• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (Ps)
    nozpa skrev 2015-03-20 09:52:40 följande:
    Hur kunde du få det till det? Nej jag tycker inte att jag hade en hård uppfostran. Givetvis hade man cykelhjälm, man gick och la sig en viss tid, man åt det som serverades och gillade man inte något så lät man bli att äta just det. Fick såklart ingen bulle istället för middag.
    Mina barn får inte heller en bulle till middag, dom går också och lägger sig när vi anser det vara lämpligt och ska man cykla har man hjälm. Det är liksom ingen skillnad.

Hur menar du med "medan du låter dina barn bestämma det mesta hemma för att ha mer att bestämma över?"
    Då är det kanske inte dig och dina barn jag pratar om i tråden?
  • Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-20 10:29:10 följande:
    Fast det där är ju bara ett exempel på en argumentation när barnet inte får som det vill och mamman inte säger till ordentligt. Att ge en förklaring till varför man ska gå hem (för att laga mat) tycker jag är bättre än att bara komma med " vi ska gå hem för att JAG säger så", men tonen är helt avgörande. Jag tycker inte att en "mesig" förälder är att likställa med en förälder som i olika sammanhang förklarar saker för barnet och samtalar med det. Att ett barn vill få leka, som i exemplet du tog, är högst förståeligt. Det är det barn vill helst av allt. Ett barn som är kuvat skulle troligtvis inte ens våga uttrycka det den önskar, och det är hemskt. Om man som vuxen ibland tar sig tid att leva i nuet som barn gör och inte alltid ha så bråttom med alla måsten så kan barn och vuxna få ut mycket av samvaron - och det tror jag faktiskt många föräldrar missar. Ett barn som uppfostras till att ständigt lägga sin egen vilja åt sidan blir ju väldigt behagligt för omgivningen, men frågan är hur barnet utvecklas som människa. Visst finns det föräldrar som är "mesar", oftast är det nog de föräldrar som varken orkar med konflikter eller orkar med att förklara saker för barnet.
    Ja det är ett exempel av många. Barnet vill inte gå hem, mamman bestämmer inte, barnet får göra som hen vill.

Det finns många exempel. Det är inte svart eller vitt.. Att bestämma saker som rör uppfostran, kost, hälsa, rutiner osv hör till föräldrarollen, det är inte barnets ansvar. Med ålder kommer ökat argumenterande och självbestämmande.
  • nozpa
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 10:58:28 följande:
    Nej, och jag tror inte att det är dagens föräldrar du pratar om. Det du pratar om har folk pratat om i alla tider. Det finns olika människor, människor gör olika. Sedan vilket årtionde det är är liksom skitsamma.
  • Anonym (Japp)

Jag tror tyvärr du har rätt, inte alla föräldrar dock, men många.
    Jag vistas ofta i en idrottsanläggning där utövarnas åldrar skiftar kraftigt. 
    Stör mig mycket på barn som bryter mot de få men enkla säkerhetsregler som finns och därmed utsätter sig själva och andra för fara. 
    Dock ännu mer på deras föräldrar som sitter i fiket med sina laptops och försöker se viktiga ut istället för att se till att deras barn sköter sig (det är egentligen 12-årsgräns för att barn ska få vara är ensamma men det fattar inte föräldrarna). 

Dock säger jag alltid åt barn som inte följer reglerna, problemet är att de inte lyder om man inte säger till på skarpen, dvs det räcker inte att bara säga till utan man måste nästan ryta till och bli arg innan de faktiskt gör som man säger åt dem.

Frågan är dock om det är barnen som inte lärt sig att lyda, eller vi vuxna som nuförtiden är alltför "trevliga" i vårt sätt att vara mot barn vilket gör att barnen inte uppfattar vad man egentligen menar.

• LitenLarv
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-19 10:02:57 följande:
    Barn säger till när de är mogna att hantera självständighet utan att riskera att ta skada för att misslyckas. Många barn är väldigt självständiga och skriker, slår, bestämmer och kan inte alls föra sig i det normala samhället. Hur ska det gå när dessa gullebarn kommer in i skolan och inte får bestämma längre?
    Och vem är det som lär barnen att det är ett misslyckande?

