• Anonym (Ps)

Uppfostrar man inte barn längre?

Jag har i flera år sett en alltmer utbredd trend från att föräldrar uppfostrade sina barn till att barnen bestämmer själva. Det känns konstigt att föräldrar har slutat ta ansvar och forma barnen så att de klarar sig i ett samhälle som blir allt tuffare.

Exempel:
    Förr köpte föräldrar en cykel och cykelhjälm och hjälmen var ett villkor för att cykeln fick användas. Idag väljer barnet cykel och cykelhjälm och barn behandlar sina cyklar brutalt, cyklar överallt och glömmer ofta hjälmen.

Förr bestämde föräldrar vad barnen skulle äta, passade det inte blev barnet utan. Idag ser man föräldrar som försöker truga på barnet en smörgås, men barnet vägrar och får en bautabulle istället.

Förr bestämde föräldrar läggtiden. Idag beklagar sig föräldrar över att barnprogrammen slutar så sent och att det är omöjligt att få barnen att lägga sig innan de har slutat.

• Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?
  • Rosmarin
    Tom Araya skrev 2015-03-20 22:35:43 följande:
    Fast om sonen slår lillasyster och jag säger åt sonen att inte göra det så blir det automatiskt en skuldbeläggning i och med att jag tydligt uttryckt att han gjort fel.
    Det finns heller inget rätt att visa när det är saker man bara inte ska göra.

Är det inte bra att försöka få barn att förstå känslor hos andra när de bemöts av olika beteenden?

Är det inte så att det är just känslan av skuld som får människor att avstå från illa handlingar, i den mån de gör det?
    Varför ska man mörka med att det gör ont att bli slagen och att lillasyster blir ledsen då?

Jag har upplevt barn som fått en fostran där skuldbeläggning undvikits och där har resultatet blivit att allt som händer är någon annans fel, t.o.m. döda ting kan få skulden. Barnet välter ett glas: "-fast det var inte mitt fel, det var glaset".
    Du får närmare redogöra för det positiva i detta.
    Det sista du skriver känner jag inte alls igen. Låter snarare som att barnet försöker bli av med skuld som den känner kommer riktas mot den.

Alternativet till att skuldbelägga skrev jag ju ovan. Berätta hur man ska göra istället.
  • Vinterankan

Jag och mina syskon uppfostrar våra barn med mycket mer regler och mer fokus på bra uppförande och "artighet" än vad vi själva hade som barn. Och vår uppfostran var rätt standard för området vi växte upp i, en del hade strängare föräldrar och en del hade slappare. Mina barn ligger helt klart i den slappare delen vad gäller uppfostran jämfört med grannbarnen. Området jag växt upp i och området jag bor i är likvärdiga, typ lite dyrare medelklassområden.

Min mamma som var lärare brukade de sista 10 åren innan pension prata mycket om hur väluppfostrade hennes elever var. Jag tror att mycket av pratet om att det generellt är sämre uppfostran nu än förut bygger på falska bilder om att det var bättre förr.

• kenneth768768
    Rosmarin skrev 2015-03-20 22:43:36 följande:
    Det sista du skriver känner jag inte alls igen. Låter snarare som att barnet försöker bli av med skuld som den känner kommer riktas mot den.

Alternativet till att skuldbelägga skrev jag ju ovan. Berätta hur man ska göra istället.
    "I stället för att slå lillasyster, krama henne i stället" menar du?

Men då får ju inte barnet nån djupare förståelse för effekten av att slåss, dvs varför man inte slåss, är inte det en nackdel? Det blir en utantill-läxa. "Hur var det nu, mamma sa att...jag skulle krama?"

"Att slåss gör ont och det får man inte därför", är det ett skuldbeläggande?

Och effekten av det är, att barnet som får denna information blir trasigt?

• karr3

jag håller med.

då jag var ung så lekte jag vatten krig, och "krig" med trä vapen som min morfar hade gjort till oss, vi sköt även med pilbågar som min morfar hade fixat ihop. 
    vi hade snöbollskrig och var allmänt aktiva utomhus. 

jag fick min första fungerande mobiltelefon när jag var 15 år gammal, för mina föräldrar ansåg att jag inte behöver mobiltelefon innan jag är nog gammal

jag som liten var tvungen att gå och lägga mig i tid, när jag var väldigt ung var jag tvungen att va i säng vid 8, sen då jag vart äldre så höjdes tiden såklart till 10-12. 

och idag.. ta mina kusiners barn som exempel. 

de fick en iphone och ipad direkt då de kunde gå. jag vet även att deras barn går och lägger sig då de vill, vilket oftast är runt 12-2 på natten. 

jag vet också att dessa 2 pojkar sitter uppe och spelar datorspel som även jag spelar och de är idag 13 och 7 år gammal. som jag sagt tidigare, då jag var i deras ålder så lekte jag utomhus och spelade hockey,fotboll och basket. 

men tänk såhär... fråga din mamma eller pappa va de gjorde då de var unga? de tycker säkert att de vi gjorde va väldigt konstigt också. 

vi tycker att vår uppväxt är det rätta eftersom det är så vi gjorde det på vår tid.
     dagens barn har bättre teknik och "bättre" grunder än vad vi hade då, och det hakar nya föräldrar på.  jag kan garantera att om 20-30 år så kommer dessa ipad -iphone fanatikers barn vara lika förvånade över att deras föräldrar använde något som hete ipad och iphone under deras uppväxt.

