• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (Petra30+)
    tankfull skrev 2015-03-19 09:58:28 följande:

Men det är väl jätteolika hur föräldrar uppfostrar sina barn?! Det finns föräldrar som är släpphänta för att de inte orkar ta konflikter och det finns föräldrar som säger nej till barnen utan att reflektera varför. Jag låter min dotter ta en del beslut och lyssnar på hennes vilja eftersom jag tror att hon blir mer självständig om hon lär sig tänka efter själv och inte jämt ha nån som tar besluten åt henne. Därmed inte sagt att hon får bestämma ALLT! Det var någon som sa en sak jag tycker är klokt: "Jag låter mitt barn bestämma om han vill ta på sig den blå eller den gröna pyamasen. Att det är sovdags och att han ska gå och lägga sig är det inget snack om." Ungefär så försöker jag tänka som förälder! Det finns absolut kassa föräldrar i dag men det fanns det förr också! Hur tänker du då TS? Vad är det som gör att du tycker det var bättre förr?

Ja det har du rätt i. Man är ju olika som föräldrar. T ex har jag en i närheten som när hon stänger av teven för barnet (förklarar först att det är dags att sluta titta) så skriker barnet (som hesa fredrik) i 5 minuter i sträck. Då blir barnet kramat tills det slutar skrika. Barnet är 4 år.
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-19 09:58:28 följande:

Men det är väl jätteolika hur föräldrar uppfostrar sina barn?! Det finns föräldrar som är släpphänta för att de inte orkar ta konflikter och det finns föräldrar som säger nej till barnen utan att reflektera varför. Jag låter min dotter ta en del beslut och lyssnar på hennes vilja eftersom jag tror att hon blir mer självständig om hon lär sig tänka efter själv och inte jämt ha nån som tar besluten åt henne. Därmed inte sagt att hon får bestämma ALLT! Det var någon som sa en sak jag tycker är klokt: "Jag låter mitt barn bestämma om han vill ta på sig den blå eller den gröna pyamasen. Att det är sovdags och att han ska gå och lägga sig är det inget snack om." Ungefär så försöker jag tänka som förälder! Det finns absolut kassa föräldrar i dag men det fanns det förr också! Hur tänker du då TS? Vad är det som gör att du tycker det var bättre förr?

Barn säger till när de är mogna att hantera självständighet utan att riskera att ta skada för att misslyckas. Många barn är väldigt självständiga och skriker, slår, bestämmer och kan inte alls föra sig i det normala samhället. Hur ska det gå när dessa gullebarn kommer in i skolan och inte får bestämma längre?
  • Anonym (Petra30+)

Bör tilläggas att 5 minuters vrål är i kortaste laget. Blir barnet inte kramat kan det skrika i 30 minuter eller mer.

• Scoops

Fast så var det för vissa familjer även när jag var liten. Tror att det beror mer på i vilka kretsar / områden du rör dig än med uppfostringstrender...

• Anonym (Ps)
    Scoops skrev 2015-03-19 10:04:22 följande:

Fast så var det för vissa familjer även när jag var liten. Tror att det beror mer på i vilka kretsar / områden du rör dig än med uppfostringstrender...

Det var mer ovanligt förr. Nu rör jag mig i blandade kretsar och de som kommer från mer välutbildade/välbeställda familjerna kan uppföra sig på restaurang men de härjar fritt när föräldrarna sitter inne och dricker latte med plattan som sällskap.
  • viseversa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:54:01 följande:
    Jag ser det dagligen. Morsor och farsor som inte orkar ta en diskussion med barnen utan låter dem gå i pyjamas till förskolan. Barn som inte vill komma in och äta utan som får stanna ute och leka, barn som slår andra och i bästa fall ser föräldern det och säger lamt att "Jag vet att du blir ledsen Ozchar men man får inte slå på andra barn."!
    Jaha? Vad kan hända om man går med pyjamas till förskolan menar du? Kan man bli förgiftad och dö?

Tror du man svälter ihjäl om man inte äter middag en dag? Och hur menar du att man ska säga till barn som slåss? Slå dom tillbaka eller?! Klart man säger till när van slåss.

Jag har 4 barn själv och väljer mina strider, jag väljer hellre en lugn morgon än ett bråk om att barnet vill ha sin pyjamas på sig till förskolan faktiskt. Eftersom det inte är farligt att ha pyjamas på sig så känner inte jag att det är en fight värd att ta.

Inte heller om dom inte vill äta middag. "Nehe liksom? Då får du väl vara hungrig. Det är din förlust" MEN dom svälter inte ihjäl.

Däremot tar jag INGA diskutioner vad gäller säkerheten. Dom får inte cykla utan hjälm bada utan puffar eller åka bil utan bilbarnstol. Så på vissa saker är jag stenhård men på andra känns det onödigt att bråka om då det bara är bagateller ändå.
  • Anonym (Petra30+)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:54:01 följande:
    Jag ser det dagligen. Morsor och farsor som inte orkar ta en diskussion med barnen utan låter dem gå i pyjamas till förskolan. Barn som inte vill komma in och äta utan som får stanna ute och leka, barn som slår andra och i bästa fall ser föräldern det och säger lamt att "Jag vet att du blir ledsen Ozchar men man får inte slå på andra barn."!
    Fast jag tycker det där med mat är klurigt. Vissa föräldrar vill nämligen att deras barn ska äta HELA tiden! Frukost-mellis-frukt-lunch-frukt-mellis-yoghurt-middag-kvällsmat. Och sen oroar de sig för att barnen inte äter ordentligt vid lunch och middag! Och det blir ett jäkla tjat om att äta hela tiden!
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 09:40:03 följande:

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

Jag ser föräldrar ja sig över att livspusslet inte går ihop. Samtidigt lagar de två olika rätter till barnen och en annan rätt till sig själva - varje kväll! Barn 1 gillar bara fisk. Barn 2 äter absolut inte fisk och bara vissa grönsaker och bara vissa bitar av en viss sots kött. Suck!
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-19 10:20:08 följande:
    Jag ser föräldrar ja sig över att livspusslet inte går ihop. Samtidigt lagar de två olika rätter till barnen och en annan rätt till sig själva - varje kväll! Barn 1 gillar bara fisk. Barn 2 äter absolut inte fisk och bara vissa grönsaker och bara vissa bitar av en viss sots kött. Suck!
    'Oja sig' menade jag
  • Scoops
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 10:08:39 följande:
    Det var mer ovanligt förr. Nu rör jag mig i blandade kretsar och de som kommer från mer välutbildade/välbeställda familjerna kan uppföra sig på restaurang men de härjar fritt när föräldrarna sitter inne och dricker latte med plattan som sällskap.
    Jag håller inte med dig. Man har ju i alla tider gnällt över alla andras ouppfostrade barn liksom.

He va int' bätter förr som man säg där ja' kom fra.
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?