iowa skrev 2015-08-28 09:14:55 följande:
Någon mer som fått göra/ska på glukosbelastning? Jag gjorde det i början av veckan (har typ 2 diabetes i nära släkt). Det gick bra först, men hemskt sött var det att dricka förstås. Efter drygt en timme kom dock tvärillamåendet och jag lyckades kräkas ner i stort sett hela rummet på vårdcentralen på väg mot papperskorgen, yippie! Fick skamset gå ut och be om papper och städmedel, avbryta belastningen och gå hem. Ringde BM och sa att det där gör jag inte om, så hon har ordnat en intravenös belastning i slutet av september istället, känns så mycket bättre!
Vecka 29+3 idag, tiden bara flyger förbi! Snart går jag hem på havandeskapsledigt, herregud vad skönt det ska bli, det börjar bli tungt!
Jag har fått göra det två gånger per graviditet då min pappa har diabetes. Detta är barn nr 5 så jag har gjort några stycken. Det är äckligt och svårt att få ner. Men jag har haft med en citron som man pressar i lösningen. Det hjälper. Jag ska snart göra min glukosbelastning. Örk.
Usch inte roligt att behöva kräkas på det viset.men skönt att det finns andra alternativ.