RebeckaZ70 skrev 2019-04-02 18:27:58 följande:
Du skrev själv tidigare något i stil med att"Om dessa bilder visar DFLP så har de definitivt nazistiska åsikter. "
Som jag skrev så visade bilderna personer ur hamas. Det finns även bilder där hamasanhängare gör "roman salute". Att de är antisemiter verkar alla vara överens om
Det finns alltså mycket som talar för att hamas har nazistiska åsikter.
Jag har inte någonstans skrivit att DFLP är nazister, edast att de gör Hitlerhälsning, vilket du ursäktar med "roman salute".
Nä, att vara idiot är inte samma sak som att vara nazist, även om det första säkert underlättar för det andra att krypa in i medvetandet..
Jag förstår vad du menar.
Det jag först reagerade på var påståendet att en fd marxist-leninistisk organisation skulle göra hitlerhälsningar då de är uttalat mot nazism. Men de kan ha ändrat sig skriver jag också.
Därpå kommer bilder med nazistflaggor som svar.
Hur som helst förekommer hitlerhäslningar frekvent hos nazzar och fascister. 'Roman salute' som enligt wikipedia förekommer hos ickenazistiska organisationer (och en gång i tiden i USA kallades Bellamy salute) var en hälsning till flaggan och nationen - något som lätt kan ses som ett skäl till att det blev en 'hitlerhälsning'
Hamas nazism eller inte nazism är inget belägg för att DFLP gör hitlerhälsningar -med det sagt vet jag inte om en fd marxist-leninistisk organisation som var mot nazism gör dessa hälsningar som hitlerhälsningar eller som en roman salute på samma sätt som Libanons armeer gör denna hälsning till sin flagga enligt wikipedia och länkade referenser.