• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-19 21:14:21 följande:
    "Det var bättre förr och ju för desto bättre."

:)

TS. Förr uppfostrade man barn för att leva i ett auktoritärt samhälle där man lydde de som var högre i rang utan att ifrågasätta. Då passade en auktoritär uppfostran fint.

Idag förväntas vuxna kunna resonera, ta egna beslut och lyssna på andra. Då passar ett mindre auktoritärt och inkluderande sätt att uppfostra. För de som är vana vid den gamla skolan kan detta uppfattas som curling.

Sen finns det ju självklart de föräldrar som verkligen curlar sina barn, men de är i minoritet. Tror dock att pendeln kanske svängde lite för långt ett tag där under 70-talet med den fria uppfostran. Men det är väl inte direkt någon som sysslar med det idag.
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
  • Anonym (Asta)
    pica pica skrev 2015-03-19 23:20:35 följande:

Slutsats: mer spiraler och andra preventivmedel åt (kvinn)folket! Färre barn, färre problemCool

OCH MER kondomer till manfolket.
  • Anonym (Asta)

Jag tycker att man som förälder ska bestämma nästan allt när man har ett litet barn. Man behöver inte ställa 20 frågor. -"Ska vi ta den röda overallen eller den blå"?
    "ska du ha bulle och en banan i matsäcken eller äpple och macka"? etc etc etc etc

• Anonym (Barn ska bestämma)

Om möjligt ska barnet få bestämma själv, men det betyder inte att man inte uppfostrar barnet.
    När det gäller säkerhet bestämmer den vuxna, exempel cyklar man har man hjälm (gäller även vuxna) och åker man bil sitter man fastspänd. Alla barn jag ser har hjälm när de cyklar, åker sprakcykel, inlines, skidor.
    När det gäller mat undrar jag om TS tänker på vad hn sett ute på t ex caféer? Om man är på ett café kanske det är lugnast för alla om barnet äter något och därför erbjuder man bulle. Hemma kanske man har helt andra regler.

• Tom Araya
    CissiJissi skrev 2015-03-20 06:37:52 följande:

Just de tre exemplen i ts känner jag att det är viktigt att vi bestämmer åt barnet. Men där det inte är någon fara eller risk får barnet mycket frihet till självständighet och vilja, men aldrig på kompromiss av någons säkerhet etc.

Det kan ju finnas mer än säkerhet som är viktigt och som vissa barn inte alltid tänker på: hänsyn, andras vilja, tider/tidspassning, hälsa, hygien mm.
    Sedan kan det ju vara så att mycket av detta har barnen lärt sig och då känns det ju inte som att det är något man bestämmer....då kommer man in på självständighet som du också nämner...

Här hemma skulle exempelvis kosten bli väldigt ensidig om barnen alltid fick bestämma.
  • Tom Araya
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 06:41:11 följande:
    Jag är enormt imponerad *ironi* av de här föräldrarnas övertro på sina barns logiska resonemang och långsiktiga tänkande. Det finns liksom inte på många år men ändå envisas vissa med att samtala och diskutera...
    Jag håller med om detta, dock med invändningen att jag gärna samtalar, förklarar och diskuterar just för att lära barnen det de saknar, men tills de lärt sig alternativt mognat/utvecklats så pass så bestämmer jag/vuxen/förälder.
  • tankfull
    Tom Araya skrev 2015-03-20 01:11:02 följande:
    Skrattande
    Och där kom till sist det enda inlägget hittills av dig Tom Araya som jag inte håller med om. Samt det där med att "idiotförklara" nån som inte plockar undan efter sig. Inte alls min melodi som förälder kan jag säga!
    Jag har alltid lagt ribban högt och utgått ifrån att barn förstår mycket mer än många vuxna tycks tro. Att prata mycket med barnet och förklara saker är tålamodskrävande men oj, vilken skillnad det blir på barnet jämfört med barnet till nån som alltid pekar med hela handen! Och jag menar INTE att det inte finns tillfällen då man måste bestämma över barnet som en auktoritär vuxen.
  • tankfull
    Anonym (Ps) skrev 2015-03-20 06:41:11 följande:
    Jag jämför inte idag med år 1900 utan snarare 1980. Så auktoritärt var det inte men barn fick i normalfallet göra som föräldrar, lärare, grannar osv sa utan att käfta emot.

Oj, vad jag inte håller med!!! Är lärare och träffar barn vars föräldrar kommunicerar med barnen och de som inte har föräldrar som kommunicerar och förklarar. Vilken skillnad det är!!! Och det är INTE barn med föräldrar som bryr sig för mycket som får problem!
  • Anonym (llll)

Svenskar har slutat uppfostra sina barn. O allt tack vare genus och sånt skit. Hen och gud vet vad mer. 

• Anonym (Ps)
    tankfull skrev 2015-03-20 08:23:06 följande:
    Oj, vad jag inte håller med!!! Är lärare och träffar barn vars föräldrar kommunicerar med barnen och de som inte har föräldrar som kommunicerar och förklarar. Vilken skillnad det är!!! Och det är INTE barn med föräldrar som bryr sig för mycket som får problem!
    Själv upplever jag exakt motsatsen intressant nog. Barn som kommer i pyjamas, som inte vill gå hem utan ska leka klart tills kompisen slutar mm och mesiga föräldrar som gullar med barnet och "diskuterar".

"Kian mamma blir ledsen om du inte följer med.
    -Jag vill leka.
     Men Kian det går inte. Vi ska gå hem och laga mat.
    - Jag vill inte.
    Snälla Kian du måste förstå att man får inte bara stanna.
    - Jag vill!!!"

Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?