• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (märkligt)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:22:19 följande:

Precis det jag menar. Uppfostran har inte hängt med. Käfta emot tycker jag ingen ska göra. Låter väldigt otrevligt. Fråga för att förstå, eller argumentera för sin sak tycker jag alla ska göra.

Varför är det en övertro att man kan diskutera? Självklart måste det vara åldersanpassat. Ett barn som blir lyssnat på utvecklar dock förmågan att diskutera snabbare än de som bara får order och inte får "käfta emot". Det finns forskning på att de förstnämnda barnen även blir intelligentare. Ska leta fram källa...

Jag har alltid varit noga med att försöka uppfostra mitt barn att visa respekt och lyda Och att det INTE är ok att käfta emot när vi vuxna bestämt något. Jag har inte låtit honom bestämma något annat av vikt än var han gör med sina egna saker i sitt eget rum. Passar inte maten får han vara utan eller äta, Han beter sig exemplariskt normalt sett. Han plockar undan efter maten gör läxorna direkt utan tjat och tar ansvar för sina kamrater och småsyskon. Dessutom tycker jag han verkar relativt harmonisk. Naturligtvis med vissa undantag men överlag riktigt trevlig kille. Varannan vecka är han hos den andra föräldern då har jag fått höra att han käftar emot vägrar göra läxor skriker och gapar. Där vet jag att han får bestämma vad han ska äta. Han får spela tv spel när han vill i stort sett. Den andra föräldern vänder ut och in på sig för att vända hans humör genom att göra "roliga"saker och han klagar ständigt över att ha tråkigt. Tom skolan har sagt att de märker stor skillnad på beteendet från vecka till vecka. Till saken hör väl att den andra föräldern ofta tappar tålamodet och då spårar ut och skriker och gapar på sonen på ett i överkant aggressivt sätt. 

Just saying
  • Rosmarin
    Anonym (Barn ska bestämma) skrev 2015-03-20 06:54:58 följande:

Om möjligt ska barnet få bestämma själv, men det betyder inte att man inte uppfostrar barnet.
    När det gäller säkerhet bestämmer den vuxna, exempel cyklar man har man hjälm (gäller även vuxna) och åker man bil sitter man fastspänd. Alla barn jag ser har hjälm när de cyklar, åker sprakcykel, inlines, skidor.
    När det gäller mat undrar jag om TS tänker på vad hn sett ute på t ex caféer? Om man är på ett café kanske det är lugnast för alla om barnet äter något och därför erbjuder man bulle. Hemma kanske man har helt andra regler.

Jag vill tillägga här att barnet ska få bestämma - så länge det inte påverkar någon annan. Gör det det får man kompromissa, precis som vanligt. Barns åsikt är inte mer värd än någon annans, men den är lika mycket värd. Och de ska få bestämma över sig själva i mesta rimliga mån.

Du kanske håller med om detta, vill bara utveckla resonemanget lite (som jag i övrigt håller med om). :)
  • Rosmarin
    tankfull skrev 2015-03-20 08:23:06 följande:
    Oj, vad jag inte håller med!!! Är lärare och träffar barn vars föräldrar kommunicerar med barnen och de som inte har föräldrar som kommunicerar och förklarar. Vilken skillnad det är!!! Och det är INTE barn med föräldrar som bryr sig för mycket som får problem!
  • Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 09:38:13 följande:
    Själv upplever jag exakt motsatsen intressant nog. Barn som kommer i pyjamas, som inte vill gå hem utan ska leka klart tills kompisen slutar mm och mesiga föräldrar som gullar med barnet och "diskuterar".

"Kian mamma blir ledsen om du inte följer med.
    -Jag vill leka.
     Men Kian det går inte. Vi ska gå hem och laga mat.
    - Jag vill inte.
    Snälla Kian du måste förstå att man får inte bara stanna.
    - Jag vill!!!"

Vad exakt är problemet med detta exempel anser du?

