• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • nozpa
    Anonym (Vakna) skrev 2015-03-20 14:44:08 följande:

Det är nästa hopplöst att tro att ni är föräldrar här inne. 

Det TS är fakta, många av er gör er barn till monster. Hur fan skall dom ta motgångar i skolan och för den delen i arbetslivet!

Sluta curla och dalta med barnen, barn mår bra av ramar och regler. Visst skall du lyssna på dina barn men inte låta dom bestämma, ditten och datten.

Vad är det som vi föräldrar nu för tiden låter barnen bestämma då? Jag undrar verkligen, berätta vad barn får bestämma som dom inte fick bestämma på t ex 80-talet som ts har som referens.
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:28:09 följande:
    Vad exakt är problemet med detta exempel anser du?

Jag utgår från att föräldern inte ger efter, utan att de tillslut går hem.
    Problemet är att barnet fortsätter leka, föräldern gullar barnet klagar och de stannar kvar alldeles för länge över tiden.
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 14:49:48 följande:
    Vad är det som vi föräldrar nu för tiden låter barnen bestämma då? Jag undrar verkligen, berätta vad barn får bestämma som dom inte fick bestämma på t ex 80-talet som ts har som referens.
    Dessa "småsaker" som de får göra som förskolebarn resulterar i att 9-10-11 åriga flickor springer i smink och klackskor på skolan. Småbarn svär och lever rövare och respekterar inte vuxna utan säger man något får man höra att man är en kärring eller något värre. Ungar får inte lära sig respekt för andra och andras saker utan betraktar världen som sin ägodel och ser sig själva som centrum i universum.
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:32:42 följande:
    Men det du beskriver här låter ju helt horribelt. Här har något går helt fel. Detta är ju verkligen inte representativt för hur barn beter sig idag, i alla fall inte i min bekantskapskrets.
    "Enligt statistik från Arbetsmiljöverket 2011 misshandlas varje dag en lärare i skolan av elever.

Tidigare kunde idén om en skola för alla förenas med en ambition att fostra eleverna till medborgare. Denna ambition betonade skyldigheter väl så mycket som rättigheter. Men krav på anpassning ses nu närmast som ett övergrepp. Istället ska eleverna respekteras för vad de redan är, skolan ska anpassas till dem och inte tvärtom, och deras rättigheter villkoras inte av några skyldigheter.
    Sverige är landet där man inte får säga nej. Vill eleven ha kepsen på i klassrummet, så är det hans rätt. Vill han inte släppa taget om mobiltelefonen, så måste han få behålla den. Vill eleverna inte hålla tyst när läraren undervisar, så kan läraren få gå en kurs i röstpedagogik för att lära sig prata i bullriga miljöer.
    Man kan sätta in ljuddämpande skivor i taket. Man kan förse känsliga elever med hörselkåpor. Man kan göra allt utom att begära att de stökiga eleverna faktiskt ska hålla tyst och inte störa undervisningen." www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/i-sverige-far-larare-ofta-finna-sig-i-att-bli-krankta/
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 15:10:38 följande:
    Dessa "småsaker" som de får göra som förskolebarn resulterar i att 9-10-11 åriga flickor springer i smink och klackskor på skolan. Småbarn svär och lever rövare och respekterar inte vuxna utan säger man något får man höra att man är en kärring eller något värre. Ungar får inte lära sig respekt för andra och andras saker utan betraktar världen som sin ägodel och ser sig själva som centrum i universum.
    Men ge mig exempel på dessa saker. Vad är det för saker barnen får bestämma som gör dom till 9-10 åriga vildar. Berätta.
  • Anonym (tjejan)
    Anonym (Vakna) skrev 2015-03-20 14:44:08 följande:

Det är nästa hopplöst att tro att ni är föräldrar här inne. 

Det TS är fakta, många av er gör er barn till monster. Hur fan skall dom ta motgångar i skolan och för den delen i arbetslivet!

Sluta curla och dalta med barnen, barn mår bra av ramar och regler. Visst skall du lyssna på dina barn men inte låta dom bestämma, ditten och datten.

Oj, känner du ALLA här, och alla barnen också! Visste inte att det här var lokalt...har nog hamnat fel då...För jag känner inte dig alls!
  • CissiJissi
    Amanda84 skrev 2015-03-20 13:17:34 följande:

Jag förfasas över den enormt hårda tonen bland barnen på ÖF. Alla barn tar grejer av alla, alla barn mejar ner varandras klosstorn eller duplobyggen, alla gråter och föräldrarna verkar inte göra den minsta ansats till att vägleda sina barn kring vad som är rätt och fel.

