• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Anna Hbg
    Aichan skrev 2015-04-30 08:54:45 följande:

Måste fråga en dum fråga, alla dessa förkortningar som dyker upp här och där för graviditeten. Vad menas med dom? Ex kub, osv.

Vet inte riktigt vlka förkrtningar du syftar på men de som används mest är nog de här.

VUL=Vaginalt ultraljud

RUL= Rutin ultraljud

KUB= Kombinerad ultraljuds- och biokemisk undersökning
  • Aichan
    Anna Hbg skrev 2015-04-30 16:19:57 följande:

Vet inte riktigt vlka förkrtningar du syftar på men de som används mest är nog de här.

VUL=Vaginalt ultraljud

RUL= Rutin ultraljud

KUB= Kombinerad ultraljuds- och biokemisk undersökning

Tack så mycket. :)
  • Aichan

Då har vi äntligen fått göra ultraljud med efter lite "tjat"! :)) En väldigt livlig krabat var det med. :) Vi trodde att vi var i v14 (13+1) men var i vecka 12 (11+4). :)

• gummsanmadde

Jag fick göra ett vanligt ultraljud i v11 (10+2) å man såg tydligt en liten bebis å läkaren sa att hjärtat slog fint.. Inte för att jag kunde se något för jag låg mest å bölade :) jag är bara 26 så jag få inget kub, längtar till den 9:e juni då ska vi göra rul!! :)

• Miiia84

Idag var vi och gjorde kub-test och denna gång gick det bra att se bebisen trots den stora cystan som jag har. Cystan ska dessutom punkteras på måndag så det är jag lite nervös över... :/

Fick mycket låg sannolikhet på risk på kubtestet och bebis hade alla armar och ben så allt man kunde se såg bra ut! Är i 12+4 nu och bebis väntas till 7/11.

• Miracle2015

Ni som varit på inskrivning, jag antar att ni fick svara på många frågor från bm. Jag fick ett häfte med mig att fylla i och jag tycker flera frågor är irrelevanta! Någon mer som fått irrelevanta frågor? Kanske överreagerar ;) men blir så avig, inte alls samarbetsvillig ....

• LillyP

Va roligt för er som har fått se eran bebis! Längtar till vi ska få göra det så jag nästan spricker! (KUB 13/5)

Miracle2015: Vi fick MASSA frågor på inskrivningen som nästan alla var ja eller nej och hade med min (i stort sätt obefintliga) "sjukbakgrund" och ärftliga saker i min och sambons släkt att göra.

Dessutom fick jag fylla i en alkoholenkät som jag tyckte kändes lite meningslös. Spelar det roll hur många glas vin jag drack i månaden innan om jag fattar att jag inte ska göra det nu?

Vilken typ av frågor är det du reagerar på?

Kul att höra om vi fick samma men tänker olika eller om det skiljer mycket på olika mottagningar :)

• Miracle2015

Alkoholenkäten tex. Jag dricker inget pga svår migrän och det sa jag men jag fick ändå fylla i enkäten ... Sen var det frågor om social situation, inte VAD jag jobbar med utan hur mycket. Alternativen var deltid eller 100 procent. Jag jobbar mer än 100. Sen frågar man om jag har kontakt med läkare, kurator, psykolog eller socialen, i samma fråga. Sen finns det en fråga om jag varit utsatt för våld. Och rökning såklart. Röker du? Ja eller nej. Röker någon i din familj? Eh....

• LillyP

Om jag någon gång varit utsatt för våld frågade barnmorskan mig också. Undrar vad hon skulle gjort med informationen om jag sagt ja?!

En standardfråga som bara skulle bockas av och som jag faktiskt svarade ja på va "Har du någon tatuering på ryggen?"

Hon hade nog väntat sig ett nej och såg helt chockad ut. Lugnade henne med att den inte sitter i ryggslutet och då kunde hon fortsätta sitt förhör :)

Men att behöva fylla i alkoholenkäten efter att ha berättat att du inte dricker alls låter ju lite onödigt!

• Lisa_1986

Det är väl superbra att dom frågar om våld. Dels för kvinnans egen del men sen för det framtida barnets del. Det finns bra och professionell hjälp och stöd en kan få. En del utsatta behöver faktiskt bara få frågan för att våga berätta.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015