• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-04-09 06:58:08 följande:
    Om någon med en annan religion engagerar sig politiskt exempelvis en muslim så upplever jag att Flash utmålar personen som islamist...
    Men Bill... Nalin Pekgul som tagits upp här i tråden är ju politiskt engagerad och muslim men inte islamist.
  • K Markatta

Vilka föräldrar var det då som protesterade mot studiebesöket i Göteborgs moské? I sociala medier framställdes de som obildade hatiska fascistrasister men här framträder en annan bild:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappa-skolans-fel-att-moskebesok-stalldes-in

Besöket ställdes in sedan det blev känt att lågstadieflickorna informerats att de måste bära slöja.

- Det handlar absolut inte om hat, säger pappan till Göteborgs-Posten.

Han var en av dem som motsatt sig besöket på grund av otydlig information från skolan. Skolan hade informerat om besöket i ett veckobrev men inte skrivit något om att det fanns krav på att flickor ska ha slöja. Eleverna informerades om detta muntligen dagen före besöket.

- Vi är en genusmedveten familj och pratar mycket om jämställdhet. För oss kändes det inte bra att små flickor ska ha slöja, säger pappan.

• Digestive
    KillBill skrev 2019-04-09 06:58:08 följande:

Det var inte kristna värderingar som jag kritiserade (det har jag inget problem med) utan det jag kritiserade var att Flash accepterar att religion får påverka politiken så länge som det handlar om den egna religionen. Om någon med en annan religion engagerar sig politiskt exempelvis en muslim så upplever jag att Flash utmålar personen som islamist (islamism är något som Flash betraktar som fruktansvärt och något som måste bekämpas och en islamist är någon som pålitliga partier inte rör vid med tång). Det tycker jag är ett otäckt synsätt.

Med det sagt så anser jag att samhället ska byggas på humanistisk grund där livsåskådningar vare sig de är religiösa eller sekulära accepteras.

Ok, det låter klokt även om man såklart får slå vakt om dessa värderingar om man uppskattar dem. Vissa problem med den saken har allt uppdagats hos en del partier även om vi då talar om ett väldigt tidigt stadie i kultivering (det vill säga på en nivå som i min mening långt ifrån hotar vår västerländska värdegrund i Sverige men som är värd att notera). Det ska till mycket för att Sverige ska göra avkall på sådana här djupt rotade värden... och i en politisk realitet pratar vi om åsikter som behöver ha riksdagsmajoritet samt i perioder långa nog för att kunna ändra svenska grundlagar.

Hur den sociala utvecklingen ser ut på samma punkt är dock en annan fråga för en annan forumsdel än politik. Ser dock ingenting där som ens är värt att notera mer än att muslimer i Sverige blir fler - merparten av dessa muslimer har dock kommit/flytt till Sverige för att slippa stater som inte skiljer på religion och politik, så det ska till mycket där med. För vår del handlar det om att visa att de har kommit rätt i det ärendet! - någonting annat vore problematiskt på flera nivåer.

Som min muslimska vän från Bosnien säger: "De goda krafterna är långt mycket större, jag är inte ens lite orolig.".

Men, men, i Sverige slänger vi gärna ytligheter på varandra i samhällsdebatten. Finns inte så mycket annat att göra i ett land som Sverige... vi har det bra även om vi såklart får slå vakt om det med samt rätta till där det har börjat gå snett (pension, vård, skola, rättsväsen, samtalsklimat och säkert något mer). En slags prövningstid med svenska mått mätt...

Och vi har varit naiva på ett sätt som kan ses som svekfullt på flera nivåer och det är exakt sådant som vi inte har råd med längre. Tar man på sig ansvar så får man leva upp till det hur smutsig den vita handsken än må bli. Punkt.
  • Digestive
    K Markatta skrev 2019-04-09 10:44:44 följande:

Vilka föräldrar var det då som protesterade mot studiebesöket i Göteborgs moské? I sociala medier framställdes de som obildade hatiska fascistrasister men här framträder en annan bild:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappa-skolans-fel-att-moskebesok-stalldes-in

Besöket ställdes in sedan det blev känt att lågstadieflickorna informerats att de måste bära slöja.

