Har du förtroende för regeringen?
Börja med att förstå KD:s politik och kristdemokratin... sedan kan du jämföra KD och deras politik med annat. En god kronologisk processordning.
Har inte sökt någonting. KD ligger dock rätt i tiden. Politik är som verktyg för min del. När uppgiften kräver en stjärnmejsel så byter jag verktyg därefter... istället för att envisas med plattmejseln i förtret.
Politik har aldrig varit en image eller ett sökande för mig.
Ok, du får höra av dig om saken när det är aktuellt att diskutera kristna partier.
Ja, KD kan bli stora. Hur mycket tror du att din och gelikars attityder till religion och religiösa människor hjälper till med den saken? - för inte tror jag att det bara beror på julskinkor.
Nej, jag menar att människan är en social varelse som långt innan kristendomen konstruerades hade regler för hur man behandlar andra människor. Dessa har naturligtvis utvecklats genom årtusendena, personligen tror jag att religioner varit ett hinder i den utvecklingen, men kanske ett nödvändigt sådant.
Vi är heller inte ensamma om att ha regler för umgänge. Till och med min hund har ett välutvecklat system för hur man förhåller sig till andra hundar eller människor. Och utan att han ens vet vem KD-ledaren är kan han känna - och får känna på - kärlek, hat, svartsjuka, gemenskap och utan större problem förhålla sig till intrikata hundgruppssammanhang.
För övrigt är han väldigt fäst vid en labrador som heter Ebba. Ebba är en trevlig hund, tycker jag. Hon skäller inte på invandrare, har inte varit med i Livets ord och har inga synpunter på att hennes värdegrund måste vara alla andras också.