• Mymlan L

Jag har aldrig umgåtts så mycket med andra föräldrar när mina barn var små.
    Så jag kan då inte utgå från annat än min egen familj och mina barn.
    Det där med vägra äta olika saker känner jag över huvud taget inte igen i min familj. Mina barn har alltid ätit allt som ställts fram. Många smaker har haft en kortare eller längre inkörsperiod. Så var det till exempel med tortilla och tacos med alla tillbehör. Det tog säkert fem-sex gånger innan de började uppskatta den maten. Senare började de älska den - om man nu kan älska mat.

Själv har jag alltid ätit allt. Varit nyfiken. Provat och velat veta mer och velat ha recept. Naturligtvis smittar detta förhållningssätt till mat av sig på ens barn. De gör som deras förälder gör. 

När jag var liten hade vi varken bilbälte eller cykelhjälm. Det var liksom inte uppfunnet än. 
    När mina barn blev stora nog att cykla, fanns hjälmlagen redan och en av mina klasskompisars bror är hjärnkirurg som hörs i radio och ses på tv ibland. Hans berättelser - och andras - har självklart fått både mig och andra att begripa varför hjälm är livsviktigt. 
    Så när barnen skulle börja cykla började även jag med hjälm. Nu cyklar jag ju knappt något alls sedan barnen föddes. Men jag var ju deras förebild, så det var bara att visa hur man gör.
    Det där med läggtiden kan jag till vis del känna igen, men det beror på att mina barn är två olika individer, med sina respektive svårigheter och läggning. Medicinska hinder har gjort att det ena barnet har svårt att somna, lägga sig i bra tid och inte vända på dygnet. Senare har studieval och intressen/yrke gjort det barnet till en utpräglad nattuggla.
    Det andra barnet har lagt sig när tröttheten kommit smygande. Och det har alltid varit i bra tid.
    Så olika kan barn vara. Trots att jag som förälder alltid har funnits där som ledare och hjälpare.
    Något mina barn har lärt sig betydligt mycket bättre än jag gjorde när jag var barn och ung, är att inte ta vuxnas ord som lag, utan protestera när en vuxen trycker ner, missbrukar sin auktoritet och kränker en yngre individ. 
    När jag var barn lydde vi fyra syskon alltid våra föräldrar och andra vuxna, även om deras agerande var fel. Vi ifrågasatte inte ens oförrätter, vilket dagens barn är betydligt duktigare på att göra. Åtminstone många av dem. 

För mig personligen är det viktigaste att mina barn klarar sig själva så fort de är mogna för det. Mitt äldsta barn reste själv ut i Europa vid 17 års ålder. Korta resor visserligen, men inte alla släpper iväg sina barn helt ensamma till okända städer och nya miljöer.
    Nu klarar de ju problemlösning och socialt samspel sedan många år tillbaks, så jag vet att de är kapabla att ta ansvar för varandra och sig själva. Nu är de nyss fyllda 21 och 19. Som förälder anser jag att de är mitt ansvar tills jag dör, vilket nog inte alla håller med om. 
    Jag är verkligen ingen curlingförälder eller hönsmamma, men mitt agerande gentemot mina barn hjälper ju dem att växa och mogna. Att då kunna ta egna beslut när man är redo för det och kunna hålla fast vid dem utan att bli förvirrad, är något man måste börja lära sig när man är relativt liten. Man måste lära sig se sambanden mellan orsak och verkan baserat på ens egna val och beslut. 
    Lär man sig det, begriper man att det inte funkar att vara uppe halva natten för att sedan kunna orka med en hel skoldag.
    Och hoppar man över maten för att man inte vill äta, kommer man att bli trött, gnällig och hungrig. Det är bra att lära sig konsekvensanalys redan när man förstår och kan se samband.

Jag har alltid haft en ärlig och öppen dialog med mina barn och det har jag igen nu. Det går att diskutera deras val, deras önskningar och deras eget ansvar, utan att jag egentligen ens har tagit upp det. De förstår och har krav på sig själva. Det är ju både bra och mindre bra när deras krav på sig själva är alldeles för högt ställda. 
    Jag tycker nog inte att mina barn är så väldigt annorlunda än sina kompisar. De är självständiga, välartade och kreativa. Och de sköter sig. Studerar och trivs väldigt bra på sina utbildningar båda två. Kommer till mamma när de behöver stöd och tröst när livet kärvar eller krisar. Jag är fortfarande deras ledsagare och förebild. Mina egna livserfarenheter är sådant som de numera kan ta del av för att de förstår så mycket mer än när de var små.
    Att vara konsekvent i sitt ledsagande som förälder ger trygghet för barnet. För det behöver man ju inte förbjuda och agera diktator. Oftast räcker det med att föregå med gott exempel och att ha en kommunikation om varför man gör si och inte så. Barn är ju kloka, inte dumma. 

