• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-19 11:48:10 följande:
    Jag tittade på inslaget men förstår inte vad du menar?
    Förstår du inte vad han säger eller vad menar du? Inslaget handlar främst om äldre barn men även yngre och hur skärmtid påverkar deras hjärnor. Hur hjärnan fungerar påverkar i sin tur hur man klarar av att hantera känslor och ex. motgångar som att få ett nej någon gång.
  • tankfull
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 12:04:29 följande:
    Förstår du inte vad han säger eller vad menar du? Inslaget handlar främst om äldre barn men även yngre och hur skärmtid påverkar deras hjärnor. Hur hjärnan fungerar påverkar i sin tur hur man klarar av att hantera känslor och ex. motgångar som att få ett nej någon gång.
    Jag tyckte inte att det var särskilt tydligt uttryckt att skärmtiden påverkar barns känslor och hur de kan hantera motgångar? Låter lite som att du drar dina alldeles egna slutsatser tycker jag. Mannen i inslaget pratade mest om inlärning och brus. Att det kan vara stressande med ständigt brus ifrån TV:n och att det kan vara positivt att läsa information i pappersform. Att ett barn inte kan ta ett nej har nog med helt andra saker att göra.
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-19 12:40:13 följande:
    Jag tyckte inte att det var särskilt tydligt uttryckt att skärmtiden påverkar barns känslor och hur de kan hantera motgångar? Låter lite som att du drar dina alldeles egna slutsatser tycker jag. Mannen i inslaget pratade mest om inlärning och brus. Att det kan vara stressande med ständigt brus ifrån TV:n och att det kan vara positivt att läsa information i pappersform. Att ett barn inte kan ta ett nej har nog med helt andra saker att göra.
    Nej och jag påpekade att det var en studie jag nyss har läst men att det där är klokt att se. Föräldrars val att bestämma eller inte bestämma över bara en sådan sak som att inte använda platta, mobil eller se tv i mer än 1-2 timmar totalt per dag påverkar barnens utveckling beroende på föräldrarnas val!
  • Anonym (Oartiga vuxna)

En grej som jag har lagt märke till väldigt mycket senaste tiden (antagligen för att jag själv är förälder nu) är att det är inte konstigt att barn/ungdomar beter sig ganska illa nuförtiden. Jag jobbar i mataffär och sitter mycket i kassan. Och vuxna människor (långt ifrån alla men många) är så sjukt oartiga och ganska otrevliga. Säger inte hej, inte tack, tar inte ur hörlurarna, pratar/pillar i/på telefonen osv. Barn gör som vi gör! Sluta klaga på barn/ungdomar enbart utan titta även på vuxnas beteende! Som sagt, inte konstigt att barn/ungdomar blir som dom blir.

• tankfull
    Anonym (Oartiga vuxna) skrev 2015-03-19 13:21:15 följande:

En grej som jag har lagt märke till väldigt mycket senaste tiden (antagligen för att jag själv är förälder nu) är att det är inte konstigt att barn/ungdomar beter sig ganska illa nuförtiden. Jag jobbar i mataffär och sitter mycket i kassan. Och vuxna människor (långt ifrån alla men många) är så sjukt oartiga och ganska otrevliga. Säger inte hej, inte tack, tar inte ur hörlurarna, pratar/pillar i/på telefonen osv. Barn gör som vi gör! Sluta klaga på barn/ungdomar enbart utan titta även på vuxnas beteende! Som sagt, inte konstigt att barn/ungdomar blir som dom blir.

Jag håller verkligen med! Himla trist med vuxna som beter sig oartigt! Många svär friskt också, undrar vad de säger till sina barn om de tar efter...
  • yesboxi

Vet precis vad du menar ts! Håller med dig! Dock har jag fått uppfattningen att denna (brist på) uppfostran främst finns hos föräldrar födda runt 60- och 70-talet. 80- och 90-talisterna är mer konservativa. Inte alla men många. Skönt att trenden verkar vända igen för fri uppfostran är varken bra för barnet, föräldrarna eller för samhället i stort.

• yesboxi

Men till föräldrar som inte vågar säga till sina barns försvar, så kan jag säga att det troligtvis beror på att man som förälder har en oerhört stor press på sig. Du blir hela tiden kontrollerad genom BVC, förskola, skola, fritids m.m. samt att du när som helst kan bli anmäld till socialtjänsten, oavsett om det är berättigat eller inte. Kort och gott, föräldrar är rädda för att säga till sina barn idag. Man vill inte riskera en anmälan på sig.

• nevermind

En sak som jag tycker är görkul:

Familjer lämnar brickorna på borden på Donken, men sen blir föräldrarna förmodligen skitsura på barnen när de inte tar bort tallriken efter sig hemma. Idioter.

• Rosmarin
    Scoops skrev 2015-03-19 10:22:24 följande:
    Jag håller inte med dig. Man har ju i alla tider gnällt över alla andras ouppfostrade barn liksom.

He va int' bätter förr som man säg där ja' kom fra.
    "Det var bättre förr och ju för desto bättre."

:)

TS. Förr uppfostrade man barn för att leva i ett auktoritärt samhälle där man lydde de som var högre i rang utan att ifrågasätta. Då passade en auktoritär uppfostran fint.

Idag förväntas vuxna kunna resonera, ta egna beslut och lyssna på andra. Då passar ett mindre auktoritärt och inkluderande sätt att uppfostra. För de som är vana vid den gamla skolan kan detta uppfattas som curling.

Sen finns det ju självklart de föräldrar som verkligen curlar sina barn, men de är i minoritet. Tror dock att pendeln kanske svängde lite för långt ett tag där under 70-talet med den fria uppfostran. Men det är väl inte direkt någon som sysslar med det idag.
  • Rosmarin
    Donum skrev 2015-03-19 10:40:21 följande:

"Förr"?

När jag var liten så cyklade ingen med hjälm och det blev lag på hjälm för barn under 15 år först 2005. Och med det vill jag ha sagt att när man säger att det var bättre förr så beror det ofta på dåligt minne. ;)

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?