstaka knuff på kvällen.

Kanske är normalt allt de ska vara så just i vecka 26? Blir väl mer ju längre gången man är.

Jag gick in i vecka 26 idag, har känt honom varje dag i flera veckor, olika tider men mest på kvällarna när jag ska sova, men även på dagen när jag vilar på rygg. Träffade bm igår och så känge man känner bebis varje dag så spelar det ingen roll. Man får lära sej bebis rutiner redan i magen, när sover han eller när är han vaken.
  • Tiniii

Men jag måste ändå säga stt ni som känner er bebis ngn gång om dagen. Var glada för det. Min rör sig ständigt både hela morgonen ich hela kvällen och i stort sett några gånger i timmen. Kan kännas lite jobbigt ibland och jag har rätt ont av alla sparkar,

• emeliemarietherese

Hoppas ni alla mår bra med era växande magar! :) Är nu i vecka 26 och kan inte hjälpa det men tycker att tiden går sååå sakta :P Kan ju å andra sidan ha att göra med att jag är sjukskriven nu så tiden går ju lite långsammare än vanligt.
    Har nu iaf fått beviljat graviditetspenning från slutet av september och nu den 26e aug har jag tid hos läkaren för att se om jag kommer bli fortsatt sjukskriven den sista månaden innan graviditetsledigheten.
    Tvivlar dock på att han kommer låta mig gå tillbaka och jobba, dels pga med foglossning som nu gör att jag knappt kan gå alls på kvällarna, det trots att jag inte gör så mkt om dagarna. Sen hade ju min livmodertapp blivit lite förkortad till följd av onda sammandragningar, de har lugnat ner sig nu och kommer endast vid ansträngning, i vila är det bara "vanliga" sammandragningar. Dock undrar jag om det inte hänt lite mer då min slempropp gick häromdagen, är 100% säker på att det var den och blev då lite nojig. Men var till min BM dagen därpå och hon sa att det nog är till följd av sammandragningarna, men då det är så lång tid kvar trodde hoon att den skulle återbildas, samt att det inte är ngn fara då förvärkarna faktiskt går över vid vila. Men tror därför inte att jag går tillbaka och jobbar innan bebis kommer.

Hur går det för er andra med förberedelser? Det känns som att det är sååå olika, en del är redan klara med allt medan vissa som jag knappt har börjat :)
    Barnvagn har vi köpt en begagnad EL Super Viking-14. Fanns dock inget regnskydd till så måste införskaffa ett. Sen har ett par små plagg införskaffats, vi har spjälsäng, babyskydd och skötbädd sen förut, men utöver det är det mesta kvar.
    Har dock tittat ut en skötväska jag ska beställa samt ett babynest jag ska få uppsytt efter mina önskemål :) 
    behöver köpa sängkläder till vagn och spjälsäng, samt spjälskydd. Åkpåse velar jag fram och tillbaka om man ska ha. Har ett liggdelsfårskinn i vagnen, sen tänkte jag ha babynestet i vagnen samt overall och filt.. vet inte om åkpåse kommer användas denna vinter isf.
    Hur tänker ni kring åkpåse? bor f ö i Uppsala.
    Sen ska ju amningsbehåar till mig inhandlas, lite mer kläder till bebis och sköt/hygienartiklar..  Är lite smått stressad samtidigt som det känns som att jag har all tid i världen kvar :P

• Charlie40
    emeliemarietherese skrev 2015-08-15 12:16:52 följande:

Hoppas ni alla mår bra med era växande magar! :) Är nu i vecka 26 och kan inte hjälpa det men tycker att tiden går sååå sakta :P Kan ju å andra sidan ha att göra med att jag är sjukskriven nu så tiden går ju lite långsammare än vanligt.
    Har nu iaf fått beviljat graviditetspenning från slutet av september och nu den 26e aug har jag tid hos läkaren för att se om jag kommer bli fortsatt sjukskriven den sista månaden innan graviditetsledigheten.
    Tvivlar dock på att han kommer låta mig gå tillbaka och jobba, dels pga med foglossning som nu gör att jag knappt kan gå alls på kvällarna, det trots att jag inte gör så mkt om dagarna. Sen hade ju min livmodertapp blivit lite förkortad till följd av onda sammandragningar, de har lugnat ner sig nu och kommer endast vid ansträngning, i vila är det bara "vanliga" sammandragningar. Dock undrar jag om det inte hänt lite mer då min slempropp gick häromdagen, är 100% säker på att det var den och blev då lite nojig. Men var till min BM dagen därpå och hon sa att det nog är till följd av sammandragningarna, men då det är så lång tid kvar trodde hoon att den skulle återbildas, samt att det inte är ngn fara då förvärkarna faktiskt går över vid vila. Men tror därför inte att jag går tillbaka och jobbar innan bebis kommer.

