• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 06:41:11 följande:
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
    Nu är jag ju då uppväxt under 80-talet. Min mamma tycker att jag har en hårdare uppfostran än vad jag och mitt syskon samt våra vänner hade. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig.
  • Anonym (Ps)
    Tom Araya skrev 2015-03-20 07:51:12 följande:
    Jag håller med om detta, dock med invändningen att jag gärna samtalar, förklarar och diskuterar just för att lära barnen det de saknar, men tills de lärt sig alternativt mognat/utvecklats så pass så bestämmer jag/vuxen/förälder.
    Det är självklar för mig med men tack för att du skrev det.
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 09:41:11 följande:
    Nu är jag ju då uppväxt under 80-talet. Min mamma tycker att jag har en hårdare uppfostran än vad jag och mitt syskon samt våra vänner hade. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig.
    Intressant. Din upplevelse var alltså att den inte var hård (= att föräldrar bestämmer är inget som är skadligt för barn) medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över? Kommer de alls att anse att du uppfostrade dem?
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 09:48:53 följande:
    Intressant. Din upplevelse var alltså att den inte var hård (= att föräldrar bestämmer är inget som är skadligt för barn) medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över? Kommer de alls att anse att du uppfostrade dem?
    Hur kunde du få det till det? Nej jag tycker inte att jag hade en hård uppfostran. Givetvis hade man cykelhjälm, man gick och la sig en viss tid, man åt det som serverades och gillade man inte något så lät man bli att äta just det. Fick såklart ingen bulle istället för middag.
    Mina barn får inte heller en bulle till middag, dom går också och lägger sig när vi anser det vara lämpligt och ska man cykla har man hjälm. Det är liksom ingen skillnad.

Hur menar du med "medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över?"
  • Anonym (märkligt)

Jag har alltid varit noga med att försöka uppfostra mitt barn att visa respekt och lyda Och att det INTE är ok att käfta emot när vi vuxna bestämt något. Jag har inte låtit honom bestämma något annat av vikt än var han gör med sina egna saker i sitt eget rum. Passar inte maten får han vara utan eller äta, Han beter sig exemplariskt normalt sett. Han plockar undan efter maten gör läxorna direkt utan tjat och tar ansvar för sina kamrater och småsyskon. Dessutom tycker jag han verkar relativt harmonisk. Naturligtvis med vissa undantag men överlag riktigt trevlig kille. Varannan vecka är han hos den andra föräldern då har jag fått höra att han käftar emot vägrar göra läxor skriker och gapar. Där vet jag att han får bestämma vad han ska äta. Han får spela tv spel när han vill i stort sett. Den andra föräldern vänder ut och in på sig för att vända hans humör genom att göra "roliga"saker och han klagar ständigt över att ha tråkigt. Tom skolan har sagt att de märker stor skillnad på beteendet från vecka till vecka. Till saken hör väl att den andra föräldern ofta tappar tålamodet och då spårar ut och skriker och gapar på sonen på ett i överkant aggressivt sätt.

Just saying

• Tom Araya
    tankfull skrev 2015-03-20 08:18:00 följande:
    Och där kom till sist det enda inlägget hittills av dig Tom Araya som jag inte håller med om. Samt det där med att "idiotförklara" nån som inte plockar undan efter sig. Inte alls min melodi som förälder kan jag säga!
    Inte min heller, vilket du ser om du läser rätt.
    Jag har alltid lagt ribban högt och utgått ifrån att barn förstår mycket mer än många vuxna tycks tro. Att prata mycket med barnet och förklara saker är tålamodskrävande men oj, vilken skillnad det blir på barnet jämfört med barnet till nån som alltid pekar med hela handen! Och jag menar INTE att det inte finns tillfällen då man måste bestämma över barnet som en auktoritär vuxen.
    Ja, jag håller med dig, barn förstår väldigt mycket om man anstränger sig lite och förklarar, men ibland kan viljan dra åt ett annat håll och då är det pek med hela handen...
    Fostran är för mig att lära barn viktiga saker, inte minst i sociala sammanhang och barn som lärt sig blir mer självständiga och behöver inte bestämmas över på samma sätt hela tiden.