Jag läser ditt inlägg och känner inte igen nånting.. Jag tycker det är så konstigt att vi bor i samma land, förmodligen bara några mil ifrån varann, och så är vår bild av öf och föräldrar och barn som natt och dag.

Jag har gått på fyra olika öf i två olika län, är annars i liknande sammanhang som öf väldigt ofta varje vecka och aldrig har jag sett en förälder agera med sin dotter som hon gjorde med skruvmejseln, och aldrig har jag nånsin upplevt sånt kaos på öf som du beskriver. Däremot kan jag helt ärligt säga att så som du agerade och tänkte, så agerar och tänker precis varenda förälder i min omgivning på öf och överallt där jag är med barn och föräldrar.. Så det tyckte jag var märkligt, och väldigt tråkigt att det ska vara så som du beskriver!
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 15:33:15 följande:
    Men ge mig exempel på dessa saker. Vad är det för saker barnen får bestämma som gör dom till 9-10 åriga vildar. Berätta.
    Allt möjligt. De bestämmer när de ska sova, äta, bada, komma in mm. Om de ska göra läxor eller inte. Om mammas lasagne duger till middag eller om hon ska fixa pannkakor istället. De bestämmer om mamma/pappa får åka och träna, om familjen ska hälsa på farfar eller inte osv. Om barnen inte "vill" så anses man ofta kränka dem idag... *kräks*
  • Amanda84
    CissiJissi skrev 2015-03-20 15:54:33 följande:

Jag läser ditt inlägg och känner inte igen nånting.. Jag tycker det är så konstigt att vi bor i samma land, förmodligen bara några mil ifrån varann, och så är vår bild av öf och föräldrar och barn som natt och dag.

Jag har gått på fyra olika öf i två olika län, är annars i liknande sammanhang som öf väldigt ofta varje vecka och aldrig har jag sett en förälder agera med sin dotter som hon gjorde med skruvmejseln, och aldrig har jag nånsin upplevt sånt kaos på öf som du beskriver. Däremot kan jag helt ärligt säga att så som du agerade och tänkte, så agerar och tänker precis varenda förälder i min omgivning på öf och överallt där jag är med barn och föräldrar.. Så det tyckte jag var märkligt, och väldigt tråkigt att det ska vara så som du beskriver!

Skönt att det inte är likadant överallt. Det är oftast samma föräldrar och barn som är på ÖF de dagar som vi går dit. Man kanske skall prova att gå dit en annan dag och se om de föräldrar som är där då är annorlunda. Sist sade vi att vi inte ville gå dit mer eftersom man måste passa på alla andra barn precis hela tiden när de trillat och slår sig. En förälder lämnade till och med sitt barn och gick därifrån och var borta i tjugo minuter. Personalen var riktigt upprörd och sade att det inte är första gången det händer.
  • Rosmarin
    Anonym (märkligt) skrev 2015-03-20 12:44:35 följande:
    Därför att du i flera inlägg beskriver att barn mår bra av att daltas med och att passivaggressiva skuldbelägganden som att "mamma blir ledsen om du inte följer med" är ok. Dn typen av kommunikation sker på ett sätt som barnet inte behärskar och kan tolka för vad det är. Det blir o ärligt och om man nu pratar om dysfunktionell så .. ja det med. Sen anser jag väl att man borde ha mer på fötterna än ett inlägg innan man kallar en familj för dysfunktionell. Så jag är tveksam till den meningen. Sen att du väljer att göra den analysen och dessutom haspla ur dig den till en främmande människa säger kanske lite om resultatet av en viss typ av uppfostran.
    Jag har aldrig sagt det du påstår, och jat delar inte heller den åsikten du beskriver. Apropå att göra analyser av främmande människor... Just saying.

Utifrån det du beskriver om ditt barn så låter det som att barnet mår dåligt pga den miljö barnet lever i. Därför kallade jag situationen dysfunktionell. Alltså en icke fungerande situation. Sen vet jag ju inte mer än du beskrivit, men jag måste ju utgå från det.

Min uppfostran var precis så som du beskriver att du uppfostrar din egen son. Så där föll du på eget grepp tyvärr.

Men nu lägger vi ner detta tjafs tycker jag och ägnar oss åt mer konstruktiva diskussioner (med andra personer då kanske :)

Ha det gott!
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?