Jag utgår från att föräldern inte ger efter, utan att de tillslut går hem.
  • Rosmarin
    Anonym (llll) skrev 2015-03-20 12:14:51 följande:
    Men kunde du säga hora till läraren i skolan och komma undan med det? Kunde du säga till dina föräldrar att du hatar dom och du önskar att dom dog, kalla din mamma för äckel, hora osv. Det är vad dagens barn säger till sina föräldrar. Fick du bestämma vad ni skulle äta till middag och om du inte fick din vilja så slogs du och kallade dina föräldrar för dumma äckel. Detta säger en av mina vänners barn och min vännina säger men lilla gumman säg inte så, mamma blir ledsen. 
    Men det du beskriver här låter ju helt horribelt. Här har något går helt fel. Detta är ju verkligen inte representativt för hur barn beter sig idag, i alla fall inte i min bekantskapskrets.
  • Rosmarin
    Anonym (märkligt) skrev 2015-03-20 12:25:51 följande:
    Jag har alltid varit noga med att försöka uppfostra mitt barn att visa respekt och lyda Och att det INTE är ok att käfta emot när vi vuxna bestämt något. Jag har inte låtit honom bestämma något annat av vikt än var han gör med sina egna saker i sitt eget rum. Passar inte maten får han vara utan eller äta, Han beter sig exemplariskt normalt sett. Han plockar undan efter maten gör läxorna direkt utan tjat och tar ansvar för sina kamrater och småsyskon. Dessutom tycker jag han verkar relativt harmonisk. Naturligtvis med vissa undantag men överlag riktigt trevlig kille. Varannan vecka är han hos den andra föräldern då har jag fått höra att han käftar emot vägrar göra läxor skriker och gapar. Där vet jag att han får bestämma vad han ska äta. Han får spela tv spel när han vill i stort sett. Den andra föräldern vänder ut och in på sig för att vända hans humör genom att göra "roliga"saker och han klagar ständigt över att ha tråkigt. Tom skolan har sagt att de märker stor skillnad på beteendet från vecka till vecka. Till saken hör väl att den andra föräldern ofta tappar tålamodet och då spårar ut och skriker och gapar på sonen på ett i överkant aggressivt sätt. 

Just saying
    Ja det låter ju inte som att någon av er gör riktigt rätt. Du ger dock mer stabilitet till ditt barn, vilket är positivt i sammanhanget.

Ditt exempel har dock inget med mitt inlägg att göra som jag kan se? Varför citerade du mig för att sedan beskriva den dysfunktionella sitationen ditt barn lever i?
  • Anonym (märkligt)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:36:50 följande:

Ja det låter ju inte som att någon av er gör riktigt rätt. Du ger dock mer stabilitet till ditt barn, vilket är positivt i sammanhanget.

Ditt exempel har dock inget med mitt inlägg att göra som jag kan se? Varför citerade du mig för att sedan beskriva den dysfunktionella sitationen ditt barn lever i?

Därför att du i flera inlägg beskriver att barn mår bra av att daltas med och att passivaggressiva skuldbelägganden som att "mamma blir ledsen om du inte följer med" är ok. Dn typen av kommunikation sker på ett sätt som barnet inte behärskar och kan tolka för vad det är. Det blir o ärligt och om man nu pratar om dysfunktionell så .. ja det med. Sen anser jag väl att man borde ha mer på fötterna än ett inlägg innan man kallar en familj för dysfunktionell. Så jag är tveksam till den meningen. Sen att du väljer att göra den analysen och dessutom haspla ur dig den till en främmande människa säger kanske lite om resultatet av en viss typ av uppfostran.
  • nozpa
    Rosmarin skrev 2015-03-20 12:28:09 följande:
    Vad exakt är problemet med detta exempel anser du?

Jag utgår från att föräldern inte ger efter, utan att de tillslut går hem.
    Jag förstår hur du tänker här, men att skuldbelägga barnet "mamma blir ledsen.." är inte rätt.
    Precis som många som uppmanar att barnen att krama mormor annars blir mormor ledsen.
  • Amanda84

Utan att ha läst mer än TS så kan jag hålla med om att det ibland känns hopplöst. Jag och min 8-månader gamla son var på öppna förskolan igår. En flicka i 2-årsåldern kom fram till sonen och sonen ville klappa henne på kinden. ''Klappa försiktigt" sade jag och var hela tiden redo att fånga upp hans hand om han skulle bli hårdhänt. Det blev han inte. Däremot tog han skruvmejseln i plast som flickan hade i handen. Jag sade lugnt att "nej, det där är flickans leksak"och gav tillbaka den till flickan. Min son blev ledsen och jag plockade upp en annan leksak som jag gav till sonen. Flickans mamma blev bestört, tog skruvmejseln från sin dotter och gav till min son med uppmaning om att han är liten och det är synd om honom för att han är ledsen. Hon tyckte att dottern kunde offra sin leksak för att min son inte skulle gråta. Nej, det är inte synd om min son. Han är 8 månader och förstår inte att han inte får ta andras grejer, men det är ju det som jag försöker lära honom. Han blir inte ett dugg hjälpt om andra get tillbaka grejerna till honom för att han börjar gråta. Dessutom blev han lugn på en sekund när han fick bilen i sin hand. Och vad lär sig flickan av agerandet? Att andra barn har rätt att ta de saker som hon leker med?

Jag förfasas över den enormt hårda tonen bland barnen på ÖF. Alla barn tar grejer av alla, alla barn mejar ner varandras klosstorn eller duplobyggen, alla gråter och föräldrarna verkar inte göra den minsta ansats till att vägleda sina barn kring vad som är rätt och fel.

• Anonym (Vakna)

Det är nästa hopplöst att tro att ni är föräldrar här inne. 

Det TS är fakta, många av er gör er barn till monster. Hur fan skall dom ta motgångar i skolan och för den delen i arbetslivet!

Sluta curla och dalta med barnen, barn mår bra av ramar och regler. Visst skall du lyssna på dina barn men inte låta dom bestämma, ditten och datten.

Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?