LillyP skrev 2015-04-29 17:55:00 följande:
Jag tror inte jag hade gjort det om det inte var att jag är så sugen på ett "extra" ultraljud. :) Det är egentligen bara det som lockar för min del.
Varför vill du inte göra det?
Jo, jag har förstått att många vill göra det just för att få ett tidigt ultraljud. Jag har dock bekanta som valt att göra det just av den anledningen och fick ett negativt besked vilket resulterade i många oroliga veckor under fortsatt utredning innan de fick besked. Jag har helt enkelt valt bort KUB för att jag inte skulle vilja gå vidare med fostervattenprov och utredning om det nu skulle bli ett negativt besked, och vill inte besluta om att ev. avsluta en planerad och önskad graviditet pga en sannolikhetsbedömning.. Skulle inte göra abort även om det skulle visa sig att barnet skulle ha DS. Klart det vore härligt att få se att det slår ett hjärta där inne, känns fortfarande lite overkligt och väntan känns lång till RUL. Ibland känns det som om jag inbillat mig att jag är gravid och har lurat alla omkring mig (men har förstått att det är ganska vanligt att känna så).
Förstår absolut dem som vill göra KUB, men tror att man ska ha tänkt igenom vad man ska göra med svaret om det inte är så positivt som man önskat, och inte göra det enbart för att få ett tidigt ultraljud..
Oj, vilket negativt inlägg. Inte alls meningen. Just i mitt fall handlar det om att KUB skulle orsaka mer oro hos mig än vad det skulle hjälpa att se ett tickande hjärta tidigt. Jag får helt enkelt börja räkna ner till RUL... 40 dagar kvar ;)