• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:12:30 följande:

Det här är runalfabetet

https://historiska.se/wp-content/uploads/2015/08/runrad.gif.jpg

Rimligen kommer åtminstone två av dessa bokstäver att förbjudas i användning om regeringen får som de vill i sin utredning.

Bokstäverna "S" och "T".

.
    Frågan är hur Morgan och smartaste, bästa tjejgänget ställer sig till siffrorna "1" och "8" restpektive talen "18" och "88".

Just ja, NMR är ju också abortmotståndare.

Ja, det stämmer att de har ersatt svastikan med en tyrruna vid en del demonstrationer de haft.

Jag har för mig att de friades i hovrätten, ska se om jag hittar något om dessa abortmotståndare.

Jadå, det fanns en artikel där en runexpert intervjuas, säg till om du har problem med innehålletSkrattande

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/runexperten-markligt-beslut-av-hovratten-om-runor-och-nazister/
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-05-22 20:20:31 följande:
    OM de används i politiska syften för att associera till nazism så är det helt OK.

Det finns fler länder som har förbjudit nazistiska organisationer - men tyvärr har inte Sverige gjort det.
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 18:25:32 följande:
    Regeringen planerar alltså, på allvar, att försöka förbjuda fornnordiska runor med motivieringen:"hets mot folkgrupp".

www.smp.se/ledare/lat-runorna-vara-ifred/

asa-samfundet.se/evenemang/runkampen-protest-.../

"Genom Justitieminister Morgan Johanssons försorg hanteras en utredning som ska presenteras i slutet av maj 2019 där man ska komma fram till om att möjliggöra så att Runor och andra Nordiska symboler t.ex. Valknuten, Mjölner, Vegvisir ska kunna hamna under lagen om Hets Mot Folkgrupp."

Jag har aldrig i hela mitt liv haft något intresse i runsymbolor och liknande men om det här blir lag så kommer jag att köpa en sådan där liten mjölner i tenn som sitter på ett smatt halsband av skinn, bara för sakens skull.

OM du vill gå runt med symboler som är igenkända som nazistiska så är det lite märkligt   
    Aha, du hann före mig i din omsorg att hjälpa hen förstå vad det handlar omSkrattande

Jag tror bestämt att somliga är så ovilliga att diskutera Andaktusson och hans böner om att 10-åringar ska förbjudas göra abort att de tar till runskrift.
  • Flash Gordon

Regeringens direktiv till utredaren, om nu någon misstror nyheten:
    https://www.regeringen.se/49f2a7/contentassets/8fc9e77e14264537bc2a50f4001b7e31/rasistiska-symboler-dir-2018-61.pdf

"Detta har aktualiserat en debatt bl.a. om tillämpningsområdet för kriminaliseringen av hets mot folkgrupp och hur bärandet av rasistiska och liknande symboler bör bedömas straffrättsligt. Diskussionerna har framför allt gällt den s.k. tyrrunan som bl.a. har synts på fanor vid demonstrationer." 

"Utredaren kan även överväga alternativet att införa ett särskilt förbud mot offentlig användning av vissa symboler som komplement till straffansvaret för hets mot folkgrupp."

.
    Direktivet nämner specifikt tyrrunan men stoppar inte vid den utan det är en utredningsfråga vilka symboler som skall förbjudas. Sk "vissa symboler".
    .

Som ovan: förutom bokstaven "T" lär även bokstaven "S" ligga risgt till - då pga dess koppling till SS i Hitler-Tyskland.

Siffran "1" symboliserar i sammanhanget namnet Adolf och siffran "8" antingen Hitler eller Heil.

Talet 18 är kod för Adolf Hitler

Talet 88 är kod för Heil Hitler
    .

Det kan ni tänka på, när ni åker grön linje 18 mellan Alvik och Farsta.

Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    OM de används i politiska syften för att associera till nazism så är det helt OK.

Det finns fler länder som har förbjudit nazistiska organisationer - men tyvärr har inte Sverige gjort det.
    Utredningen gäller "offentlig använding". Den specifierar inte "politiska ändamål".  Och det har inget med att förbjuda "nazistiska organisationer" att göra.
    OM du vill gå runt med symboler som är igenkända som nazistiska så är det lite märkligt smile3.gif   

De är bara "nazistiska" i huvudet på Morgan och hans glada gäng.
  • Flash Gordon

Det här är så dumt så jag är säöer på att det inte blir något av det men SKULLE det bli något av det kommer folk garanterat att håna lagen och medvetet skaffa sig dessa symboler: tatueringar, smycken, t-shirts ...

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:33:15 följande:
    Utredningen gäller "offentlig använding". Den specifierar inte "politiska ändamål".  Och det har inget med att förbjuda "nazistiska organisationer" att göra.

De är bara "nazistiska" i huvudet på Morgan och hans glada gäng.
    Ja tyvärr, Sverige förbjuder inte Nazistiska organisationer - vilket inte borde vara omöjligt då det gjorts i fler grannländer.

Dessa utvalda runor är betydligt mer nazistiska i NRM et al's huvuden - de var det redan på -30-talet enligt runexperten i SMP 

Så det är 'dumheter' att påstår att NRM inte har dessa runor för att symbolisera nazism - att tro något annat är helt historielöst
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-05-22 20:39:45 följande:
    Ja tyvärr, Sverige förbjuder inte Nazistiska organisationer - vilket inte borde vara omöjligt då det gjorts i fler grannländer.

Dessa utvalda runor är betydligt mer nazistiska i NRM et al's huvuden - de var det redan på -30-talet enligt runexperten i SMP 

Så det är 'dumheter' att påstår att NRM inte har dessa runor för att symbolisera nazism - att tro något annat är helt historielöst
    Dumheten är att önska förbjuda "offentlig använding" av till exempel runorna för S och T, eller som asa-sällskapet befarar - även torshammare, valknut mm.

Det här är skogsbolaget SCA:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/SCA_company_logo.svg/1200px-SCA_company_logo.svg.png
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-22 20:53:38 följande:
    Dumheten är att önska förbjuda "offentlig använding" av till exempel runorna för S och T, eller som asa-sällskapet befarar - även torshammare, valknut mm.

Det här är skogsbolaget SCA:
    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/...
    Har du ett ASEAs gamla synbol som de bytte bort?
  • KillBill

Jag sparade denna tweet i kategorin  "Även du min Brutus"

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?