• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Nilla6

Med första låg jag lite över det normala, sf måttet var samma som veckan, dvs 25 i vecka 25 och 36 i vecka 36 ut kom en pojke på 3420 gram samt 55 cm lång. Nu ligger jag under i stället. Hade 22 i vecka 25 och och nu 26 i vecka 29. Huvet ner oxå.

• Erika 146

Man ska inte stirra sig blund på sf måttet, det är bara en ungefärlig riktlinje och säger egentligen väldigt lite men är ändå en kontroll för att kunna upptäcka stora avvikelser. Tul är ju mycket mer riktigt men inte ens då kan de ju säga exakt. Så noja inte i onödan utan lita på vården och fråga era bm om ni är oroliga och för en diskussion med dom om avvikelser. <3

• Hejhejhejilc
    Erika 146 skrev 2015-09-04 22:30:12 följande:

Man ska inte stirra sig blund på sf måttet, det är bara en ungefärlig riktlinje och säger egentligen väldigt lite men är ändå en kontroll för att kunna upptäcka stora avvikelser. Tul är ju mycket mer riktigt men inte ens då kan de ju säga exakt. Så noja inte i onödan utan lita på vården och fråga era bm om ni är oroliga och för en diskussion med dom om avvikelser. <3

Du har säkert helt rätt :) Vet ni vad det är för "kriterier" för att göra TUL? Ska sf-måttet stå still en längre tid så?
  • Emmm85

Hej! Har bf 10/11, första barnet ????. Är det okej att jag hoppar in här? Har följt tråden men inte blivit medlem förrän nu.

• NoraJasmine

Hejsan alla gravida! 

Är i vecka 29, BF 14/11 med en liten kille som ska heta Seth :) 

Är första graviditeten för mig så börjar bli nervös inför allt med förlossningen att göra, känner att allt kommer gå bra & är positiv till detta men man kan väl inte undgå att fundera på vad kroppen kommer få gå igenom :O 
    Tiden rusar iväg nu tycker jag! 

Är det någon mer här som känner av gravidhormoner mycket nu? Jag blir galen vissa stunder (främst på min sambo som får stå ut med mitt humör) , har sedan tidigare ett svajigt humör men inte alls som jag får nu. Kan bli irriterad så går det över till att jag är skogstokig & bara rabblar upp saker jag tycker är jobbigt & fel, vill helst slå sönder en tallrik i golvet just då haha! Sen kan jag känna mig osäker på mig själv & dippa i självförtroendet så jag blir jätteledsen istället & söker bekräftelse från min sambo! Får dåligt samvete över att min lille kille ligger därinne & har en så galen mamma! 

När jag inte får såna hormonrushar så känner jag mig självsäker & nästintill oförstörbar! Konstigt dethär allting, men det får man väl ta om man ska ge ett nytt människoliv :D 

• lotie

Nu har jag varit hos bm och mitt järnvärde hade gått från 100 till 120 på 4 veckor med bara blutsaft så känns jätteskönt:)

Däremot var sf måttet 25 i 28+2 var sist 22 i 24+3.
    Ska på extra mätning v 30 så hoppas den växt till sig ordentligt då:) var vid v 30 dom sonen slutade växa så får se om det blir samma sak denna gången.

• jvd89
    lotie skrev 2015-09-08 20:37:34 följande:

Nu har jag varit hos bm och mitt järnvärde hade gått från 100 till 120 på 4 veckor med bara blutsaft så känns jätteskönt:)

Däremot var sf måttet 25 i 28+2 var sist 22 i 24+3.
    Ska på extra mätning v 30 så hoppas den växt till sig ordentligt då:) var vid v 30 dom sonen slutade växa så får se om det blir samma sak denna gången.

Vart kan man köpa blutsaft? Och hur ofta ska man dricka det?
  • Erika 146

Blutsaft finns i hälsokosten i matbutikerna :) Läs på flaskan men tror man kan ta det varje dag likväl som några ggr/vecka. Flaskan står sig en månad öppnad i kyl.

• lotie

Köpt den på ICAs apotek för 219:- tar 20 ml/ dag. Den är skit äcklig men hjälper iaf:)

• Hejhejhejilc

Hej! Idag är det dags för extra koll av sf-mått igen! En liten fundering, då detta är mitt första barn, när kan man vänta sig att hon vänder sig med huvudet nedåt? Lite orolig då hon ligger i tvärläge och har legat exakt i detta läge i minst 2 veckor, nojig som man är börjar man ju googla och får du upp massa historier om vändningsförsök mm. Jag är i v 33.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015