• nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 18:25:32 följande:

Regeringen planerar alltså, på allvar, att försöka förbjuda fornnordiska runor med motivieringen:"hets mot folkgrupp".

http://www.smp.se/ledare/lat-runorna-vara-ifred/

https://asa-samfundet.se/evenemang/runkampen-protest-vid-riksdagshuset-24-maj/

"Genom Justitieminister Morgan Johanssons försorg hanteras en utredning som ska presenteras i slutet av maj 2019 där man ska komma fram till om att möjliggöra så att Runor och andra Nordiska symboler t.ex. Valknuten, Mjölner, Vegvisir ska kunna hamna under lagen om Hets Mot Folkgrupp."

Jag har aldrig i hela mitt liv haft något intresse i runsymbolor och liknande men om det här blir lag så kommer jag att köpa en sådan där liten mjölner i tenn som sitter på ett smatt halsband av skinn, bara för sakens skull.

Det är uppenbart att detta behöver förklaras för dig.

Det är inte runor per se som man ser över utan nazistiska symboler. Lite som att man på många håll i har förbjudit svastikan som är en nazistisk symbol tillika uråldrig symbol för exempelvis solen. Men det är ju liksom inte sol och lycka som NMR vill förmedla
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-22 21:00:55 följande:

Jag sparade denna tweet i kategorin  "Även du min Brutus"

Ja, nåt ska du väl lägga in och kommentera när du inte kan lägga in någon länk till de faktiska texter han ska ha röstat ja/nej till.

Det hade varit intressant att få läsa dem för att bedöma rimligheten i hans röstande.

.
    Bästa gissning nu utifrån det som sagts och skrivits är att texterna långtgående lagt sig i enskilda länders angelägnheter och att han röstat emot detta av principiella skäl.
    .

Sedan är det förstås som så att folk vill att EU ska lägga sig i enskilda länders angelägenheter - så länge EU tycker som man själv gör. 

Omvänt så blir det kinkigt.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:36:14 följande:

Det här är så dumt så jag är säöer på att det inte blir något av det men SKULLE det bli något av det kommer folk garanterat att håna lagen och medvetet skaffa sig dessa symboler: tatueringar, smycken, t-shirts ...

Bara för att du planerar att kitta ut dig med nazistiska symboler betyder det förstås inte att andra kommer att visa samma glada stöd för nazism.
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:12:30 följande:

Det här är runalfabetet

https://historiska.se/wp-content/uploads/2015/08/runrad.gif.jpg

Rimligen kommer åtminstone två av dessa bokstäver att förbjudas i användning om regeringen får som de vill i sin utredning.

Bokstäverna "S" och "T".

.

Frågan är hur Morgan och smartaste, bästa tjejgänget ställer sig till siffrorna "1" och "8" restpektive talen "18" och "88".

Glassen 88:an har ju varit uppe till granskning tidigare, när dumhetsmaffian letade nazism i glassfrysarna. Men det är är ju bara vad man kan vänta sig av den patetiske justitieministern.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-05-22 21:27:24 följande:
    Glassen 88:an har ju varit uppe till granskning tidigare, när dumhetsmaffian letade nazism i glassfrysarna. Men det är är ju bara vad man kan vänta sig av den patetiske justitieministern.
    En till som vill stötta nazism.
  • Padirac
    det är väl ändå nazisterna som är patetiska med tanke på deras luddiga idéer om raser, arier, asagudar och jag vet inte vad de kokat ihop på några runor och en avdankad sinnessjuk korpral/målare

Morgan är ju ljusår bättre än de som tror på och försvarar nazzarna - eller du kanske föredrar dem framför de som du utan tillstymmelse till motivering annat än ett letargiskt tjut kallar 'dumhetsmaffian'?
  • Flash Gordon
    Men Nogger Black lyckades de stoppa.

Fast det vara Centrum mot rasism. Vilka iofs var statligt sponsrade och en skapelse av den dåvarande socialdemokratiska regeringen.

Så en del likheter finns.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-05-22 21:20:36 följande:
    vet du varför de bytte bort solkorset/svastikan?
    Tyvärr. Var inte med på det mötet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?