• Tom Araya
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 09:46:09 följande:
    Det är självklar för mig med men tack för att du skrev det.
    Jo, men kanske inte lika självklart för alla.
  • tankfull
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 09:38:13 följande:
    Själv upplever jag exakt motsatsen intressant nog. Barn som kommer i pyjamas, som inte vill gå hem utan ska leka klart tills kompisen slutar mm och mesiga föräldrar som gullar med barnet och "diskuterar".

"Kian mamma blir ledsen om du inte följer med.
    -Jag vill leka.
     Men Kian det går inte. Vi ska gå hem och laga mat.
    - Jag vill inte.
    Snälla Kian du måste förstå att man får inte bara stanna.
    - Jag vill!!!"
    Fast det där är ju bara ett exempel på en argumentation när barnet inte får som det vill och mamman inte säger till ordentligt. Att ge en förklaring till varför man ska gå hem (för att laga mat) tycker jag är bättre än att bara komma med " vi ska gå hem för att JAG säger så", men tonen är helt avgörande. Jag tycker inte att en "mesig" förälder är att likställa med en förälder som i olika sammanhang förklarar saker för barnet och samtalar med det. Att ett barn vill få leka, som i exemplet du tog, är högst förståeligt. Det är det barn vill helst av allt. Ett barn som är kuvat skulle troligtvis inte ens våga uttrycka det den önskar, och det är hemskt. Om man som vuxen ibland tar sig tid att leva i nuet som barn gör och inte alltid ha så bråttom med alla måsten så kan barn och vuxna få ut mycket av samvaron - och det tror jag faktiskt många föräldrar missar. Ett barn som uppfostras till att ständigt lägga sin egen vilja åt sidan blir ju väldigt behagligt för omgivningen, men frågan är hur barnet utvecklas som människa. Visst finns det föräldrar som är "mesar", oftast är det nog de föräldrar som varken orkar med konflikter eller orkar med att förklara saker för barnet.
  • tankfull
    Tom Araya skrev 2015-03-20 00:48:10 följande:
    Det är ju bra om det funkar för dig.
    Jag skulle dock högljutt och skoningslöst idiotförklarat den som inte sänker volymen på tv'n efter att man bett dem max två gånger, inte tar undan sin disk, inte kan skynda sig när det är bråttom, inte brer sina mackor själv o.s.v....om de inte vore barn...de kräver ju lite mer tålamod än så...oftast. Drömmer
    Jaha, jag tänkte nog mer på uttrycket att "idiotförklara" någon, barn som vuxen. Jag gillar inte ordet idiot.  Men vilken vuxen brer inte sina mackor själv? Utgick nog ifrån att du pratade om barn och läste lite för snabbt.  Ursäkta.
  • tankfull
    Tom Araya skrev 2015-03-20 09:59:49 följande:
    Inte min heller, vilket du ser om du läser rätt.
    Jag har alltid lagt ribban högt och utgått ifrån att barn förstår mycket mer än många vuxna tycks tro. Att prata mycket med barnet och förklara saker är tålamodskrävande men oj, vilken skillnad det blir på barnet jämfört med barnet till nån som alltid pekar med hela handen! Och jag menar INTE att det inte finns tillfällen då man måste bestämma över barnet som en auktoritär vuxen.
    Ja, jag håller med dig, barn förstår väldigt mycket om man anstränger sig lite och förklarar, men ibland kan viljan dra åt ett annat håll och då är det pek med hela handen...
    Fostran är för mig att lära barn viktiga saker, inte minst i sociala sammanhang och barn som lärt sig blir mer självständiga och behöver inte bestämmas över på samma sätt hela tiden.

Jag håller helt med dig om att barn som fått en bra grund inte behöver bestämmas över hela tiden! Jag räknar med att min dotter uppför sig som man ska då hon är borta eftersom jag lärt henne vissa grundläggande, sociala regler.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?