- Det handlar absolut inte om hat, säger pappan till Göteborgs-Posten.

Han var en av dem som motsatt sig besöket på grund av otydlig information från skolan. Skolan hade informerat om besöket i ett veckobrev men inte skrivit något om att det fanns krav på att flickor ska ha slöja. Eleverna informerades om detta muntligen dagen före besöket.

- Vi är en genusmedveten familj och pratar mycket om jämställdhet. För oss kändes det inte bra att små flickor ska ha slöja, säger pappan.

Det är bisarrt att se hur konflikten mellan svensk etablissemangsfeminism och islam kan ta sig uttryck ibland. Balansakten som en del makthavarförsöker sig på är totalt ovärdigt alla inblandade parter... ingen i Sverige ska vara osäker på hur det ligger till med sådant här när en betydande del av befolkningen är muslimer. Det är sådan osäkerhet som gror oro.

Här ska vi veta vart vi har varandra hur mycket det än må skava.
  • KillBill

Enligt tidningen ETC samlades i fredags ett internationellt nätverk av amerikanska högerkristna, abortståndare och ultrakonservativa politiker i Bogotá, Colombia. Ordföranden har hyllat fascism och en ledamot pekade i sitt tal ut finansmannen George Soros som fienden. Adaktusson var en av huvudtalarna..

Om detta stämmer så bör Adaktusson möta samma öde och samma kritik som Mehmet Kaplan mötte när han hade varit på middag med medlemmar ur Grå Vargarna eller hur?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2019-04-10 06:47:40 följande:

Enligt tidningen ETC samlades i fredags ett internationellt nätverk av amerikanska högerkristna, abortståndare och ultrakonservativa politiker i Bogotá, Colombia. Ordföranden har hyllat fascism och en ledamot pekade i sitt tal ut finansmannen George Soros som fienden. Adaktusson var en av huvudtalarna..

Om detta stämmer så bör Adaktusson möta samma öde och samma kritik som Mehmet Kaplan mötte när han hade varit på middag med medlemmar ur Grå Vargarna eller hur?

För tydlighetens skull så pratar jag om Lars Adaktusson i Kristdemokraterna, KD. Inte ska väl han förskonas från kritik efter samröre med faschister och antisemiter eller?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2019-04-10 06:47:40 följande:

Kan du länka lite till din kritik av Mehmet Kaplan ang hans möte med Grå Vargarna så vi vet hur mycket kritik du förväntar dig? Skrattande
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2019-04-10 07:49:06 följande:

Kan du länka lite till din kritik av Mehmet Kaplan ang hans möte med Grå Vargarna så vi vet hur mycket kritik du förväntar dig?

Jag tycker att det var rätt att han fick avgå. Räcker det?

Hur ser du på Lars Adaktusson? Tycker du att han kan sitta kvar om han varit huvudtalare på en sammankomst ned kända fascister, abortmotståndare, homofober och andra kristna fundamentalister?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2019-04-10 08:08:57 följande:
    Jag tycker att det var rätt att han fick avgå. Räcker det?
    You tell me :)
    KillBill skrev 2019-04-10 08:08:57 följande:
    Hur ser du på Lars Adaktusson? 
    Jag återkommer om tre år och godkänner hans eventuella avsättande på en direkt fråga.
  • K Markatta

Exempel på regeringen Löfvens prioriteringar i vårbudgeten:

Regeringens förslag: Anslaget 1:8 Bidrag till psykiatri minskas med 90 000 000 kronor.

Skälen för regeringens förslag: För att finansiera ökningen av anslaget 1:17 Kapitalinsatser i statligt ägda företag under utgiftsområde 24 Näringsliv.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?