• Anonym (trötter)

Jag jobbar på en förskola i en grupp där barnen är mellan 3-5 år. Jag började i januari i år och är i chock sedan dess. Barnen har INGEN respekt. Ber man dem om vad som helst, svarar dem: - ALDRIG I LIVET! De slåss, sparkar och bits, både med andra barn och mot personalen. De svär och är i det stora hela riktigt otrevliga.

Jag vet inte varför barnen är såhär men personalen gör ALLT de kan men föräldrarna - vad fan gör dem?

• Mymlan L
    Anonym (trötter) skrev 2015-03-21 07:12:11 följande:

Jag jobbar på en förskola i en grupp där barnen är mellan 3-5 år. Jag började i januari i år och är i chock sedan dess. Barnen har INGEN respekt. Ber man dem om vad som helst, svarar dem: - ALDRIG I LIVET! De slåss, sparkar och bits, både med andra barn och mot personalen. De svär och är i det stora hela riktigt otrevliga.

Jag vet inte varför barnen är såhär men personalen gör ALLT de kan men föräldrarna - vad fan gör dem?

Mycket beror på vilket område man befinner sig i. Det finns gott om olyckliga, struliga, uppmärksamhetstörstande, protesterande barn i många segregerade områden i Sverige. 
    Där jag bor beter sig barnen inte så, men där jag jobbat som lärare i de segregerade områdena i de centrala delarna av kommunen, har barnen slagits, strulat, skrikit och mått dåligt väldigt ofta.
  • Anonym (tjejan)
    nytt eller gammalt skrev 2015-03-20 21:03:30 följande:

Nä jag känner inte igen nåt i TS från min omgivning. Däremot så förstår jag att det är väldigt stor skillnad i syn på uppfostran mellan olika grupper i samhället eller hur man ska uttrycka det. Därför kan det mycket väl vara så att allas upplevelser ( i tråden) stämmer...

Sen är det fortfarande så att olika barn behöver olika mycket styrning från föräldrarna, och olika slags vägledning. Min son t ex har alltid fått "bestämma " själv över sina sovtider. Dvs han har fått lägga sig när han är trött. Och det funkar fortfarande efter 12 år. Medan andra barn kanske behöver fasta sovtider...

Så... se varje barn som individer med individuella behov och förutsättningar... Tycker jag.

Och döm inte andra föräldrar så snabbt. De allra flesta gör så gott de kan utifrån kunskap och förmåga. Jag tycker att många gör knasiga och ibland helt fel saker mot sina barn, men försöker vara ödmjuk...

Jag håller med dig i det du skriver. Fast jag är nog inte alltid så ödmjuk...måste erkänna att jag tycker att vissa föräldrar är riktiga puckon. Men jag tror som du att man måste ha i åtanke att barn har individuella behov och förutsättningar. Om man har en lugn flicka som gillar att sitta och lägga pärlplattor så är hon kanske inte lika krävande som en flicka som älskar att hoppa och klättra och inte kan låta bli möblerna (ja, jag talar av egen erfarenhet..) och då måste föräldern välja sina strider. Pärlplatteflickan kanske behöver fem tillsägelser per dag medan klätterflickan behöver femtio. Då kan det hända att föräldern till klätterflickan väljer att låta några saker passera utan att säga till eftersom tillsägelser kan mista sin effekt om de sker varje minut. Utifrån kan det då uppfattas som att föräldern är en slapp förälder och inte säger till sitt barn, trots att det inte är så. Jag, som har en dotter som klättrar högt upp i träd kan förundras över föräldrar som inte kan låta sina barn plaska lite med vatten en varm dag för att de kan bli lite blöta om kläderna. Så att man har olika syn på föräldraskap är helt sant. Och ingen har facit!
  • Anonym (Ps)
    Rosmarin skrev 2015-03-20 17:44:47 följande:
    Det är skillnad på att vara med och bestämma, och att bestämma allt.

Barnen ska definitivt vara med och bestämma (åldersanpassat) men de får också kompromissa som alla andra i familjen.
    Nej. Barn ska inte vara med och bestämma om  allt. Vissa saker naturligtvis och anpassat efter ålder. Andra saker bestämmer föräldrar.
  • Anonym (Ps)
    Anonym (trötter) skrev 2015-03-21 07:12:11 följande:

De är så för att föräldrarna inte uppfostrar dem. Idag är uppfostran jämställt med en kränkning på barnets integritet..
Svar på tråden Uppfostrar man inte barn längre?