Hur går det för er andra med förberedelser? Det känns som att det är sååå olika, en del är redan klara med allt medan vissa som jag knappt har börjat :)
    Barnvagn har vi köpt en begagnad EL Super Viking-14. Fanns dock inget regnskydd till så måste införskaffa ett. Sen har ett par små plagg införskaffats, vi har spjälsäng, babyskydd och skötbädd sen förut, men utöver det är det mesta kvar.
    Har dock tittat ut en skötväska jag ska beställa samt ett babynest jag ska få uppsytt efter mina önskemål :) 
    behöver köpa sängkläder till vagn och spjälsäng, samt spjälskydd. Åkpåse velar jag fram och tillbaka om man ska ha. Har ett liggdelsfårskinn i vagnen, sen tänkte jag ha babynestet i vagnen samt overall och filt.. vet inte om åkpåse kommer användas denna vinter isf.
    Hur tänker ni kring åkpåse? bor f ö i Uppsala.
    Sen ska ju amningsbehåar till mig inhandlas, lite mer kläder till bebis och sköt/hygienartiklar..  Är lite smått stressad samtidigt som det känns som att jag har all tid i världen kvar :P

Är i v 27 och har inte i handlat en endaste grej :) har dock koll på vad jag vill ha och kommer nog göra lite beställningar på nätet veckan som kommer. Hur ont gör dina SD? Jag har mer eller mindre konstant över dagen men dom gör inte direkt ont men är starka. Även i vila och på natten speciellt när jag ska byta ställning.
  • emeliemarietherese
    Charlie40 skrev 2015-08-15 13:08:47 följande:
    Är i v 27 och har inte i handlat en endaste grej :) har dock koll på vad jag vill ha och kommer nog göra lite beställningar på nätet veckan som kommer. Hur ont gör dina SD? Jag har mer eller mindre konstant över dagen men dom gör inte direkt ont men är starka. Även i vila och på natten speciellt när jag ska byta ställning.
    Alltså.. SD är ju obehagliga oavsett tycker jag, men när jag måste stanna upp med vad jag gör och måste andas mig igenom dem tycker jag att de gör för ont för att vara ok.
    Detta är 3e barnet för mig så vet ju hur det brukar kännas så känner ändå att jag har rätt ok koll på läget :) Men för en del så känns ju inte sammandragningarna alls, så det är nog rätt olika.

Haha, vad skönt att jag inte är så sent ute då :) får smått panik när jag ser folk som gått ungefär lika långt som mig och har allt klart till barnet är typ 2 år :P Vi har gjort oss av med nästan allt från de andra barnen (min yngsta blir 4 år om en vecka) så blir ju lite att börja om på nytt :P
  • jvd89

Hur ska sammandragningar kännas?
    Jag har ett rätt stressigt jobb där jag är ståendes, min foglossning blir värre och värre och igår kunde jag inte ens gå på kvällen och idag har jag superont av de.. Nu till SD känner att min mage typ drar ihop sig när jag stressar på jobbet men inte när jag vilar hemma.
    Kan detta påverka ljvmodertappen ändå? Eller måste man ha SD hela tiden för att de ska göra det?
    Har fått beviljad graviditetspenning från slutet av september men ska ringa bm på måndag, klarar knappt av att jobba längre:(

• Nilla6

Jag är i vecka 26, foglossning ifrån helvetet typ, sd lugnade ner sej när jag blev sjukskriven men är nu tillbaka och gör ondare än förut. Får även fast jag bara ligger och vilar, vaknar även på nätterna av dom oxå. Vi hade spjälsäng, hoppgunga, myspöl, babysitter, babygym, badbalja, bärsele, kläder m.m sen sonen och han blir ändå 7 år nu;) köpt begagnad vagn, sen har vi köpt babyskydd, skötbord, skötväska m. Har väl lite kläder kvar, sen salvor, bröstpump m.m, ska få låna babynest, amningskudde samt gåstol från min bror o hans tjej. Barnrummet är nästan klart oxå.

• Charlie40
    emeliemarietherese skrev 2015-08-15 14:42:09 följande:
    Alltså.. SD är ju obehagliga oavsett tycker jag, men när jag måste stanna upp med vad jag gör och måste andas mig igenom dem tycker jag att de gör för ont för att vara ok.
    Detta är 3e barnet för mig så vet ju hur det brukar kännas så känner ändå att jag har rätt ok koll på läget :) Men för en del så känns ju inte sammandragningarna alls, så det är nog rätt olika.

Haha, vad skönt att jag inte är så sent ute då :) får smått panik när jag ser folk som gått ungefär lika långt som mig och har allt klart till barnet är typ 2 år :P Vi har gjort oss av med nästan allt från de andra barnen (min yngsta blir 4 år om en vecka) så blir ju lite att börja om på nytt :P
    Ha Ha jodå snacka om att börja om på nytt. Detta är mitt 4:de och min yngsta har nyss fyllt 14 år :)
    Jo har sett en del som är helt klar med allt från att inrett barnrum och köpt vagn som står startklar :) men jag är inte stressad utan tycker dessa veckor som är kvar och nu till hösten får gå åt till att förbereda lite. Känns mysigt med en höstbebis! Jag tror att man känner SD lite olika om man är förstföderska eller om man gjort det förr. Jag håller med om att om man måste andas genom dem så är det för tidigt i v26 utan mer "förvärkar" som är bra OM man är i v36+ men som sagt man bör nog ta det lugnt om dom kommer redan v26. Jag har kollat min tapp för 2 veckor sedan och det såg bra ut men fortsätter det får jag åka in och kolla igen.
  • Erika 146

Jag är en av dom som är klar med allt ???? men mycket tack vare att vi har en tjej på snart 15 mån och väntar en flicka till. Köpte en begagnad Donkey duo av min bästa vän och även en spjälsäng då den vi har inte går att ta bort sidan på vilket jag bittert ångrat. Mini har heller inget inrett rum men vi ska sälja och räknar ändå med att ha henne i vårt sovrum första halvåret. Det som är kvar är att packa BB väskan ????

Vecka 28+2 idag och gjorde första tillväxt ul i torsdags, mini ligger -8,1% vilket är ca 1150g och allt såg fint ut.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015