Är för övrigt så in i h-e trött på allt tjat om curling.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • KäntBärtil
    Jag såg inte en cykelhjälm (förutom på TV) förrän i vuxen ålder.
    Vi hade aldrig bilbälte i baksätet och sov i bakluckan på kombin vid långresor.
    Vi klättrade i träd och åkte på isflaken forsen bakom kraftstationen.
    Hade vi tråkigt tände vi eld på ett träd och tog kort när brandkåren kom och släckte.
    Vi kastade ägg på grannens hus och körde moped inne hos grannen när föräldrarna var bortresta.
    Åkte slalom i fjällen utan hjäm och snowracer i steniga backar utan hjäm.
    Åkte skridskor på isrinken och BMX nerför livsfarligt branta och steninga backar utan hjälm.
    Skateboard och rollerskates på allmän bilväg och på Graningekängorna efter bussen på vintern. 

Fördelen med förr i tiden var att allt var bättre och att det aldrig hände några olyckor och att allt dessutom är inramat i ett rosa fluffskimmer.
  • Anonym (llll)
    KäntBärtil skrev 2015-03-20 12:10:58 följande:
    Jag såg inte en cykelhjälm (förutom på TV) förrän i vuxen ålder.
    Vi hade aldrig bilbälte i baksätet och sov i bakluckan på kombin vid långresor.
    Vi klättrade i träd och åkte på isflaken forsen bakom kraftstationen.
    Hade vi tråkigt tände vi eld på ett träd och tog kort när brandkåren kom och släckte.
    Vi kastade ägg på grannens hus och körde moped inne hos grannen när föräldrarna var bortresta.
    Åkte slalom i fjällen utan hjäm och snowracer i steniga backar utan hjäm.
    Åkte skridskor på isrinken och BMX nerför livsfarligt branta och steninga backar utan hjälm.
    Skateboard och rollerskates på allmän bilväg och på Graningekängorna efter bussen på vintern. 

Fördelen med förr i tiden var att allt var bättre och att det aldrig hände några olyckor och att allt dessutom är inramat i ett rosa fluffskimmer.
    Men kunde du säga hora till läraren i skolan och komma undan med det? Kunde du säga till dina föräldrar att du hatar dom och du önskar att dom dog, kalla din mamma för äckel, hora osv. Det är vad dagens barn säger till sina föräldrar. Fick du bestämma vad ni skulle äta till middag och om du inte fick din vilja så slogs du och kallade dina föräldrar för dumma äckel. Detta säger en av mina vänners barn och min vännina säger men lilla gumman säg inte så, mamma blir ledsen. 
  • Förtryckt
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 10:58:28 följande:

Vilka är det då? Socialgrupp tre?
    ---
  • KäntBärtil
    Anonym (llll) skrev 2015-03-20 12:14:51 följande:
    Men kunde du säga hora till läraren i skolan och komma undan med det? Kunde du säga till dina föräldrar att du hatar dom och du önskar att dom dog, kalla din mamma för äckel, hora osv. Det är vad dagens barn säger till sina föräldrar. Fick du bestämma vad ni skulle äta till middag och om du inte fick din vilja så slogs du och kallade dina föräldrar för dumma äckel. Detta säger en av mina vänners barn och min vännina säger men lilla gumman säg inte så, mamma blir ledsen. 

"Men kunde du säga hora till läraren i skolan och komma undan med det?"

Nej för det var en gravt alkoholiserad man.

"Kunde du säga till dina föräldrar att du hatar dom och du önskar att dom dog, kalla din mamma för äckel, hora osv."

Nej för mamma var på jobbet och pappa bortrest.

"Det är vad dagens barn säger till sina föräldrar."

Inte mina barn. Vi kramas varje dag och skojar och hjälps åt. 

"Fick du bestämma vad ni skulle äta till middag och om du inte fick din vilja så slogs du och kallade dina föräldrar för dumma äckel."

Jag valde själv vad jag skulle laga till åt mig och lillebrorsan om inte det fanns rester att värma i micron (vi hade en redan 1981).

"Detta säger en av mina vänners barn och min vännina säger men lilla gumman säg inte så, mamma blir ledsen."

Hon vill väl inte bli påmind om sitt jobb när hon är ledig? Jag skulle också bli ledsen om mina barn kallade mig IT-hora (jobbar med det till vardags) när jag är ledig. 

• Rosmarin
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 06:41:11 följande:
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
    Precis det jag menar. Uppfostran har inte hängt med. Käfta emot tycker jag ingen ska göra. Låter väldigt otrevligt. Fråga för att förstå, eller argumentera för sin sak tycker jag alla ska göra.

Varför är det en övertro att man kan diskutera? Självklart måste det vara åldersanpassat. Ett barn som blir lyssnat på utvecklar dock förmågan att diskutera snabbare än de som bara får order och inte får "käfta emot". Det finns forskning på att de förstnämnda barnen även blir intelligentare. Ska leta fram källa...
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?